A Budapesten tömegközlekedéssel utazók többsége becsületesen megváltja jegyét vagy bérletét, amikor buszra vagy metróra száll, azonban 2024 arra is rávilágított, hogy néhányan nemhogy rendszeresen bliccelnek, hanem a pótdíjbefizetést is elhanyagolják. Ennek súlyos következményei lehetnek, ugyanis a tavalyi év legnagyobb egyösszegű pótdíjfizetése megközelítette a 2 millió forintot – derült ki a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tájékoztatásából.
A fővárosi közlekedésszervező adatai szerint az elmúlt évben egy 48 éves budapesti hölgy lett az év pótdíjrekordere, aki közel 2 millió forintot fizetett ki több mint hét év halogatás után. A 2024-es év pótdíjazási toplistájának második helyezettje egy 40 éves férfi, aki több mint 1,5 millió forintot fizetett, a harmadik helyet pedig egy 53 éves nő szerezte meg, aki több mint 1,3 milliós tartozását törlesztette.
A legnagyobb összegek többévnyi figyelmen kívül hagyott pótdíjazásból, elindított végrehajtási eljárásokból és jelentős késedelmi díjakból halmozódtak fel.
Negatív rekordokat hozott 2024
A BKK által kiszabott pótdíjakból származó legnagyobb befizetések 2024-ben az alábbiak szerint alakultak:
- 1 977 401 forint
- 1 574 294 forint
- 1 373 188 forint
- 1 351 298 forint
- 1 226 490 forint
- 1 215 339 forint
- 1 192 167 forint
- 1 161 757 forint
- 1 148 523 forint
- 1 120 904 forint
Vannak olyanok, akik még mindig hisznek abban a régóta terjedő városi legendában, mely szerint a kiszabott pótdíjak automatikusan elévülnek, és emiatt szándékosan nem fizetik be a csekkeket. Ez azonban súlyos tévedés, ráadásul a BKK jogi úton minden eszközt megragad a behajtásra, az elhúzódó eljárás miatt pedig a kezdeti összeg jelentősen megnövekedhet. A BKK és az utasok közös érdeke tehát, hogy időben rendezzék a tartozásokat, ezzel elkerülve a késedelmi díjakat és a végrehajtási eljárásokat.
Kevesebb a bliccelés a BKK járatain
A Budapesti Közlekedési Központ utasainak többsége saját bevallása szerint becsületesen utazik. Egy 2024-ben végzett kutatásban a megkérdezettek 91 százaléka úgy nyilatkozott, hogy mindig jeggyel vagy bérlettel használja a BKK járatait – ez az arány minimális javulást mutat a társaság korábbi felméréséhez képest.
A BKK szerint a pozitív változás az elmúlt évek erőfeszítéseinek köszönhető. A társaság a digitális megoldások – főként a BudapestGO – fejlesztése mellett több kényelmi szolgáltatással ösztönzi ügyfeleit arra, hogy szabályosan utazzanak:
- Jó döntés például, ha a bliccelésen ért utas még a pótdíjazás napján bérletet vásárol, mert jelentősen csökken a pótdíj mértéke, ha a bérletet utólag, 2 munkanapon belül bemutatják.
- A BKK lehetőséget biztosít arra is, hogy a bliccelésen ért utas az ellenőrnél bankkártyával fizesse ki a helyszíni – mérsékelt – pótdíjat, így elkerülhetők a további késedelmi díjak és a tartozás növekedése.
- A társaság e-mail-értesítést küld a pótdíjtartozásról, ezzel felhívja a figyelmet a fizetési határidőre, hogy a bliccelő megelőzhesse a pótdíj emelkedését, továbbá bevezette pótdíjfizetés lehetőségét elektronikus felületen is.
A fentieken kívül, a tavalyi tarifamegállapodásnak köszönhetően – az összes bérletértékesítést nézve – a teljes árú bérletek eladása 3-5 százalékkal nőtt 2024 őszén, ami arra enged következtetni, hogy a bliccelők közül egyre többen választhatják a bérletvásárlást. A cég úgy gondolja, hogy ezek a megoldások jó hatással vannak a pótdíjbefizetések arányára, sokan élnek a gyors, egyszerű, kedvező fizetési lehetőségekkel.
A BKK kiemelte, hogy a legjobb választás az, ha mindenki érvényes jeggyel, vagy bérlettel utazik, hiszen már kevesebb mint 9 ezer forintért bárki korlátlanul használhatja a főváros közösségi közlekedését. A BKK termékeinek jelentős része digitális formában is elérhető, például a BudapestGO alkalmazásban, vagyis a nap 24 órájában bármikor, bárhonnan, akár otthonról is megvásárolható számos jegy- és bérlettípus.