Új megközelítést és komoly elvárásokat hozott az AI Act – feladatot kaptak a cégek

Új megközelítést és komoly elvárásokat hozott az AI Act – feladatot kaptak a cégek

Több mint egy éve lépett életbe az Európai Unió mesterséges intelligenciára vonatkozó rendelete. Az AI Act célja, hogy elősegítse az AI rendszerek biztonságos és etikus alkalmazását.

Az Európai Unió mesterséges intelligenciára vonatkozó rendelete (AI Act) új szabályozási környezetet teremtett a technológia vállalati alkalmazásában. A rendelet nem csupán a technikai megvalósítást érinti, hanem komoly elvárásokat támaszt etikai, biztonsági és megfelelőségi szempontból is. Mindez új megközelítést és tudatos, hosszú távon is fenntartható stratégiákat kíván meg a vállalatoktól – emelte ki friss elemzésében a Deloitte.

A mesterséges intelligencia rendszerek integrációja napjainkra mára nemcsak informatikai kérdés, hanem a szervezeti működés egészét átszövő kihívás. A versenyképesség megőrzéséhez kulcsfontosságú, hogy a vállalatok átlássák az AI működését, hatásmechanizmusait és kockázatait, és képesek legyenek felelős döntéseket hozni az alkalmazásával kapcsolatban. A megfelelő szintű szervezeti tudás és átláthatóság biztosítása nélkülözhetetlen a rendeletben foglalt követelmények teljesítéséhez.

A több mint egy éve, 2024. augusztus 1-én hatályba lépett AI Act célja az, hogy elősegítse az AI rendszerek biztonságos és etikus alkalmazását, miközben szigorúan tiltja azokat a felhasználási formákat, amelyek sértik az alapvető jogokat vagy jelentős kárt okozhatnak. A szabályozás a mesterséges intelligencia működtetésében részt vevő minden szervezeti szereplőt érint, a technikai szakemberektől kezdve az üzleti döntéshozókig.

Egyre nagyobb szerepet kap a mesterséges intelligencia

Azt tapasztaljuk, hogy az AI-rendszerek fejlesztéséhez és monitorozásához szükséges szakértelem egyre fontosabbá válik. Gyakran új pozíciókat hoznak létre azzal a céllal, hogy szakértők vezessék az AI-rendszerek integrációját és biztosítsák azok megfelelőségét az egyes szakterületeken. A szervezetek jelenleg az AI-gyakorlatok integrálásának bonyolult folyamatában navigálnak, miközben számos kihívással szembesülnek – ismertette Barta Gergő, a Deloitte szenior menedzsere és vezető AI szakértője.

A jövőbiztos és szabályozott működés érdekében egyre több vállalat határoz meg AI-felelős szerepköröket, amelyek betöltőinek átfogó ismeretekkel kell rendelkezniük a mesterséges intelligencia működéséről, etikai és jogi vonatkozásairól, valamint az EU-s szabályozási környezetről.

A vállalatok gyakran szembesülnek azzal a kihívással, hogy a különböző szakmai háttérrel rendelkező csapatok egységesen értelmezzék az AI komplex és sokrétű témáit, mint például az AI-etika kérdéskörét – tekintve, hogy szociotechnikai rendszerekről beszélünk. Éppen ezért az AI-ban rejlő lehetőségek és kockázatok szervezeti szintű egységes megértése talán a legnagyobb és legátfogóbb kihívás, amellyel a cégek szembesülnek – emelte ki Prisznyák Alexandra, a Deloitte vezető AI és robotika szakértője.

A könyvvizsgáló vállalat szakértőinek tapasztalatai szerint a sikeres AI-integráció és szabályozási megfelelés stratégiai szemléletet, világos célkitűzéseket és szervezetre szabott megközelítést igényel. Ez magában foglalja a szervezeti érettségi szint felmérését, az AI alkalmazásának szabályozási és működési kereteit, valamint az etikai és kockázatkezelési szempontok tudatos kezelését is. A megfelelő szakértelem megléte és a vállalaton belüli együttműködés minősége alapvetően határozza meg az AI-technológiák sikeres bevezetését – különös tekintettel az olyan új generációs megoldásokra, mint a generatív AI, valamint az ezekhez kapcsolódó információbiztonsági és adatkezelési elvárásokra.