Tech-Tudomány

Tudod, hol van a kamionok holttere? Az életed múlhat rajta!

Egy kamion vezetőfülkéjéből kitekintve, típustól függően akár több szobányi terület részben vagy teljesen beláthatatlan a sofőrök számára. Ezeken a terülteteken „láthatatlanná válhat” több személyautó, húsz motoros, harminc biciklista, egy kisbusz, de akár egy a kamion előtt, a zebrán áthaladó óvodáscsoport is. A közlekedés során ezzel nem csupán a kamionsofőröknek kell tisztában lenniük. Az autósoknak, motorosoknak, bringásoknak és a gyalogosoknak is körültekintően kell közlekedniük az akár 40 tonna össztömegű szerelvények közelében. Ezt azonban nem mindenki tudja. A logisztikai vállalatok és civil szervezetek közösen igyekeznek erre felhívni a figyelmet, a Közlekedési Kultúra Napján is.   Forrás: Trans-Sped Csoport   A ”Láss a sofőr szemével!” akció infógrafikáján jól látszódik, hogy mely sávokban alakul ki olyan holttér, amellyel nem csupán a gépjármű-vezetőnek kell tisztában lennie, hanem a közlekedés többi szereplőjének is. Mit tanácsol a szakértő? „Egy átlagos kamionnal kapcsolatban kétféle holttérről beszélhetünk: vannak olyan területek, melyeket a sofőr odafigyeléssel, tükrök segítségével beláthat, akad azonban egy olyan sáv is, melyre semmilyen rálátása nincs. Ezt nevezzük abszolút holttérnek. A vezető 180 fokos szögben tudja ellenőrizni a környezetét, a tükrök segítségével pedig a mögötte levő területet. De nem szabad elfelejteni, hogy egyszerre nem tudnak mindenhova figyelni, így például egy előzés során célszerű megbizonyosodni arról, hogy a sofőr tudomást vett a jelenlétünkről és igyekezni kell, hogy a lehető leggyorsabban elhagyjuk a holtteret” – mondta el Tóth Csaba, a Trans-Sped Csoport fuvarozási igazgatója.   A vállalatcsoport több mint 250 járművel van jelen a hazai utakon, és kiemelten fontos számukra a vezetésbiztonság. A kollégái számára is rendszeres képzéseket biztosít, és társadalmi felelősségvállalási küldetésük, hogy felhívják a közlekedés többi szereplőjének figyelemét a kamionok körüli holttér veszélyeire. Olyan rendezvényeket szervezünk, ahol a sofőrfülkébe ülve bárki megtekintheti, hogy mit látnak és mit nem a gépjármű-vezetők – folytatta a logisztikai szakértő. Mi az abszolút holttér? Ahogy a grafikán is látható, a szerelvény mögött, valamint a kamion sofőrfülkéje előtt egy sávban abszolút holttér alakul ki. Ez egy olyan terület, amit egyáltalán nem lát a gépjármű-vezető. A terület mérete függ a kamion kialakításától, a sofőr magasságától, üléspozíciójától, így ez minden esetben más. Egyszerűen ellenőrizhető azonban: ha látjuk a sofőr arcát vagy mellette haladva, vagy a kamionos tükrében, ez azt jelenti, hogy ő is láthat minket. Ha nem látjuk a sofőr arcát, akkor viszont teljesen biztos, hogy ő sem lát minket. Fontos tehát felismerni, hogy mikor tartózkodunk holttérben, és arra kell törekedni, hogy mielőbb elhagyjuk azt! Ez a fajta tudás is a közlekedési kultúra része, mely hazánkban még gyerekcipőben jár. A Közlekedési Kultúra Napja ebből a felismerésből született és május 11-én, az ország több pontján szerveznek közösen rendezvényeket a közlekedésbiztonság, közlekedési kultúra ügye iránt elkötelezett vállalkozások és szervezetek.

