Tech-Tudomány

Covid-kalkulátort dolgoztak ki bécsi kutatók a betegség lefolyásának előrejelzésére

Covid-kalkulátort dolgoztak ki bécsi kutatók a betegség lefolyásának előrejelzésére

A bécsi orvosi egyetem, a MedUni Wien kutatói több más orvosi egyetemmel és kórházzal együttműködésben olyan matematikai modellt dolgoztak ki, amelynek segítségével nagy biztonsággal azonosítani lehet azokat a koronavírussal fertőzött betegeket, akiknek már nem fog rosszabbodni az állapota. Így sokkal korábban haza lehet engedni őket a kórházból, mint eddig.
Ezek lesznek a sztárszakmák 2021-ben: továbbra is hasítani fog az IT terület

Ezek lesznek a sztárszakmák 2021-ben: továbbra is hasítani fog az IT terület

Óvatos becslések szerint is mintegy 22 ezer informatikus hiányzott a magyar munkaerőpiacról 2019-ben, és ezt a szektort még a koronavírus-járvány sem tudta visszavetni. Éppen ellenkezőleg, a világválság számos területen nyitott új lehetőségeket az IT-sok számára, hiszen nyilvánvalóvá vált, hogy a jövő kihívásait csak a technológia segítségével lesz képes legyőzni az emberiség.

Naprakész üzleti tudás másodpercek alatt egy magyar fejlesztésű mesterséges intelligencia alkalmazással

Az információgyűjtés ma már egyszerű, ugyanakkor a szükséges adatot megfelelő időben nehéz megszerezni. Naponta több millió keresés történik az interneten, ezért hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a hagyományos keresőmotorok minden kérdésünkre választ adnak. De milyen gyakran találjuk magunkat olyan helyzetben, ahol a téma bonyolultsága miatt szinte lehetetlen megtalálni a szükséges információt?

Early Bird kedvezménnyel indul ‘Az Év Honlapja’ pályázat

Early Bird kedvezménnyel startol Magyarország legismertebb online marketingkommunikációs pályázata. A Magyar Marketing Szövetség és az Internet Marketing Tagozat idén 19. alkalommal hirdeti meg a digitális megmérettetést, amelyre a szakmai zsűri a legfrissebb idei honlapokat és a legjobb digitális megoldásokat várja. Kedvükre csiripelnek a korai madarak, indul 'Az Év Honlapja' pályázat!
„Drágám, összepréseltem a NASA hasznos terhét” Fődíjat hozott haza Amerikából a Puli

„Drágám, összepréseltem a NASA hasznos terhét” Fődíjat hozott haza Amerikából a Puli

A közeljövőben induló holdi robotikus felderítőexpedíciókon már cipősdoboz nagyságú mini-holdjárók is bevetésre kerülhetnek. Az amerikai űrügynökség „Honey, I shrunk the NASA payload” kihívásán olyan megvalósítható, kisméretű és kistömegű mérő- és megfigyelőeszközök tervezése volt a feladat, amelyek ilyen kis robotokon is bevethetők. A Puli „víz után szaglászó” detektora, a Puli Lunar Water Snooper, a Holdi erőforrások kategória első díját hozta haza.

Elektromobilitás és 5G a jövő autóiparában

A jövő önvezető járműveinek két fő fejlesztési trendjét, az elektromobilitást és az 5G technológiát tárgyalták az Antall József Tudásközpont szakmai rendezvényén december 5-én Győrben, a Széchenyi István Egyetemen. A Kreatív Magyar Elme programsorozat aktuális előadása szervesen kapcsolódóik a győri egyetem jelenlegi kutatásaihoz is.
Kezdetét vette a Robot Olimpia Győrben

Kezdetét vette a Robot Olimpia Győrben

A World Robot Olimpiad, azaz a robotépítő diákok világdöntője november 8. és 10. között Győrben kerül megrendezésre. Nemcsak Magyarország, hanem Európa is idén először házigazdája a WRO-nak, amelyen 74 ország közel 3000 versenyzője méri össze az erejét 8 különböző kategóriában.
Budapesten osztotta meg gondolatait Steve Wozniak

Budapesten osztotta meg gondolatait Steve Wozniak

A legendás Apple-alapító volt a sztárvendége a bankszektor digitalizációját és a fintech térnyerését középpontba helyező Novathon 2019 Konferencián. A neves IT-mérnökkel folytatott beszélgetés közel 50 percen át tartott a Budapesti Kongresszusi Központban megrendezett szakmai eseményen.
Csúcstechnológiájú eszközök a pécsi egyetemnek

Csúcstechnológiájú eszközök a pécsi egyetemnek

A műszaki képzésben használható, korszerű szerszámokat és berendezéseket adományozott a Hauni Hungaria a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Karának. A kar szakmai napján átadott eszközök újabb fontos lépést jelentenek a Hauni és az egyetem nagy múltra visszatekintő együttműködésében.

