Ingyenes kiállítás mutatja be a fővárosi közösségi közlekedés történetét

Ingyenes kiállítás mutatja be a fővárosi közösségi közlekedés történetét

Az idén 150 éves Budapest közszolgáltató vállalatainak mindennapjait, és közlekedésének fontos mérföldköveit mutatja be a Nonstop Budapest kiállítás.

Még egy héten keresztül, október 8-ig ingyenesen látogatható a margitszigeti Kristály színtérben az a tárlat, amely a 150 éves Budapest közszolgáltató cégeinek tevékenységébe enged betekintést. A kiállítás 11 állomáson vezeti végig a látogatókat, bemutatva az egyes közműszolgáltatások rövid történetét és fejlesztéseik fontosabb mérföldköveit.

Budapest életében – a város fekvéséből adódóan – mindig központi szerep jutott a közlekedésnek, amelynek városias jellege a villamosközlekedés XIX. század végi elterjedésével alakult ki. A modern, villamosárammal működő városi vasút „villámgyorsan”, egy-két évtized alatt kiszorította a lóvasutat. Európa első villamos motorkocsikkal működő földalatti vasútja Budapesten épült meg. Az 1896-ban átadott Millenniumi Földalatti Vasutat a világ ma már a technikatörténet nagy mérföldkövének tekinti.

Azonban a BKV még az ezt megelőző közlekedéstörténeti korszak emlékeit is őrzi, ápolja és működteti, hiszen a Budavári Sikló és a Fogaskerekű Vasút is Pest, Buda, Óbuda egyesülésével egy időben jött létre. Az első autóbuszjárat 1915-ben indult meg Budapesten, az első trolibusz pedig 1933-ban. Az M2-es metró első szakaszát 1970-ben adták át, az M3-as metró pedig 1976-ban indult el. A negyedik metróvonalat, az M4-et 2014-ben nyitották meg.

Budapest közösségi közlekedésének fejlődését szemlélteti a BKV szekciója a fővárosi közműcégek történetét bemutató kiállításon. A BKV múzeumaiból származó régi és mai formaruhákkal, patinás viszonylatjelző táblákkal, különböző korszakok jegy- és bérlettípusaival, retró jegykezelővel, az első metrószerelvények közkedvelté vált utastéri lámpájával, a régi metróállomásokról származó peronüléssel, az ikonikus Ganz UV villamos modelljével és korabeli fotókkal elevenedik meg a régi utazások hangulata. Nemcsak a múlt emlékei tűnnek fel a gyűjteményben, hanem a jelen mindennapjainak modern járművei is: a Combino és CAF villamosok, a Skoda-Solaris negyedik generációs trolibusza, a Mercedes Conecto autóbusz is.

A kiállított fényképet felidézik az utóbbi évek legnagyobb BKV-s projektjét: a 3-as metró felújítását, de bemutatjuk azt is, hogyan és mennyit fejlődött a közösségi közlekedés környezettudatossági és energiahatékonysági szempontból. A képanyag a BKV olyan különleges kezdeményezéseiről is hírt ad, mint a mára hagyománnyá vált budapesti adventi villamos.

A vasárnapig megtekinthető kiállítással a közműszolgáltató cégek közelebb hozzák a budapestiekhez a városüzemeltetés mindennapi, háttérben meghúzódó, nélkülözhetetlen elemeit, és egyben az ebben résztvevő munkatársak és szakmai elődök előtt is tisztelegnek. 

Egy év alatt 17 százalékkal drágult a garázsok átlagára Magyarországon, ezzel elérve a 9 millió forintot. Bérelni sem feltétlenül olcsó, a drágább fedett autóbeállók áráért akár már egy garzont is lehetne bérelni.

A Budapesti Értéktőzsde idén is folytatta a hagyományt, és ismét összegyűjtött ötven magyar sikertörténetet. A sorozatban kilencedik kiadvánnyal immár 450 cégre nőtt a BÉT50-esek klubja.

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe ismét felülteljesítő volt a héten. A BUX csütörtöki a történelmi csúcsát is megdöntötte. A vezető részvények felemás eredményeket értek el.