A Vannet lett a Magnus internetszolgáltatója

Szerződést kötött a Pécs egyik vezető üzleti internetszolgáltatójává váló Vannet és a város legújabb nagyberuházása, a pogányi repülőgépgyárat építő Magnus Aircraft. Az ultrakönnyű kisrepülőket gyártó vállalat az egyre népszerűbb mikrohullámú technológiával kapcsolódik a világhálóra.   Az idei év legjelentősebb pécsi nagyberuházása a Magnus Aircraft repülőgépgyára. Az egyelőre kihasználatlan pogányi repülőtér közelében létesülő vadonatúj gyártócsarnokban modern, elektromos meghajtású kisgépeket szerelnek majd össze a magyar tulajdonú vállalkozás szakemberei. Az építkezés közben a Magnus folyamatosan keresi a partnereket, akik a működésükhöz elengedhetetlenül szükséges feltételeket biztosítják majd. Ilyen például az internet: olyan szolgáltatóra volt szükségük, akik nagy sávszélességet képesek rendelkezésre bocsátani stabilan és megbízhatóan. A választásuk a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara együttműködésével a Vannetre esett. A helyi központú vállalkozás a város egyik vezető üzleti internetszolgáltatójának szerepére tör, főként a mikrohullámú technológia alkalmazásával. „Ez az optikai kábelekkel is versenyképes műszaki megoldás lényegében egész városban elérhető, a hagyományos hálózatokkal le nem fedett területeken is. Bérelt vonali szolgáltatással egyénre szabható a sávszélesség, ami az átlagos cégeknek szükséges 50-100 Mbps letöltési sebességtől egészen az extrém nagy, 2000 Mbps-ig terjedhet. Mindez szinkron csomagokban, vagyis a feltöltési kapacitás is ugyanekkora. A Magnushoz bekötött szolgáltatásra 99,9% rendelkezésre állási garanciát is vállalunk” – foglalta össze Lengvárszky Szabolcs, a Vannet ügyvezetője. Boros László, a Magnus Aircraft Zrt. vezérigazgatója a szerződés aláírásakor hangsúlyozta, a pécsi gazdaság részeként elsősorban helyi partnerekkel keresik az együttműködést. „A Vannet mind technológiában, mind szolgáltatási színvonalban a legjobb minőséget biztosítja, ezért számunkra egyértelmű volt a választás” – értékelte az együttműködést Boros.   A Vannet Magyarország vezető lakossági műholdas internetszolgáltatója, emellett jelentős üzleti portfólióval is rendelkezik. A Dunántúl legnagyobb részén elérhető mikrohullámú internetszolgáltatása és az ehhez kapcsolódó speciális díjcsomagjai elsősorban a vállalati ügyfeleknek szólnak. A repülőgépgyártó Magnus Aircraft a világon az elsők közt fejlesztett ki kompozit anyagokból készült kétüléses, benzinmotoros repülőgépet, a sorozatgyártást pedig a most épülő pécsi repülőgépgyárban valósítják meg.

