Nyolc évvel ezelőtt, 2014. szeptember 8-án indult a Mol Bubi. A közbringa-rendszer 2014-ben újszerű szolgáltatásnak számított Magyarországon, ennek ellenére hamar népszerű lett a fővárosiak és az idelátogatók körében. Bevezetésével egy széles körben ismert, elismert brand jött létre a megosztáson alapuló közlekedési szolgáltatások piacán, a Forbes 2015-ben a legtrendibb magyar márkák közé választotta.
A kezdeti sikerek után jelentős mérföldkő volt a Mol Bubi életében 2021 májusa, amikor a közbringa-szolgáltatás megújult, azóta már több mint 3 milliószor utaztak a jellegzetes, zöld kerékpárokkal.
Az elmúlt másfél évben időről időre újabb csúcsokat állított fel a Mol Bubi: az utolsó nyári hónapban több mint 358 ezer alkalommal vették igénybe az ügyfelek a szolgáltatást. Sőt, a nyolcadik születésnap reggelére az elmúlt közel egy évtized abszolút rekordja is megszületett, szeptember 7-én egy nap alatt 16.171-szer utaztak a Mol Bubival.
Új szemléletet hozott a városi közlekedésbe a Mol Bubi
A közbringa szerethetőségének, kedvező árainak és könnyű használhatóságának köszönhetően jelenleg is töretlen a szolgáltatás népszerűsége. Azonban a Mol Bubi sikerei nemcsak önmagukban értékesek.
A Bubinak a fővárosiak körében komoly szemléletformáló hatása volt. Egyre többen ismerték fel, hogy a kerékpáros közlekedés nem véletlenül népszerű: élvezetes, gazdaságos és sok esetben – főleg a hagyományos közösségi közlekedési módokkal kombinálva – gyorsabb, mint autóval araszolni a dugóban. Budapesten jelentős részben a Bubi közvetett hatására egyre jobban elterjedt a saját kerékpárral való közlekedés is. Az elmúlt években újabb és újabb csúcsok születtek a városi kerékpározás utazásszámaiban Budapesten. Augusztusban kiugró kerékpáros forgalmat mértek a számlálók, és Mol Bubival is rekord számú utazás történt.
Rövid idő alatt megváltozott a városi kerékpározással kapcsolatos közvélekedés is. Az egy évtizeddel ezelőtti hiedelmek eltűntek, ma már Budapesten is „normális” dolog biciklivel közlekedni.
Budapest belső városrészeinek kerékpárosbarát fejlesztése szintén szorosan kapcsolódott a Mol Bubi bevezetéséhez. Szolgáltatási területén a kerékpározás biztonságosabbá vált és minden közlekedő számára csökkentek a közlekedés veszélyei. Az alapvető, egyszerű forgalomtechnikai beavatkozások tették bringával átjárhatóbbá a várost. Ilyenek voltak:
- a sebességcsökkentő és forgalomcsillapító beavatkozások,
- az egyirányú utcák megnyitása kétirányú kerékpározásra,
- a közös busz- és kerékpársávok kialakítása,
- a lényeges főútvonalak kerékpározhatóvá tétele,
- a közterületi kerékpárparkolók kialakítása.
A Mol Bubi kiinduló szolgáltatási területén bevezetett kerékpárosbarát fejlesztési eszközöket a következő években Budapest számos más területén is alkalmazta a BKK. Az utcák és utak fejlesztése során a Mol Bubi bevezetése óta általános cél, hogy a kerékpárosbarát szempontrendszer is érvényesüljön valamennyi útfelújításnál, közúti beavatkozásnál és közterület-rendezésnél. A hagyományos közösségi közlekedés és az egyéni gépjárműközlekedés szempontjaival összhangban valósul meg a gyalog és kerékpárral közlekedők igényeinek színvonalas kiszolgálása.
A Budapesti Mobilitási Terv egyik célja, hogy a kerékpáros közlekedés aránya 2030-ra elérje a 10 százalékot, a gyalogos közlekedésé a 20 százalékot az utazások számát tekintve, természetesen elsősorban a közösségi közlekedéssel kombinálva. A BKK kerékpározással kapcsolatos szolgáltatásairól és fejlesztési terveiről a táraság honlapján lehet tájékozódni.