Nagyot gyorsul a net az iskolákban

Közel féltucat baranyai iskolában lesz nagysebességű internetkapcsolat ősztől a Vannet technológiájával. Az állami fejlesztési program célja a digitális tananyagok elterjesztése és az oktatási célú WIFI-hálózatok elérése. A kormány által elfogadott Digitális Oktatási Stratégia többek között azt is tartalmazta, hogy a 100-500 fős intézményekben legalább 100 Mbps sebességű internetkapcsolatra van szükség. Ez a szám a nagyobb feladatellátási helyeken még komolyabb: azaz 1 Gbps sávszélességet kell biztosítani. Ahhoz, hogy ezeket a vállalásokat teljesíteni lehessen, jelentős infrastruktúra-fejlesztésre van szükség az intézményekben. A projekt olyan iskolákat érint országszerte, ahol a digitális tananyagok fejlesztésével és a napi pedagógiai gyakorlatba történő bevezetésével foglalkoznak. Baranya megye déli részén a Vannet közreműködésével zajlik a hálózatfejlesztés. A Vannet az MVM NET Zrt. alvállalkozójaként vesz részt a projektben. Az MVM NET kimagasló megbízhatóságú hálózatán kritikus rendelkezésre állást igénylő távközlési szolgáltatásokat biztosít elsősorban az MVM Csoporton belüli, állami, illetve nagykereskedelmi ügyfelei számára. A Vannet a műholdas internetszolgáltatás hazai piacvezetője, de emellett más technológiákat is kínál ügyfeleinek. „Az iskolák bekötésekor főleg mikrohullámú és optikai kábeles technológiát használunk, amelyek rendkívül megbízhatóak. Kiépítjük az intézményeken belüli hálózati berendezéseket és csatlakoztatjuk a majdani elsődleges szolgáltató, az MVM NET Zrt. gerinchálózatához. A megnövelt sávszélesség igazi minőségi ugrás lesz a tanároknak és a diákoknak egyaránt – méghozzá a tanév első napjától” – mutatta be a projektet Lengvárszky Szabolcs, a Vannet telekommunikációs szakértője. Az Európai Unió és Magyarország Kormánya támogatásával megvalósuló, az intézmény-fenntartókkal egyeztetett, általuk elfogadott digitális oktatási infrastruktúra-fejlesztést az állami tulajdonú Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ) irányítja. A munka előkészítése az év elején indult. A kész bekötéseket az őszi iskolakezdésre mindenhol át is adják.

Izgalmakkal teli Shell Eco-marathon versenyt tudhatnak maguk mögött a magyar diákok