Dimenzióváltás a gyártástechnikában

A magyarországi gyártócégekhez is begyűrűznek a jelenleg is zajló negyedik ipari forradalom újdonságai. Az Ipar4.0-nak is nevezett új korszak innovációjának kulcsfogalmai az automatizálás, a termelési adatok gyűjtése és elemzése lesznek. Ezen a területen úttörő egy hazai kisvállalkozás teljes egészében magyar fejlesztésű terméke.   Az Európa legfejlettebb ipari régióiból kiinduló Ipar4.0 kezdeményezés napjainkra már kitört a startupok és a technológiai világcégek szűk köréből és elérhetővé vált a kis- és közepes vállalkozások számára is. A számos gazdasági szegmenst, de főkét a gyártó-termelő szektort érintő átalakulás legfontosabb kulcsszavai az automatizálás és az olyan innovatív megoldások, amelyek hatékonyságnövekedést vagy költségcsökkentést eredményezhetnek. A hazai gazdaságban rejlő potenciált mutatja, hogy a magyar cégek nem csak a külföldi technológiák adaptálásával, hanem hazai fejlesztéssel is bekapcsolódnak a folyamatokba. A magyar tulajdonú RG-Net Kft. az Ipar4.0-hoz kapcsolódó innováció egyik vezető regionális szereplője. Az általuk fejlesztett termelésnyomonkövető terminál teljes egészében magyar termék: mind a berendezés, mind a rajta futó szoftver a cég mérnökeinek munkáját dicséri. „A terminál egy acélvázas, por, csepp és ütésálló céleszköz, ami kialakításánál fogva alkalmas gyártósori körülmények közötti használatra. Egyszerűvé és hatékonnyá teszi a kontrollingot, mert pontosan nyomon lehet vele követni az egy-egy munkadarab elkészítésére fordított időt. Mivel szinte bármilyen vállalatirányítási szoftverrel kompatibilis, ezért az összegyűjtött adatok gyorsan és könnyen adatbázisba rendezhetők és elemezhetők. Emellett mi magunk is biztosítani tudjuk a teljes szoftveres hátteret abban az esetben, ha egy cégnek nincsen ERP-rendszere vagy pedig nem rendelkezik a szükséges gyártástámogató modullal” - mutatta be a berendezést Herbály István, az RG-Net ügyvezetője. Az eszköz további fontos előnye, hogy egy jelentős piaci rést fed le. Léteznek ugyanis hasonló terminálok, de csak komplex és drága, integrált rendszerek alkotóelemeként. Ezeket pedig a pár száz főt foglalkoztató kisebb üzemek nem engedhetik meg maguknak. A magyar fejlesztésű berendezés viszont önmagában is használható, ezért sokkal versenyképesebb külföldi konkurenseinél.   Az RG Net Kft. ipari célú hardverek és szoftverek fejlesztésével foglalkozó, magyar tulajdonú vállalkozás. Az innovációra komoly hangsúlyt helyező cég a Dél-Dunántúl egyik éllovasa az Ipar4.0-hoz kapcsolódó technológiák és szoftveres hátterek fejlesztésében. Szakterületük a speciális feladatok megoldására készített céleszközök és a rajtuk futó beágyazott programok készítése.

Az internet mindenkinek jár

Jótékonysági akciót indít a Vannet. Egy éven keresztül ingyenes szélessávú internetet biztosítanak egy tehetséges, de rászoruló dél-dunántúli fiatalnak.  A pályázatra május 13-ig lehet jelentkezni.   Az internet világnapja alkalmából rendhagyó jótékonysági akciót hirdet Magyarország piacvezető műholdas internetszolgáltatója, a Vannet. Egy olyan tehetséges és szorgalmas diákot szeretne segíteni a társaság, aki jelenleg nem vagy csak nehezen fér hozzá az internethez. A kiválasztott fiatal egy éves internetelőfizetést kap ajándékba. „Napjainkban az internet már az alapinfrastruktúra része, akárcsak a villany vagy a vezetékes víz. Ezért fontos, hogy minél több ember számára biztosítsuk a hozzáférés lehetőségét. Főként a diákoknak, akik tanulmányaikhoz, iskolai feladataikhoz napi szinten használhatják” – foglalta össze Lengvárszky Szabolcs ügyvezető. A pályázatra olyan 5-12. osztályos, rászoruló fiatalok jelentkezését várják a dél-dunántúli régió három megyéjéből, akik kiváló iskolai eredményeik mellett tanulmányi vagy sportversenyeken, esetleg valamilyen művészeti ágban kiemelkedő eredményeket értek el. A részletes pályázati felhívás és a kitöltendő dokumentumok a Vannet weboldalán érhetőek el. A beérkezett pályázatokat egy szakmai bizottság bírálja el, a kiválasztott diák pedig az internet világnapján, azaz május 18-án veheti át az egyéves előfizetést. Egy dologban már most biztosak lehetünk: a műholdas technológia tényleg 100%-os lefedettségének köszönhetően bárhol is lakjon a nyertes fiatal, a Vannet szolgáltatását biztosan fogja tudni használni.

