Rekordévet zárt tavaly a női hivatásos sport, hiszen az érdeklődés mértéke, a nézettség, médiamegjelenések és befektetések szintje még soha nem volt ilyen magas. A látogatottsági rekordok több sportágban is megdőltek. A UEFA Női Bajnokok Ligája Barcelona-Real Madrid mérkőzését több mint 90 ezren követték a helyszínen, a női rögbi-világbajnokság rekordot döntött Új-Zélandon, a nyitómérkőzésen teltházas volt az Eden Park, a női Futball Európa-bajnokságon több mint 360 millió néző tekintette meg a mérkőzéseket a tv-ben, az Amerikai Egyesült Államokban a National Women's Soccer League (NWSL) első főműsoridőben játszott bajnoki mérkőzését csaknem 1 millióan követték figyelemmel, a nő kosárlabda-bajnokság (WNBA) pedig 14 éve nem látott nézőszámot produkált az alapszakasz során.
Az előrejelzések szerint ráadásul idén több sportág esetében is további növekedésre lehet számítani. A júliusban és augusztusban Ausztráliában és Új-Zélandon megrendezésre kerülő női labdarúgó világbajnokságra a jegyeladások már most meghaladják a várakozásokat. Ráadásul UEFA a férfi labdarúgás mintájára a nőknél is elindítja Nemzetek Ligáját, ami a tervek szerint tovább növeli majd a sportág ismertségét.
A növekvő érdeklődés ellenére azonban a női profi sportok továbbra is jóval kevesebb figyelmet, befektetést és szponzorációt kapnak, mint a férfi sportok.
Néhány kritikus terület segíthet a további növekedés katalizálásában. Az NWSL és a WNBA médiajogi szerződései hamarosan – 2023-ban, illetve 2025-ben – lejárnak. A növekedés érdekében és elérés maximalizálásában mindkét liga a lineáris és streaming szolgáltatók kombinációját keresi majd. Fontos, hogy tanuljanak a közelmúlt hibáiból: a FIFA pl. azzal a kihívással küzdött, hogy a médiavállalatok alullicitálták a női világbajnokság jogait. Az újonnan kötendő megállapodásoknak megfelelő értékelést, kedvező közvetítési ablakokat, erős produkciót és jelentős marketinget kell biztosítaniuk
– részletezte Hosszu Gábor, a Deloitte Magyarország sporttanácsadási csapatának igazgatója.
A médiajogok mellett számos egyéb lehetőség van a jövőbeli sikerhez. Habár a női sportok szponzorálására innovatív megközelítéseket alkalmaznak, a szponzorok általános ismertsége még mindig alacsony. Egy amerikai felmérés szerint a sportrajongók 74 százaléka nem tudott megnevezni egyetlen női sportbajnoksági szponzort sem, és hasonló hiányosságokat tapasztalni az Egyesült Királyságban is.
A bajnokságok és sportágak új megközelítéssel történő népszerűsítése új piacokat teremthet, egyben segíthet a tehetségek számának növelésében is. Jó példa erre a sportfogadás fejlődése az Egyesült Államokban, ahol a női ligák üzemeltetői több fogadási lehetőséget biztosíthatnak – ez növelheti az érdeklődést. Az is katalizálhatja a folyamatot, hogy egyre több női befektető és korábbi sportoló szerez tulajdonrészt klubokban, csapatokban, egyesületekben. Ez esélyt teremt arra, hogy a sportolók képviselete, szurkolói közösségek és befektetések terén változás következzen be
– mutatta be Gercsák Csilla, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.