Jelentősen átalakul a MÁV díjszabása, az IC-ken is nagy változások jönnek

Jelentősen átalakul a MÁV díjszabása, az IC-ken is nagy változások jönnek

A MÁV megszünteti az InterCity-pótjegyeket, és csökkenti a jegyvásárlási kedvezményeket is. A rövid távú vonatozás drágul, az ország- és a vármegye bérletek szerepe erősödik.

Az elmúlt időszak tapasztalatait felhasználva a tulajdonosi jogokat gyakorló Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) elrendelte a MÁV-Volán-csoport számára, hogy dolgozzon ki olyan megoldást, amelynek köszönhetően az utasok az InterCity-vonatokon, valamint a nem IC-minőségű, de helyjegyköteles vonatokon is élhetnek az új díjtermékek kínálta árelőnnyel, valamint az IC-pót- és helyjegyek mostani, összetett rendszerét is leegyszerűsíti.

A július elsejétől életbe lépő új díjszabási rend szerint az eddigi IC-pótjegyek megszűnnek, a funkciójukat pedig egységes árazású helyjegyek veszik át, amelyek megváltásával immár országbérlettel is utazhatunk az IC-vonatokon.

Az InterCity-helyjegy elővételben egységesen 650 forint, az utazás napján megváltva pedig 990 forint lesz.

Július első napját követően a nem IC-minőségű kocsikból álló, de helyjegyköteles vonatokon, illetve vonatrészeken egységesen 300 forint-ra módosul a helyjegy ára. Ettől az időponttól lesz lehetőség arra, hogy országbérlettel is utazhassunk az ilyen vonatokon, illetve kocsikban.

Sokakat érdeklő és fontos alapszabály, hogy a vármegyebérlet továbbra sem lesz érvényes a helyjegyköteles vonatokon, illetve szakaszokon, az első és prémium (1+) osztályon pedig a két új díjtermék egyike – tehát sem a vármegye-, sem az országbérlet – sem lesz felhasználható az utazáshoz. Ugyanakkor július elsejétől prémium (1+) osztályra szóló helyjegyek ára is változik, egységesen 1990 forint-ot kell fizetni.

Szintén módosul a kilométeralapú menetjegyek díjszabása. Július 1-jétől 10 kilométer távolságig 400 forint, 10,1-15 kilométer között 450 forint, 15,1-20 kilométer között 500 forint, 20,1-25 kilométer között 550 forint, 25,1-30 kilométer között 600 forint lesz a teljes árú, egy útra szóló menetjegyek ára a helyközi közlekedésben a MÁV-START, a Volánbusz, a MÁV-HÉV és a GYSEV járatain egyaránt.

A kedvezményt tartalmazó menetjegyek ára ezekkel arányosan módosul, a bérletek és a 30 kilométernél nagyobb távolságra szóló menetjegyek jelenlegi ára azonban továbbra is megmarad.

Ugyanakkor változik azonban az automatákból és a digitális felületeken (interneten az ELVIRÁ-ból vagy a MÁV applikációból) vásárolt MÁV-START és GYSEV menetjegyekre járó kedvezmények mértéke is.

Az automaták esetében a kedvezmény megszűnik, a digitális felületeken keresztül váltott jegyek esetében pedig a mértéke az eddigi 10 százalék helyett 5 százalékra csökken.

Szintén lényeges újítás, hogy július elsejétől a vármegye- és országbérleteket Zalaegerszegen immár a helyi közösségi közlekedésben, a Volánbusz által üzemeltetett városi buszjáratokon is elfogadják. Ezzel a zalai megyeszékhely lesz az első település hazánkban, ahol megvalósul a teljes tarifaközösség.

Egy év alatt 17 százalékkal drágult a garázsok átlagára Magyarországon, ezzel elérve a 9 millió forintot. Bérelni sem feltétlenül olcsó, a drágább fedett autóbeállók áráért akár már egy garzont is lehetne bérelni.

A Budapesti Értéktőzsde idén is folytatta a hagyományt, és ismét összegyűjtött ötven magyar sikertörténetet. A sorozatban kilencedik kiadvánnyal immár 450 cégre nőtt a BÉT50-esek klubja.

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe ismét felülteljesítő volt a héten. A BUX csütörtöki a történelmi csúcsát is megdöntötte. A vezető részvények felemás eredményeket értek el.