Az ön háza fölött hány műhold kering?

Gondolta volna, hogy ma már közel nyolcezer különféle űreszköz kering a föld körül? És hogy ezek közül nem egy rendszeresen megfordul Magyarország felett is, némelyik közülük még szabad szemmel is látható az égen? A legérdekesebb azonban, hogy olyan műholdak is vannak, amelyeket napi szinten használunk, mégsem járnak soha a közelünkben sem. Hatvan évvel ezelőtt állította pályára az emberiség az első mesterséges holdat. A szovjet Szputnyikot azóta 78 további ország űreszközei követték, így jelenleg már majdnem 7900 különféle funkciójú szatellit kering a fejünk felett. Magyarország 2012-ben juttatta az űrbe első – és máig egyetlen – műholdját. A MaSat-1 üzemideje lejártával visszatért a légkörbe és megsemmisült, viszont számos más műhold továbbra is kering a fejünk felett. „A leglátványosabb mind közül a Nemzetközi Űrállomás (ISS), ami a Nap és a Hold után a harmadik legfényesebb pont az égbolton. Nem csoda, hiszen jelenleg ez a legnagyobb mesterséges eszköz a Föld körül. Az ISS szinte minden nap áthalad Magyarország felett, néha naponta többször is. Nagy sebessége miatt ilyenkor csak pár percig látható. Aki kíváncsi rá, az a NASA weboldalán percre pontosan megtalálhatja, hogy mikor, az égbolt melyik részén tűnhet fel az űrállomás és tiszta éjszakákon láthatja is” – avatott be Lengvárszky Szabolcs, a Vannet telekommunikációs szakértője. Ezen kívül naponta tucatnyi más űreszköz halad el Magyarország felett. Köztük meteorológiai, kommunikációs és minden bizonnyal katonai vagy hírszerzési célú berendezések is. Mozgásukat akár élőben is követhetjük az erre szakosodott weboldalakon. Egy műholdnak azonban nem kell még Magyarország közelében sem járnia ahhoz, hogy hatása lehessen. „Hazánkban is egyre népszerűbb a műholdas internetszolgáltatás, de még az előfizetők közül is kevesen tudják, hogy több ezer kilométernyire, az afrikai Gabon partjai felett található, KA-SAT nevű műholdon keresztül tudnak internetezni. Ez az eszköz a Földdel azonos sebességgel forog, így mi úgy látjuk, mintha egy helyben lebegne. Ha nem így lenne, akkor a tányérantennákat nem lenne elég egyszer beállítani, hanem folyamatosan forogniuk kellene a műhold pályáját követve, hogy az internetkapcsolat ne szakadjon meg. Így viszont az Egyenlítő közelében lévő űreszköz Európa legnagyobb részéről elérhető” – mutatott be a szakértő egy újabb érdekességet. Nem az internet az egyetlen szolgáltatás, amely ilyen típusú, ún. geostacionárius, „helyhez kötött” műholdakat alkalmaz. A legnagyobb tévétársaságok által használt Thor és Intelsat műholdak szintén a nyugat-afrikai partok felett találhatóak és hasonló elven működnek. Ezek segítségével több tízezer magyar család fogja az adást minden nap. (Forrás: Vannet)

Már az első mért idejükkel megdöntötték tavalyi eredményüket a győri egyetemisták a Shell Eco-marathonon

A csapat már két napja tesztel a londoni pályán miután az elsők között mentek át a technikai és biztonsági ellenőrzésen. Az első mért tesztkörüknél pedig már 128,2 km-t tudtak megtenni 1 kWh energiával a Queen Elizabeth Olimpiai Park körül kialakított városi versenypályán. Ezzel máris megdöntötték a tavalyi, dobogós helyezésre elegendő 127 km-es távolságukat. A verseny azonban még csak most kezdődik, így az egyetemisták tovább javíthatnak az eredményükön.

