Aranykorát éli a bécsi autómegosztás

Aranykorát éli a bécsi autómegosztás

A közösségi autózás már 1992 óra része Bécs mindennapjainak. Az igények akkorák, hogy a Free2move vállalat az év végére 1100 járműre bővíti flottáját az osztrák fővárosban.

Az autómegosztás, vagy közösségi autózás már több, mint 30 éve jelen van Bécsben. Az első próbálkozás 1992-ben indult, azóta pedig a bécsiek mindennapjának részévé vált. Az európai piacvezető, a „Free2move” 2024 végére Bécsben 1100 járműre bővíti a flottáját.

A közgazdaságtan egyik ökölszabálya, hogy amikor nincs kereslet, akkor kínálat sincs. Ezt alátámasztják a bécsi számok is: kisautók és szállítójárművek, belső égésű és elektromos autók: a bécsi városháza adatai szerint már évekkel ezelőtt is naponta 7000 utazást tettek meg az osztrák fővárosban carsharing járművekkel. Bécs az egyetlen olyan nagyváros Európában, ahol az egy lakosra jutó autók aránya folyamatosan csökken, ami összefügg azzal, hogy egyre többen választják a zöldebb közlekedést, biciklivel, tömegközlekedéssel, vagy autómegosztással járnak.

Ez a megoldás nem csupán csökkenti a költségeket, hanem kíméli a környezetet és mérsékeli az autók számát is az utakon. A carsharing egyre elterjedtebb nemcsak a fővárosban, hanem Ausztriában is, ahol már körülbelül 300 település és város kínál autómegosztási lehetőségeket.

A kereslet egyértelműen növekszik, és a kihasználtság is nagyon jó. Ebben látott potenciált az európai piacvezető carsharing cég, a „Free2Move”, amely a sokak számára már ismert, a Share Now céggel történt egyesüléssel egy új szereplőként jelent meg Bécsben. (A Share Now Magyarországon is jelen volt, majd egyesült az Auto Wallis által üzemeltetett Wigoval.)

Habár az elektromos járművek iránti általános trend elsősorban a magán- és céges autók esetében figyelhető meg, az autókölcsönzésnél – különösen a rövid távú bérlés esetén – figyelembe kell venni olyan kihívásokat, mint a parkolás és a töltés – derült ki a Free2move közleményéből. Erre lehetőséget is nyújt a Free Floating rendszer, ahol a bérelt autót a városban bárhol le lehet rakni, nincsen állomáshoz kötve az elhelyezése. Akárhová, akármikor el lehet vele utazni, így tényleg szabadon alakíthatják a felhasználók a napjukat, ezzel is egy környezetbarát megoldást választva.

A járműflotta bővítésével a mögöttünk hagyott két évben Bécsben tíz százalékkal emelkedett a Free2move szolgáltatónál történt utazások átlagos időtartama. Ez a hosszabb távú bérlések iránti növekvő keresletet jelzi. Az ilyen, és ehhez hasonló Free-Foating rendszerek helyfüggetlen járműkölcsönzési lehetőségek, amik kitűnően kiegészítik a környezetbarát közösségi közlekedés elemeit, legyen az kerékpározás, gyaloglás vagy tömegközlekedés. Azzal hogy a flotta tovább bővül, még több embernek biztosítanak lehetőséget egy zöldebb, fenntarthatóbb közlekedésre.

Egy év alatt 17 százalékkal drágult a garázsok átlagára Magyarországon, ezzel elérve a 9 millió forintot. Bérelni sem feltétlenül olcsó, a drágább fedett autóbeállók áráért akár már egy garzont is lehetne bérelni.

A Budapesti Értéktőzsde idén is folytatta a hagyományt, és ismét összegyűjtött ötven magyar sikertörténetet. A sorozatban kilencedik kiadvánnyal immár 450 cégre nőtt a BÉT50-esek klubja.

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe ismét felülteljesítő volt a héten. A BUX csütörtöki a történelmi csúcsát is megdöntötte. A vezető részvények felemás eredményeket értek el.