Csúszik a légitaxik bemutatkozása Párizsban

Csúszik a légitaxik bemutatkozása Párizsban

Bár a párizsi olimpia alatt szerették volna a Volocopter légitaxik világpremierjét a francia fővárosban, erre végül nem került sor. A projekt körül továbbra is vannak kérdőjelek. A cég az ötkarikás játékok zárónapján bemutatót tart.

Elhalasztották az elektromos légitaxik bemutatkozását Párizsban, amit eredetileg az olimpiai játékok idejére tervezett az üzemeltető, azonban egyelőre még nem kapta meg hozzá a hatósági tanúsítványt. A német Volocopter repülőgépgyártó startup és a párizsi repülőterek üzemeltetője azt reméli, hogy még az év vége előtt megtörténhet az első repülés egy szajnai uszályon kialakított repülőtérről, a Vertiport de Paris-Austerlitzről. Bár a nagy bemutatkozás elmaradt, a két vállalat vasárnap repülési bemutatókat tart egy prototípussal, utasok nélkül, a Párizshoz közeli Saint-Cyr-l'Ecole repülőtéren, néhány száz méterre a versailles-i kastélytól, ahol a lovasversenyeket rendezik.

A Volocopter által tervezett és gyártott Volocity jármű minősítése néhány hetet késik a hajtóművek miatt – erősítette meg Edward Arkwright, a párizsi repülőtereket, köztük a Saint-Cyr-l'Ecole-ban találhatót is üzemeltető ADP Group ügyvezető igazgatója.

Az ADP és a Volocopter a francia főváros körüli Ile-de-France régió támogatásával eredetileg kísérleti repüléseket szeretett volna végrehajtani Párizs keleti részén, kihasználva az olimpiai játékokra irányuló világméretű figyelmet. A végső cél egy új közlekedési mód megvalósíthatóságának demonstrálása a sűrűn lakott városi területeken, mégpedig az úgynevezett eVTOL, azaz függőleges fel- és leszállásra alkalmas repülő járművek működtetésével a vertiportok között.

A 2020 óta tervezett projekten az elmúlt hónapokban számos módosítás történt, miután a Volocopter nem kapta meg időben az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség engedélyét ahhoz, hogy fizető utasokat szállíthasson. A vállalat vezérigazgatója, Dirk Hoke az újabb késedelem miatti felelősséget egy amerikai alvállalkozóra hárította, amely nem tudta teljesíteni az ígéretét. A repülőgépbe szánt hajtóműveket vissza kellett küldeni az Egyesült Államokba ellenőrzésre.

A jelenlegi változatban a kétüléses repülőgép akkumulátorokkal van felszerelve, amelyek a pilótafülke feletti 18 rotort működtetik, a gyártó szerint ennek következében a jármű sokkal csendesebb, mint egy helikopter.

Az elmúlt hónapokban a francia közlekedési minisztérium és az ADP inkább azt hangsúlyozta, hogy ezeket a járműveket a jövőben, nagyobb változatban, egészségügyi mentésekre vagy szervszállításokra lehet majd használni, és nem tértek ki a légitaxiként történő üzemeltetésre, ami a tehetősebbek gyorsabb közlekedését szolgálná. A projektet ugyanis nem támogatja a párizsi önkormányzati képviselők többsége, sem a kormánytöbbségben, sem az ellenzékben.

A városvezetés ökológiai aberrációnak nevezve a tervet, még bíróságon is megtámadta a közlekedési minisztérium július 9-én közzétett rendeletét, amely engedélyezte a helikopterleszállópálya létesítését Párizsban. Július 24-én az Államtanács (Franciaország legfelsőbb közigazgatási bírósága) gyorsított eljárásban az önkormányzat ellen döntött, de érdemi döntést csak ősszel hoz. A minisztérium végzése szerint a platform működési engedélye viszont legfeljebb december 31-ig szól.

Egy év alatt 17 százalékkal drágult a garázsok átlagára Magyarországon, ezzel elérve a 9 millió forintot. Bérelni sem feltétlenül olcsó, a drágább fedett autóbeállók áráért akár már egy garzont is lehetne bérelni.

A Budapesti Értéktőzsde idén is folytatta a hagyományt, és ismét összegyűjtött ötven magyar sikertörténetet. A sorozatban kilencedik kiadvánnyal immár 450 cégre nőtt a BÉT50-esek klubja.

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe ismét felülteljesítő volt a héten. A BUX csütörtöki a történelmi csúcsát is megdöntötte. A vezető részvények felemás eredményeket értek el.