A győri SZEnergy TEAM autója megfelelt a technikai elvárásoknak

A győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy csapata szerencsésen megérkezett a Queen Elizabeth Olimpiai Parkba a hétvégi Shell Eco-marathon üzemanyag-hatékonysági versenyre. A csapatoknak először a szigorú, egész napos technikai és biztonsági ellenőrzésen kell megmutatnia az általuk épített autót. A győri csapat sikerrel átment a vizsgálaton, így mostantól a versenypályán is elkezdhetik a teszteléseket.   A technikai és biztonsági ellenőrzésről készült videó a csapat Facebook oldalán tekinthető meg: https://www.facebook.com/szenergyteamhungary/videos/1301919089862464

Robotokkal az ipari fenntarthatóságért

A robotokat és a fenntarthatóságot ritkán emlegetjük egy lapon, azonban több közük van egymáshoz, mint gondolnánk. Amikor azt halljuk robot, az átlagembernek több dolog is eszébe juthat. A sci-fi filmekben legtöbbször az emberiség öntudatra ébredt ellenségeként ábrázolják, jobb esetben kedves animációs figura. Azonban mi a helyzet a valósággal? Sokan attól tartanak, hogy a robotok a valóságban is negatív hatással lesznek az életünkre, azonban ez korántsem megalapozott félelem. Sőt, megkönnyítik életünket, mivel sok olyan tevékenységet, munkafolyamatot átvesznek, amelyek számunkra veszélyesek, rendkívül nagy fizikai erőt igényelnek, vagy éppen túlzottan monoton jellegűek. De van egy másik nagy előnyük is, amelyről kevés szó esik. A növekvő automatizálás, a robotok elterjedése a fenntartható fejlődést is elősegíti. Fenntarthatóság a környezet védelmén túl Napjainkban egyre több vállalat ismeri fel, hogy hosszú távú érdeke tevékenységének fenntartható végzése, növekvőben van azon vállalatok száma, amelyek tudatosan törekszenek ökológiai lábnyomuk csökkentésére, a környezet értékeinek védelmére. Ennek megfelelően alakítják át munkafolyamataikat, cserélik le eszközeiket. A fenntartható fejlődés azonban nem csak a természet értékeinek közvetlen megőrzését jelenti, közvetett eszközökkel is megalapozható a hosszú távú tudatos gazdasági tevékenység. Számítanak a berendezések anyagai, energiafelhasználásuk nagysága és nem utolsó sorban költségeik is. Az ipari célgépek gyártása, működtetése, karbantartása nagy energia- és költségigénnyel jár, emellett ezek a berendezések egyetlen feladat ellátására készülnek. Élettartamuk végeztével helyettesítésük ismételt problémákat vet fel, nem is említve az újrahasznosítás mértékét és lehetőségeit. Az együttműködő robotok megjelenésével azonban javult a helyzet, az automatizáció rugalmassága növekedett, biztonságossá vált a korábbi hatékonysági mutatók javítása mellett. „Az eddig használt egyedileg gyártott célgépek egyáltalán nem, vagy csak nagy anyagi befektetés után alakíthatók át egy másik termék gyártására, azonban erre a rugalmasságra egyre nagyobb szükség lenne, hiszen például az elektronikai vagy autóipari termékek életciklusai egyre rövidülnek” – vélekedik a Universal Robots hazai disztribútora, Borsos Balázs, a B&O Engineering Kft. ügyvezető igazgatója. A Universal Robots együttműködő robotjai könnyen átprogramozhatók, így minimális energia- és időbefektetéssel eltérő feladatok elvégzésére is használhatók. Egy ipari robot állandó, magas minőségű termékeket tud előállítani, ez kevesebb hibás terméket eredményez, tehát kevesebb lesz az elvesztegetett alapanyag.  A robotok tartóssága is fontos tényező, a hosszú élettartam és a megbízhatóság pénzügyi fenntarthatóságot eredményez, hozzájárul az erőforrások tudatos felhasználásához, a stabilitáshoz. Emellett az energiafogyasztás sem elhanyagolható tényező. Az ipari létesítmények legnagyobb költségeinek egy része hatalmas energiafogyasztásukból adódik, amelyet csak ritkán fedeznek megújuló energiaforrásból. A fogyasztás csökkenthető energiahatékony robotok használatával. A Universal Robots UR3, UR5 és UR10-es együttműködő robotjainak tervezésénél kiemelt szempont volt, hogy a lehető leghatékonyabb energiafelhasználással működjenek. A fenntartható fejlődés lehetőségei kis lépésekben, de egyértelműen jelen vannak az automatizációban is. A kollaboratív robotok felhasználása sokrétű, a berendezések újraprogramozhatók, a munkafolyamatok egyszerűsíthetők és energiahatékonyak, ezáltal csökkenthetők a költségek is, a megtakarítás pedig visszaforgatható a vállalkozásba. Nem utolsó sorban pedig ezek a megoldások segítenek a robotokat alkalmazó iparágak és vállalatok környezetkárosító tevékenységeinek redukálásában.

