Vállalatok

Miért készít vegán terméket egy húscég, és gyárt magának felvágottat egy kereskedő? Mit keres a brazíliai őserdőben egy európai gyümölcslégyártó, és Kastélyosdombón egy söripari óriás? Az újszerű üzleti gondolkodásra mutatott példákat a Magyar Termék Nonprofit Kft. Agóra konferenciája, amelyen az előadók másokat is arra ösztönöztek, hogy a siker érdekében érdemes „kilépni a dobozból”.

A kis- és középvállalkozásokat általában a rugalmassággal és az optimizmussal társítják, ennek ellenére igencsak megviselte őket a koronavírus-járvánnyal járó egészségügyi és anyagi bizonytalanság. Ám az olyan családi vállalkozásokra jellemző értékek, mint a generációk közti együttműködés, a közösségi szerepvállalás és a hitelesség a jövőbeli sikerük katalizátoraivá válhatnak.

Az indulás óta eltelt két év alatt a Föld és a Hold közötti távolság több mint hétszeresét autózta össze a Share Now 40 ezer regisztrált felhasználója. Miközben az autómegosztás Budapesten is mind szervesebb részévé válik a városi közlekedésnek, egyre többen gondolnak erre a megoldásra a saját vagy céges tulajdonú gépkocsi alternatívájaként, akár hosszabb távokra is.

A klímaváltozás elleni küzdelem fontosságát egyre több vállalkozás és pénzügyi befektető ismeri fel. Ennek hatására a fejlett országok piacain egyre élénkebb a kereslet mutatkozik a fenntartható beruházások finanszírozását szolgáló zöld kötvények iránt. A Climate Bonds Initiative legújabb felmérése szerint 2020-ban csak Európában 156 milliárd dollár értékben bocsátottak ki zöld kötvényt a piaci és állami szereplők.

Megtörtént az első ipari termelő vállalat zöldkötvény-kibocsátása Magyarországon. Ez hazánk vezető higiéniai papírtermék-gyártója, a Vajda Papír Kft. nevéhet köthető. A vállalat az értékpapírt 9,9 milliárd forint értékben bocsátotta ki a Magyar Nemzeti Bank Növekedési Kötvényprogramjában. A kötvény az aukciót követő 90 napon belül bevezetésre kerül a vállalati kötvények kereskedésére kialakított kötvényplatformjára, a BÉT Xbondra.

A Trans-Sped növekedése újabb állomáshoz érkezett. Megnyitotta több mint 13 ezer négyzetméteres raktárbázisát, amely áprilistól áll az e-kereskedelemben, valamint a gyártó- és feldolgozóiparban működő ügyfelei rendelkezésére. A lépéssel a komplex logisztikai szolgáltatásokat kínáló vállalatcsoport egyszerre jelzi elköteleződését az e-kereskedelem és a budapesti régió mellett.

A Magyar Termék Nonprofit Kft. két 2020-as kampánya is díjat nyert „Az év legsikeresebb promóciója 2020" pályázaton. A Tricky Communication ügynökséggel közösen megpályázott „Magyar Termék Felfedező promóciót” aranyéremmel, a KNK PR&Média ügynökséggel közösen benyújtott „Vedd a hazait! Védd a hazait!” pályázatot pedig ezüstéremmel díjazták a szakmai zsűri döntése alapján és a fókuszcsoportos kutatás elbírálása után.

A közlekedésben a kerékpárosok és az autósok között többször van nézeteltérés, mint egyetértés. Ennek azonban nem kell feltétlenül így lennie. Egy autógyártó is lehet elhivatott támogatója a kerékpársportnak. Ilyen vállalat a Škoda is, amelynek több mint százéves történelme pont a kerékpárokkal indult.

A munkavállalói biztonság és egészség védelme a kisebb és nagyobb vállalatok számára egyaránt fontos, még a pandémiás időszakon kívül is. Emiatt rendszeresen érdemes időt fordítani arra, hogy átgondoljuk, melyek a leghatékonyabb eszközök a kockázat csökkentésére.

Minden fóliát és műanyagot eltávolítanak a világ első aranyló pilzeni lágerének, a Pilsner Urquell palackjáról és annak másodlagos csomagolóanyagaiból, így a kategóriát teremtő cseh sör 100 százalékban újrahasznosítható palackban kapható a jövőben. A žateci aromakomlónak, a cseh árpának, a speciális sörélesztőnek és a különlegesen lágy ártézi víznek köszönhető prémium minőség és jellegzetes íz azonban továbbra is változatlan.

A német tulajdonú Aldi elkötelezett a környezet védelme iránt, melynek érdekében az elmúlt években számos lépést tett már. A vállalat 2017-ben teljes magyarországi üzlethálózatával és biatorbágyi logisztikai, illetve igazgatási épületével zöldáramra tért át, így szén-dioxid kibocsátását mintegy 40 százalékkal csökkentette.

2021-ben a „Világ Év Autója” ismét egy Volkswagen lett. Az új, teljesen elektromos ID.4 valamennyi nemzetközi konkurenciáját maga mögé utasította az idei nemzetközi „Word Car Awards” versenyen. A győztest évente hirdetik ki, 24 országból 93 nemzetközi autó-motoros újságíró adta le szavazatát a világpiac legjobb újdonságaira.

Az üzleti szereplők fele fontolgatja az autómegosztás igénybevételét vagy használ már most is ilyen mobilitási szolgáltatást – derül ki a Share Now és a Wallis Motor közös kutatásából. A kis-, közepes- és nagyvállalatok hasonló mértékben érdeklődnek a lehetőség iránt, amelyet leginkább üzleti találkozókhoz és munkába járáshoz használnak. A nyitottságon meglepő módon az sem változtat, hogy az adott vállalkozás rendelkezik-e saját céges gépjárműflottával vagy sem.

A Bécsi Gazdasági Ügynökség, a Wirtschaftsagentur 2021. április 27. és május 12. között rendezi meg Közép-Európa legnagyobb startup eseményét, a ViennaUP´21 -et. Ennek egyik kiemelkedő programpontja az OpenVienna, amelynek keretében azt is megtudhatják az érdeklődők, miként alapíthatnak céget Bécsben.

A megkérdezettek kétharmada szeretne otthonába napelemes rendszert telepíteni, mert környezettudatos és megtérülő beruházásnak tartja - derült ki az E.ON 1500 fős online, nem reprezentatív felméréséből. Az adatok szerint a válaszadók több mint fele támogatással vagy hitelből szeretné megvalósítani a beruházást.

Minden vállalkozás számára aktuális kihívás a generációváltás. Ha a vagyont feldarabolják, az a családi vállalkozások dinamikus működésének leállásához vezet. A hazai jogszabályok bővülésével nemrég már két alternatív módszerrel is meg lehet védeni több generáció munkájának gyümölcsét.