Ingyenes kiállítás mutatja be a fővárosi közösségi közlekedés történetét

Ingyenes kiállítás mutatja be a fővárosi közösségi közlekedés történetét

Az idén 150 éves Budapest közszolgáltató vállalatainak mindennapjait, és közlekedésének fontos mérföldköveit mutatja be a Nonstop Budapest kiállítás.

Még egy héten keresztül, október 8-ig ingyenesen látogatható a margitszigeti Kristály színtérben az a tárlat, amely a 150 éves Budapest közszolgáltató cégeinek tevékenységébe enged betekintést. A kiállítás 11 állomáson vezeti végig a látogatókat, bemutatva az egyes közműszolgáltatások rövid történetét és fejlesztéseik fontosabb mérföldköveit.

Budapest életében – a város fekvéséből adódóan – mindig központi szerep jutott a közlekedésnek, amelynek városias jellege a villamosközlekedés XIX. század végi elterjedésével alakult ki. A modern, villamosárammal működő városi vasút „villámgyorsan”, egy-két évtized alatt kiszorította a lóvasutat. Európa első villamos motorkocsikkal működő földalatti vasútja Budapesten épült meg. Az 1896-ban átadott Millenniumi Földalatti Vasutat a világ ma már a technikatörténet nagy mérföldkövének tekinti.

Azonban a BKV még az ezt megelőző közlekedéstörténeti korszak emlékeit is őrzi, ápolja és működteti, hiszen a Budavári Sikló és a Fogaskerekű Vasút is Pest, Buda, Óbuda egyesülésével egy időben jött létre. Az első autóbuszjárat 1915-ben indult meg Budapesten, az első trolibusz pedig 1933-ban. Az M2-es metró első szakaszát 1970-ben adták át, az M3-as metró pedig 1976-ban indult el. A negyedik metróvonalat, az M4-et 2014-ben nyitották meg.

Budapest közösségi közlekedésének fejlődését szemlélteti a BKV szekciója a fővárosi közműcégek történetét bemutató kiállításon. A BKV múzeumaiból származó régi és mai formaruhákkal, patinás viszonylatjelző táblákkal, különböző korszakok jegy- és bérlettípusaival, retró jegykezelővel, az első metrószerelvények közkedvelté vált utastéri lámpájával, a régi metróállomásokról származó peronüléssel, az ikonikus Ganz UV villamos modelljével és korabeli fotókkal elevenedik meg a régi utazások hangulata. Nemcsak a múlt emlékei tűnnek fel a gyűjteményben, hanem a jelen mindennapjainak modern járművei is: a Combino és CAF villamosok, a Skoda-Solaris negyedik generációs trolibusza, a Mercedes Conecto autóbusz is.

A kiállított fényképet felidézik az utóbbi évek legnagyobb BKV-s projektjét: a 3-as metró felújítását, de bemutatjuk azt is, hogyan és mennyit fejlődött a közösségi közlekedés környezettudatossági és energiahatékonysági szempontból. A képanyag a BKV olyan különleges kezdeményezéseiről is hírt ad, mint a mára hagyománnyá vált budapesti adventi villamos.

A vasárnapig megtekinthető kiállítással a közműszolgáltató cégek közelebb hozzák a budapestiekhez a városüzemeltetés mindennapi, háttérben meghúzódó, nélkülözhetetlen elemeit, és egyben az ebben résztvevő munkatársak és szakmai elődök előtt is tisztelegnek. 

Összesen mintegy hatvan busz és teherautó feltöltéséhez elegendő üzemanyagot termel naponta az osztrák főváros első zöldhidrogén-üzeme. A hidrogén előállításához kizárólag megújuló energiát használó üzem április elején kezdte meg működését Bécs Simmering városrészében.