Idén három magyar csapat vágott neki az immár 35. alkalommal megrendezett diákinnovációs versenynek, hogy egy teljesen új pályán mérje össze autóépítési tudását a kontinens legjobbjaival. Az ötnapos verseny során a csapatok azon dolgoztak, hogy minél messzebbre jussanak el 1 kWh energiával vagy 1 liter üzemanyaggal.   A 2019. július 1-5. között megrendezett Shell Eco-marathon Europe 2019-en összesen 28 ország 140 csapata sorakozott fel a rajtvonalnál sajátépítésű autójával. Az idei verseny nemcsak az ismeretlen versenypálya, hanem a szokatlanul meleg idő miatt is rendkívüli kihívások elé állította a diákokat, akiknek a hőségben az autók hűtését is meg kellett oldaniuk. A megmérettetés során a csapatoknak összesen négy lehetőségük volt, hogy mért kört fussanak, amelyek közül a legjobb számít végső eredménynek. Egy próbálkozás alatt 11 kört, összesen 16 km-t kellett teljesíteniük a legkevesebb energiafelhasználással. A győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy csapata kiválóan indított, és új, elektromos autójával az elsők között ment át a technikai vizsgálaton. A végső 165 km/kWh eredményt már rögtön az első futamon elérte a csapat, amely után a jármű futóművét is kicserélték a hatékonyság fokozása érdekében, azonban sajnos már nem sikerült tovább faragniuk energiafelhasználásukon. A győri diákok így is büszkén térnek haza, hiszen az első alkalommal induló, új autójuk rendkívül szoros versenyben hatodikként ért célba a városi autó kategóriában. Az egyetlen magyar középiskolás csapat, a kecskeméti Kando Electric számára már a technikai vizsgálat kalandosan indult, ahol az akkumulátor rögzítését kellett utolsó pillanatban módosítania a csapatnak a prototípus kategóriában induló járművén. Ezután az első próbálkozásnál a vezérlés váratlan meghibásodása okozott fejtörést a diákoknak, amelyet szintén sikerült elhárítaniuk. Végül minden a helyére került és a KSZC Kandó Kálmán Szakgimnáziumának és Szakközépiskolájának csapata 362 km/kWh teljesítménnyel zárta a kihívást. A Szegedi Tudományegyetem STECO csapata is sikeresen vette a technikai vizsgálaton az akadályokat, mi több a versenybírák külön megdicsérték a jármű elektronikai rendszerének ötletes kialakítását, amelyben a fogyasztásnál a mért és a nem mért rész elválasztását nem elektromos, hanem optikai elválasztással oldották meg. A szintén prototípus elektromos kategóriában versenyző STECO a második próbálkozás során futotta a legjobb eredményét, s 214 km-t tett meg 1 kWh energiával. A három magyar csapat idén Palkovics László innovációs és technológiai miniszter fővédnöksége alatt vett részt a Shell Eco-marathon versenyen, aki a résztvevők teljesítményét méltatva elmondta: „A magyar fiatalok idén is bebizonyították, hogy már egyetemistaként, sőt, középiskolásként is igen magas szintű mérnöki képességekkel rendelkeznek. Mindhárom csapat nagyszerű munkát végzett, biztos vagyok benne, hogy mindannyian tudásuk legjavát adták. Teljesítményük jól jelzi, micsoda potenciál rejlik a magyar fiatalokban, miért is annyira keresettek a mi mérnökeink. Az innovációs minisztérium azon dolgozik, hogy idehaza és világszerte még nagyobb megbecsülés övezze a hozzájuk hasonló szakembereket, a magyar kreativitást. Gratulálok versenyzőinknek a tisztes helytálláshoz, és további szép sikereket kívánok nekik!” A Shell Eco-marathon energiahatékonysági verseny a Shell egyik legfontosabb kezdeményezése, amely nemcsak a mérnöki tanulmányokat folytató diákokat hivatott kihívás elé állítani, hanem a jövő fenntartható mobilitási megoldásait is keresi. Bujdosó Andrea a Shell Hungary zRt. Igazgatóságának elnöke a rendhagyó megmérettetés kapcsán kiemelte: „A Shell Eco-marathon sokkal több mint egy egyszerű diákinnovációs verseny. Itt a diákok nemcsak egy életre szóló élménnyel gazdagodnak, hanem egy nemzetközi környezetben tesztelhetik tudásukat, amely teljesen új perspektívákat nyit meg előttük. Gratulálok a csapatoknak az elért eredményekhez, és remélem, számos hasznos szakmai ötletet gyűjtöttek, amelyek még sok-sok versenyre elegendő inspirációval szolgálnak majd.” Összesítve a Shell Eco-marathon Europe 2019 eredményeit, a leghosszabb távot ismét a francia Microjoule-La Joliverie futotta, akik 2735 km-t tettek meg a belsőégésű motorral hajtott járművükkel. A városi koncepció elektromos kategóriáját is a franciák nyerték, a TIM UPS INSA csapat új rekordot állított fel 234.3 km/kWh eredményével. A prototípus kategória elektromos járművei között pedig ebben az évben a spanyol Eco-Dimoni csapat autója bizonyult a legenergiahatékonyabbnak, és 888 km-t tett meg 1 kWh energiával.   A magyar csapatok autóit idén a Supernova Intertrans Kft. szállította. Még több információ a Shell Eco-marathonról a weboldalon, a Facebook és Twitter oldalon érhető el.

