Csaknem 8 milli��rdból fejlesztették a fővárosi agglomeráció buszközlekedését

Csaknem 8 milli��rdból fejlesztették a fővárosi agglomeráció buszközlekedését

Márciusban lezárult annak a 40 darab elektromos meghajtású Mercedes-Benz eCitaro autóbusznak a beszerzési, forgalomba állítási és töltőkiépítési projektje, amely a főváros lakosságán kívül a dél-budai agglomerációban élő, mintegy 100 ezer ember ingázását segíti.

Az elektromos meghajtású, Mercedes-Benz eCitaro típusú járművek 2022 márciusától emelik a fővárosi agglomeráció közösségi közlekedésének színvonalát a Budakeszit érintő, 22, 22A, 222 és 188E jelzésű agglomerációs autóbuszvonalakon, illetve Budaörs és Törökbálint térségében, a 40, 40B, 40E, 88, 88A, 188, 188E, 140, 140A, 140B, 240, 172, 173 és 272 jelzésű vonalakon. Időközben a Mobiliti Volánbusz Kft. befejezte a töltőoszlopok teljes körű kiépítését a közlekedési vállalat Hunyadi úti telephelyén.

A 40, egyenként 100 kilowattos Sicharge UC100 töltőberendezés 3-3,5 óra alatt tölti fel a buszok akkumulátorait, amelyek így – az időjárási körülményektől és a városi forgalom intenzitásának alakulásától függően – 130-160 kilométeres távolságot tudnak megtenni. A környezetkímélő autóbuszok eddig összesen csaknem 1,8 millió kilométeren szállították az utasokat.

A fővárosi rendszerbe integrált útvonalakon természetesen a budapesti utasok is élvezhetik az e-buszok előnyeit. A 40 jármű ennek megfelelően kék színű, fedélzeti kijelzőjükön a Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer (FUTÁR) üzemel. A járatokon májustól vármegye- vagy országbérlettel is lehet utazni, de ezek a bérlettípusok kizárólag a főváros közigazgatási határán kívül érvényesek, Budapesten belül BKK-jegy vagy Budapest-bérlet szükséges a szolgáltatás igénybevételéhez.

A szóló kivitelű, alacsony padlós, kéttengelyes, elektromos meghajtású autóbuszok 28 ülő és 50 álló utas egyidejű szállítására alkalmasak.

A légkondicionált járművek kerekesszék, illetve babakocsi elhelyezésére kialakított hellyel, a felszállást segítő rámpával, elektronikus utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti és vezetéssegítő kamerarendszerrel, valamint 13 darab USB-csatlakozóval biztosítják az utasok színvonalas és biztonságos kiszolgálását.

Az elektromos járművek zajterhelése alacsonyabb hagyományos társaikénál, károsanyag-kibocsátásuk pedig lokálisan zéró. Az autóbuszok az üzembe helyezés kezdete óta már több mint 1,74 millió kilométert tettek meg, eközben – a dízelüzemű járművek kiváltásával – 1697 tonna szén-dioxidtól mentesítették a környezetet.

A beszerzés összértéke nettó 7,6 milliárd forint, amely a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által kiírt Zöld Busz Program keretében, csaknem 80 százalékos mértékű, vissza nem térítendő támogatással valósult meg.

Egy év alatt 17 százalékkal drágult a garázsok átlagára Magyarországon, ezzel elérve a 9 millió forintot. Bérelni sem feltétlenül olcsó, a drágább fedett autóbeállók áráért akár már egy garzont is lehetne bérelni.

A Budapesti Értéktőzsde idén is folytatta a hagyományt, és ismét összegyűjtött ötven magyar sikertörténetet. A sorozatban kilencedik kiadvánnyal immár 450 cégre nőtt a BÉT50-esek klubja.

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe ismét felülteljesítő volt a héten. A BUX csütörtöki a történelmi csúcsát is megdöntötte. A vezető részvények felemás eredményeket értek el.