Újabb fejlesztéssel segíti látássérült utasainak közlekedését a Budapesti Közlekedési Központ. Immár nem csupán az alacsony padlósa buszok könnyítik meg az utazást, hanem most már „meg is tudnak szólalni” a Rákóczi úton közlekedő buszok, amennyiben igény van erre. A buszmegállókba érkezve a járművek a külső hangszórókon keresztül hangosan is tudják tájékoztatni az ott várakozókat arról, hogy melyik járat érkezett meg, ��s merre indul tovább.
A fejlesztés főként a látássérült utasok számára hasznos, akik a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségén keresztül jelezték a BKK felé, hogy esetenként nehezen tudnak különbséget tenni a különböző járatok között.
Fontos, hogy a fejlesztésnek köszönhetően a látássérült emberek önálló közlekedése jelentősen könnyebbé válik azokon a szakaszokon, ahol a buszok szóban is tájékoztatják az utasokat arról, hogy melyik járat érkezett a megállóba és hova indul tovább. Az MVGYOSZ a kezdetektől támogatja az ötletet, és folyamatosan egyeztettünk a BKK utastájékoztatási szakembereivel
– emelte ki Benedek Zoltán, az MVGYOSZ akadálymentesítési referense.
A külső bemondást a közelmúltban forgalomba állt járművek esetén a látássérült emberek a már évek óta bevált közlekedési távirányítójukkal tudják elindítani, azonban ha egy korábban beszerzett busz áll be a megállóba, akkor a jármű vezetője tudja lejátszani egy gombnyomással a tájékoztató szöveget.
A közlekedési távirányítók egyébként eddig is nagyban segítették a gyengén- vagy aliglátó utasok önálló közlekedését: ezek segítségével eddig a megállókban lévő FUTÁR-kijelzők tartalmát lehetett felolvastatni, most ezt a szolgáltatást fejlesztették tovább a BKK szakemberei.
A BKK továbbra is elkötelezett amellett, hogy esélyegyenlőségi szempontok figyelembevételével fejlessze a szolgáltatásait, és többek között a látássérült emberek önálló közlekedését is könnyebbé tegye. Ennek megfelelően a közeljövőben a teljes busz- és trolihálózaton megjelenhetnek a „beszélő” járművek, hosszútávon pedig a fővárosban közlekedő valamennyi busz, troli és villamos képes lehet arra, hogy a közlekedési távirányítóval, a járművezető beavatkozása nélkül is, el lehessen indítani a külső hangbemondást. Emiatt a jövőben megvalósuló járműbeszerzések esetében alapfeltétel lesz, hogy a buszok, trolik és villamosok külső hangos utastájékoztatását a közlekedési távirányítóval is el lehessen indítani.