A győri SZEnergy csapat bemutatta új energiahatékony járművét

Magyarországról három, Európából és a környező országokból pedig több mint 150 diákcsapat készül, hogy nemzetközi mezőnyben tegyék próbára különösen energiatakarékos járműveiket a Shell Eco-marathon Europe 2019 versenyen, amit július 1-5. között Londonban tartanak. A Széchenyi István Egyetem SZEnergy csapata teljesen új, különleges autót épített, amellyel most szerepelnek majd először a versenyen. A Shell Eco-marathon célja, hogy kihívás elé állítsa a mérnöktudomány iránt érdeklődő fiatalokat, akiknek olyan energiahatékony járművet kell tervezniük és építeniük, amely 1 kWh energiából vagy 1 liter üzemanyagból a legtávolabb tud jutni. Idén teljesen új helyszínen, a Mercedes-Benz World pályáján 11 kört, vagyis 16 kilométert kell teljesíteniük a csapatoknak a legkevesebb energiafelhasználással. Magyarországról, a SZEnergy csapat mellett idén még két csapat, a kecskeméti KSZC Kandó Kálmán Szakgimnáziumának és Szakiskolájának, valamint a Szegedi Tudományegyetem csapata is részt vesz a versenyen. A magyar csapatok idén az Innovációs és Technológiai Minisztérium védnöksége alatt mérettetik meg magukat a londoni eseményen. A Széchenyi István Egyetem csapata, a SZEnergy évek óta a mezőny élvonalában végez elektromos kisautójukkal, amit az évek során folyamatosan tökéletesítettek, mígnem azzal elérték a lehetséges fejlesztések határát. Ekkor fogalmazódott meg az új autó gondolata a csapatban, amivel még nagyobb energiahatékonyságot tudnának elérni. A győri csapat az elmúlt másfél évet az új autó tervezésének és építésének szentelte. Mind külsőben mind belsőben jövőbe mutató megoldásokat alkalmaztak. A karosszériát úgy tervezték, hogy az a lehető legkisebb légellenállású legyen. Erre a legoptimálisabb megoldás a hosszúkás, áramvonalas, csepp alakú forma, amit önhordó, szénszálas borítással alakítottak ki. Ezzel a megoldással 15 kilogramm súlyt tudtak megspórolni, és az egész autó így nem több mint 90 kilogramm. A légellenállás csökkentéséhez a kerekeket is beburkolták, ami különleges megoldásnak számít a mezőnyben, és a visszapillantó tükrök is az autó belsejében kaptak helyet. Az ergonomikus kialakítású utastérben akár 185 cm magas pilóta is elférhet. A jármű különlegessége még az új kormánymű, ami adatok gyűjtését is lehetővé teszi a verseny alatt. A diákok akár azt is figyelemmel kísérhetik, hogy milyen kormányszögeket használ a pilóta a verseny közben. Az autón számos fémes alkatrészt lézer szinterezéssel, a kormánymű egyes elemeit pedig speciális 3D nyomtatással készítették el a diákok. „Az utolsó napokat teszteléssel és a beállítások optimalizálásával töltjük, és már alig várjuk, hogy a versenyen, élesben is kipróbáljuk az új autót. Reményeink szerint az új konstrukcióval képesek leszünk megdönteni a saját rekordunkat” – mondta Pusztai Zoltán, a SZEnergy csapat vezetője.   „A Shell Eco-marathon versennyel szeretnénk motiválni a fiatalokat, hogy egy jármű megtervezése és megépítése során megvalósítsák saját ötleteiket, miközben ösztönözzük őket, hogy olyan megoldásokban gondolkodjanak, amelyek energiahatékonyak, és amelyek inspirációt adhatnak a jövő kihívásainak megoldásához a mobilitásban. A magyar csapatok idén megpróbálják még lejjebb faragni autójuk energiafelhasználását – kívánunk nekik ehhez sok sikert és reméljük, jól érzik majd magukat a versenyen” – mondta Bujdosó Andrea, a Shell Hungary Igazgatóságának elnöke. A magyar csapatok járművei idén a Supernova Intertrans Kft. segítségével jutnak el a verseny helyszínére. További információért a SZEnergy csapatról látogasson el a weboldalukra, vagy a Facebook oldalukra: https://www.facebook.com/szenergyteamhungary Még több információ a Shell Eco-marathonról a weboldalon, a Facebook és Twitter oldalon érhető el.