A Puli Space harmadik Google Lunar XPRIZE csapatként foglalt helyet holdutazásához az Astrobotic leszállóegységén

A magyarok hetedik nemzetként csatlakoznak az Astrobotic első Hold-küldetéséhez, egy időkapszula az első hasznos teher.   Az Astrobotic Technology, Inc. és a Puli Space Technologies Kft. a Tel Aviv-ban zajló Google Lunar XPRIZE (GLXP) találkozón jelentette be, hogy aláírták az első magyar hasznos teher Holdra juttatásáról szóló szerződést.  A Puli egy egyedi időkapszulát küld fel az amerikai GLXP-csapattal kísérőnkre a "Memory of Mankind (MoM) on the Moon" ("Az emberiség emlékezete") projekt keretében, valamint a Puli holdjárójának is foglalt hasznos teher helyet. A magyar csapat ezzel olyan GLXP-csapatok mögé sorakozott fel, mint a japán HAKUTO, vagy a chilei AngelicvM, amelyek szintén az Astrobotic Peregrine leszállóegységével jutnak el a Holdra. A Puli részvételével Magyarország hetedik nemzetként csatlakozik az Astrobotic küldetéséhez, amellyel a pittsburghi cég mindenki számára elérhetővé kívánja tenni a Holdat. A "Memory of Mankind (MoM)on the Moon" ("Az emberiség emlékezete") kapszula olyan táblákból fog állni, amelyekre archív képeket és szövegeket nyomtatnak majd olyan kicsiben, hogy 10-szeres nagyítással olvasható legyen. Egy táblára összesen ötmillió karakter fér rá ekkora kicsinyítésben. "Az, hogy az Astrobotic-kal mehetünk a Holdra, egy olyan különleges lehetőség, amivel kis csapatunk egy újabb kivételes lépést tehet a magyar tudományos és technológiai teljesítmények útján" - mondta dr. Pacher Tibor, a Puli atyja. "Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy részt vehetünk ezen a történelmi misszión, úgy gondolom, hogy ez a lehetőség egy újabb jó példája annak, hogy a magyar mérnökök és tudósok az egész világon megállják a helyüket." "Nagyon örülünk, hogy a Pulit is a fedélzeten üdvözölhetjük" - mondta John Thorton, az Astrobotic elnöke. "Ezzel a megállapodással utazásunk megtriplázza a Holdra jutott nemzetek számát, így tényleg egy történelmi törekvésről beszélhetünk."

