Újfajta megoldással gyorsítja fel a jegyvásárlás és jegyérvényesítés folyamatát a Budapesti Közlekedési Központ. Azok az utasok, akik digitális közlekedési jegyeket használnak és telefonjuk NFC-képes, az új fejlesztésnek köszönhetően 4 lépéssel kevesebb és mintegy 10 másodperccel rövidebb lesz egy-egy jegyérvényesítés, amikor felszállnak a BKK járataira – amennyiben az újfajta érvényesítési módot választják.
Az új funkció már élesedett is a BudapestGO applikációban, így mostantól többféle digitális jegyérvényesítésre lesz lehetősége a közösségi közlekedés használóinak. Az új matricák a megszokott QR-kódot is tartalmazzák, így aki szeretné, az a jól ismert, kamerás beolvasással is elvégezheti az érvényesítést, vagy a bérlet beolvasását.
A közlekedési vállalat tájékoztatása szerint július végén kezdték kihelyezni a 30 ezer új kódmatricát a felszíni járművekre és az M4-es metró megállóinak bejáratához. Hamarosan minden járművön, pár hét múlva pedig valamennyi metróvonalon is elérhető lesz az új technológia használatához szükséges matrica.
A gyorsabb beolvasást biztosító matricán a QR-kód mellett egy kör alakú logó is látható „NFC” felirattal a közepén. Ehhez az ábrához kell odatartani az NFC-képes telefont a jegyérvényesítéshez, amely 4 lépéssel és 10 másodperccel gyorsabb az új technológiával.
Az iOS és Android rendszert használó telefonok között, illetve egyes készüléktípusoknál lehetnek különbségek a jel érzékelésében a gyártók technológiai adottságai miatt. A BKK egy videóval és a bkk.hu/egylepeseservenyesites címen elérhető aloldallal segíti az új technológia megismerését.
Az új matricák a megszokott QR-kódot is tartalmazzák, így aki szeretné, az majd a jól ismert, kamerás beolvasással is elvégezheti az érvényesítést.
A BKK beszámolója szerint a jegyértékesítésből származó bevételek csaknem 25 százalékát a digitális jegyek adják. Ebben kiemelt szerepe van a BudapestGO applikációnak, amely egyre népszerűbb a közlekedők körében. A vállalat folyamatosan bővíti és fejleszti az alkalmazás kényelmi funkcióit az ügyfelek visszajelzései alapján, amelyekben visszatérő igényként szerepelt, hogy legyen gyorsabb a digitális jegyek érvényesítésének és beolvasásának folyamata.
A digitális jegyek telefonos beolvasását kísérleti jelleggel, 2022 nyarán a 4-es és a 6-os villamosok utasterében tette lehetővé a BKK, ezzel próbálta csökkenteni a megállókban a felszállás előtti esetleges pár másodperces várakozást. A cég szerint azonban a tesztidőszakban többen visszaéltek ezzel a lehetőséggel, és csak közvetlenül a jegyellenőrök megjelenésekor érvényesítették a mobiljegyüket. Mivel a BKK számára fontos célkitűzés, hogy minimalizálja a bliccelést, ezért úgy döntöttek, hogy további járatokra nem terjeszti ki ezt a megoldást, és a körúti villamosok belső kódmatricáit is eltávolítja.