Jelnyelvi virtuális utaskoordinátor tesztüzeme kezdődött el Bécsben

Jelnyelvi virtuális utaskoordinátor tesztüzeme kezdődött el Bécsben

A bécsi közlekedési vállalat, a Wiener Linien újabb innovációval segíti az utasokat. Iris a világ első jelnyelven kommunikáló tömegközlekedési asszisztense. Decembertől elkezdődött a tesztüzem, az applikációban már elérhető Iris.

Az osztrák főváros közlekedési vállalata, a Wiener Linien tesztüzembe helyezte Irist, a jelnyelvi virtuális utassegítőt. Iris, a világ első jelelő tömegközlekedési avatárja, amelynek célja, hogy megkönnyítse a közlekedést Bécsben a siket és nagyothalló utasok számára. A virtuális utassegítő, egy jövőbeni funkció a WienMobil közlekedési webalkalmazásban, ami december elejétől jelnyelven tájékoztat a forgalmi zavarokról és késésekről.

A tesztüzem során a felhasználók a "beállítások" menüpontban aktiválhatják a "jelnyelv" funkciót, amivel elérhetővé válnak mindazok a videók, ahol Iris virtuális karaktere jelnyelven magyarázza el az aktuális közlekedési fennakadásokat. Amennyiben a  tesztidőszak sikeresen zárul, a jelnyelvi funkció a WienMobil applikációban elérhetővé válik majd.

A projekt előkészítése már 2021-ben elkezdődött, és azóta intenzív fejlesztéseken ment keresztül. A funkció tesztelésében egy 24 fős, siket emberekből álló csoport is részt vett, akik több hónapon keresztül segítették az innovációs folyamatot.

A világon körülbelül 470 millió ember él hallásproblémákkal, és közülük mintegy tízezren élnek Ausztriában, akik az osztrák jelnyelvet tekintik anyanyelvüknek. A Wiener Linien célja, hogy a tömegközlekedés minél több ember számára, köztük a hallássérültek számára is könnyen hozzáférhető legyen.

A Wiener Linien mindig is innovációra törekedett, a "Jelnyelvi utaskoordinátor Iris" projektünkkel most nemcsak Ausztriában, hanem világszerte mércét állítunk a közlekedési akadálymentesség terén. Célunk, hogy minden utasunk számára, függetlenül egyéni igényeiktől, egyszerű hozzáférést biztosítsunk az utazási információkhoz. Ez remek példa arra, hogyan valósítjuk meg azt a törekvésünket, hogy Bécset a legélhetőbb és legkönnyebben megközelíthető várossá tegyük nap mint nap – fejtette ki Petra Hums, a Wiener Linien kereskedelmi igazgatója.

Egy friss kutatás a digitalizáció szerepét vizsgálták a fenntarthatósági célok elérésében. E szerint a cégek többsége adathiánnyal szembesül, és ha rendelkezésre is áll az adat, nem tudnak mit kezdeni vele. A mesterséges intelligencia használatától ezen a téren is sokat várnak.