Zöld lámpát kapott a magyar elektromos busz, indulhat a sorozatgyártás

Zöld lámpát kapott a magyar elektromos busz, indulhat a sorozatgyártás

Megszerezte a szükséges típusengedélyt és rendszámot is kapott az új magyar jármű, a GANZ-SOR EBN8 elektromos midibusz. A sorozatgyártás megkezdődik, így a közlekedők hamarosan az utcán is találkozhatnak a buszokkal.

Hosszas és alapos hatósági, illetve műszaki engedélyeztetési folyamat után a GANZ-SOR EBN8 megkapta a szükséges típusengedélyt, amely lehetővé teszi, hogy 250 darabig megkezdődjön az új busz gyártása. A típusengedély megszerzése alapvető fontosságú mérföldkő, enélkül ugyanis nem lehet az Európai Unió területén új járművet gyártani és forgalomba helyezni – derült ki a gyártő hétfői közleményéből.

A teszteken számos műszaki és környezetvédelmi előírás teljesítését vizsgálták az erre hivatott szakemberek. A típusengedély után megtörtént a forgalomba helyezés is, a GANZ-SOR EBN8 zöld rendszámtáblát kapott, így a közlekedés teljes jogú tagjaként róhatja a kilométereket a közutakon. A midibusz legutóbb Bábolnán szerepelt egy szakmai bemutatón, ahol a résztvevőket fuvarozta. Készen állunk a sorozatgyártás beindítására, hiszünk benne, hogy a midibusz egy fontos piaci űrt tölt be, hiszen látjuk, hogy évről évre nagyobb az igény a közepes méretű elektromos buszokra – részletezte Pencz Rudolf, a bajai GANZ Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft.  ügyvezető igazgatója.

Az új elektromos midibusz nyolc méter hosszú, és alacsonypadlós. A prototípus magyar-cseh koprodukcióban készült, a GANZ felelt az elektromos hajtás kifejlesztéséért, míg a cseh SOR a kocsiszekrényt alkotta meg. A legmagasabb hozzáadott értéket képviselő rendszerintegrációs- és szoftverfejlesztési feladatok szintén Magyarországon zajlottak.

Az új járműben 35 utas fér el kényelmesen, tizenhat ülőhellyel rendelkezik, hatótávolsága pedig eléri a 300 kilométert.

A midibusz mellett a GANZ töltőberendezéseket is kifejlesztett, egy OppCharge típusú, pantográfos gyorstöltőt és egy két töltőfejes, kábelcsatlakozós, 120 kilowatt teljesítményű töltőberendezést. Az elektromos busz a megújuló energián alapuló közösségi energiafelhasználás fontos alkotóeleme lehet, ugyanis akkumulátorrendszerének köszönhetően képes arra, hogy energiát tároljon, vagy adjon vissza, és így az utasszállítás mellett energetikai feladatokat is ellásson.

Egy friss kutatás a digitalizáció szerepét vizsgálták a fenntarthatósági célok elérésében. E szerint a cégek többsége adathiánnyal szembesül, és ha rendelkezésre is áll az adat, nem tudnak mit kezdeni vele. A mesterséges intelligencia használatától ezen a téren is sokat várnak.

Ismét emelkedő pályát futott be a Budapesti Értéktőzsde vezető részvényindexe. A vezető részvényekre céláremelések érkeztek, és a többségük emelkedéssel vette ki a részét a BUX eheti teljesítményéből.