Tech-Tudomány

„Az adat az új arany” – ez a kifejezés mostanában kezd valóban értelmet nyerni: az adatelemzésen alapuló döntések során már 70 százalékban használnak fel külső forrásokból származó adatokat világszerte.

Világszinten már több, mint négy és félmilliárd ember használja rendszeresen a közösségi médiát, méghozzá átlagosan közel két és fél órát naponta.

Az automatizálást még inkább támogató, üzleti-informatikai szoftverek fejlesztése és az eddigi elavult rendszerek korszerűsítése időről időre biztonsági kihívások elé állítják a technikai szakembereket, vezetőket és felhasználókat.

A kezdetben adatkezelési igények, üzleti folyamatok költségcsökkentése és hatékonyságnövelés miatt bevezetett felső technológia új evolúciós lépéshez érkezett.

A kérdés csak az, hogy mikor és milyen mértékben terjed el az üzleti világban a mesterséges intelligencia, azonban jelenleg a magyar cégek 80-90 százaléka még hosszútávon sem számol vele.

A pandémia alatt jelentősen megugrott az esport rajongóinak és felhasználóinak száma, azonban a bővülés mégsem hozott egyértelmű bevételnövekedést. Még akkor sem, ha olyanok is költöttek esportra, akik saját bevallásuk szerint soha nem néztek ilyen tartalmakat korábban – derül ki a Deloitte fogyasztói felméréséből.

A Mathias Corvinus Collegium legutóbbi panelbeszélgetésén Tóth András, a Gazdasági Versenyhivatal elnökhelyettese, a Versenytanács elnöke az adatmonopóliumok problémáit, illetve az online platformok egyes versenyjogi kérdéseit vitatta meg beszélgetőpartnereivel és a szakkollégistákkal.

Tovább súlyosbodik a globális chiphiány, az autóipar mellett begyűrűzött a számítástechnikai eszközök piacára is, súlyosan érintve azt. A kialakult helyzetnek számos oka van, köztük a koronavírus-járvány, amelynek hatására drasztikusan megnőtt a kereslet az elektronikai eszközök és alkatrészek iránt.

A felhasználóknak egyelőre nem sürgős átállni az 5G-s technológiára – derül ki a Deloitte felméréséből. Egyfelől elégedettek aktuális szolgáltatójukkal, másfelől egyelőre várat magára az 5G legizgalmasabb aspektusai és az ezek által tökéletesedő alkalmazási lehetőségek széleskörű elterjedése. Ezek közé tartozik az önvezető autó, a távolról elvégezhető műtét, a drónos kiszállítás vagy a virtuális edzés.

A magyar szülők fele semlegesen áll a videójátékozáshoz, lát benne jót és rosszat is, kétharmaduk szerint pedig a számítógépes játékokban gondtalanul el lehet merülni. A gyermekük játékfüggőségétől ugyan valamelyest tartanak, ugyanakkor jó lehetőséget látnak benne a stressz levezetésére, és a reflexek fejlesztésére.

Jövőálló stratégiát építhetünk fel, ha a számítástechnika három sarokköve, az interakció, információ és számítás történelmét tanulmányozzuk. Az első számítógépekhez még számítástechnikai doktori fokozat kellett, a grafikus felhasználói felületek később lehetővé tették, hogy kódolás ismerete nélkül bárki használhasson számítógépet. A jövőben, az ambient computing korában már nem is fogjuk tudni, hogy éppen számítógépet használunk.