Német győzelemmel ért véget a 7. Formula Student Hungary

Borúra derű – avagy hiába jellemezte a hetedik Formula Student Hungary zárónapját a felhős idő és a néha eleredő eső, vasárnap este egy fergeteges díjkiosztón kiderült, hogy mely kategóriákban mely csapatok állhattak fel a képzeletbeli dobogó valamely fokára, s hogy összetettben melyik együttes mondhatja magát a négynapos viadal győztesének.   A versenyszámok sorában hagyományosan az utolsó, így aztán a zárónap eseménye volt az „Endurance”, melyben csapatoknak – pontosabban azok két pilótájának – összességében 22 kilométer kellett teljesíteniük. A próbatétel az Arrabona Racing Team csapatának nem sikerült igazán jól, hiszen járművük a pályát övező szalmabáláknak ütközött. Szerencsére, a pilótának elsősorban lelkileg fájtak a történtek, s az autó is két lengőkar cseréjével, valamint az orrkúp rendbetételével megúszta az incidenst. Az összetett versenyben azonban az addig nagyon kedvező helyen álló győri egyetemisták hátrébb csúsztak… Erről azonban egy kicsit később, hiszen a Széchenyi István Egyetem aulájában tartott, fantasztikus hangulatú díjkiosztó eseményeit időrendben idézzük fel. A statikus versenyszámok közül elsőként a Költséghatékonysági díjat adták át, melynél a bírák a jármű kivitelezésének pontos és részletes bemutatását értékelték. Ebben a kategóriában a német Rennstall Esslingen diadalmaskodott. A Műszaki tervezés díját – melynél az autó koncepciójának újításait helyezték a középpontba – a szintén német High-Octane Motorsports tagjai vehették át. Kiemelésre méltó, hogy ebben a versenyszámban az Arrabona Racing Team a harmadik helyen végzett. Az Üzleti terv prezentáció díját az olasz E-team Squadra Corse érdemelte ki. A dinamikus versenyszámok közül a gyorsulás győztesét hirdették ki először, mely nem más lett, mint a német Running Snail Racing Team – megelőzve a BME Formula Racing Team csapatát. A Skid pad díjat az e-gnition Hamburg nyerte, az Autocross kategóriában a Running Snail Racing Team lett az első, az Endurance díjnak pedig a Rennstall Esslingen tagjai örülhettek.   A statikus versenyszámok összesített díját az Amberg-Weiden egyeteméről érkezett Running Snail Racing Team kapta, míg az Arrabona Racing Team bronzérmes helyen zárt. A dinamikus versenyszámok összetettjét szintén a Running Snail racing team nyerte.   Ezt követően a különdíjak átadása következett. A Gépipari Tudományos Egyesület az önálló fejlesztés támogatására ajánlott fel különdíjat. A díj odaítéléséhez a járműveket és a csapatok munkáját a zsűri a jármű és a komponensek fejlesztése és gyártása terén végzett munka önállósága szempontjából értékelte, mérvadónak tekintve az egység kifejlesztésének munkaigényét. Az elismerést az Arrabona Racing Team kapta. A prezentációk során a legjobb előadó díját az olasz Squadra Corse színeit képviselő Stefano Givone érdemelte ki. Győr város ajándékát – mellyel a legjobb új csapatot jutalmazták – az izraeli Ben-Gurion Racing tagjai vehették át. A verseny főszponzora, az Audi Hungaria a digitális jövőt értékelte különdíjával, melyet az olasz UniBo Motorsport érdemelt ki. Végezetül színpadra szólították a Formula Student Hungary 2016 összetett versenyének dobogósait. Harmadik helyen a cseh CTU Cartech Prague végzett, második helyen a Rennstall Esslingen zárt, míg a győzelmet ismét egy német csapat, a Running Snail Racing Team szerezte meg. A magyar csapatok közül a BME Formula Racing Team a 9., az Arrabona Racing Team a 16., a kecskeméti KEFO Motorsport a 32., a Formula Racing Miskolc a 40. helyen fejezte be a győr-gönyűi kikötőben rendezett viadalt.

Lezuhant az Oberon mesterséges hold

Lezuhant az Oberon mesterséges hold november 21-én, hétfőn a Középső Peremvidéken. Az mesterséges égitest becsapódásának következtében súlyos károk keletkeztek Otoh Gunga városban, ahol nincs áram, nincs víz és nem elérhető az internet sem.
E miatt a váratlan esemény miatt ma este 18:00-kor katasztrófavédelmi gyakorlatot tartottak országszerte, azonban azóta bebizonyosodott, hogy az esemény nem érinti közvetlenül Magyarországot.