Svájcban lesz a világ első vezető nélküli fogaskerekű vasútja

Svájcban lesz a világ első vezető nélküli fogaskerekű vasútja

A svájci Appenzeller Bahnen és a Stadler szerződést írt alá egy, a svájci Rheineck-Walzenhausen vasútvonalra szánt fogaskerekű vonat gyártásáról és szállításáról, amely a már több mint 64 éve üzemelő járművet váltja le.

A saját fejlesztésű vonatvezérlő rendszerrel ellátott jármű az első olyan fogaskerekű vonat lesz a világon, amely teljesen automatizált, azaz vezető nélküli közlekedésre képes.

Ez az első alkalom, hogy a Stadler hegyi vasúti járművet szerel fel saját fejlesztésű CBTC (Kommunikáció alapú Vonatvezérlő Rendszer) megoldásával. Ez lehetővé teszi az automatizált és vezető nélküli működést a pályamenti rendszer szintjétől függően, a Stadler a legmagasabb, 4-es automatizálási szintet (GoA4) valósítja meg az AB számára. Ez azt jelenti, hogy a jármű képes a személyzet nélküli, teljesen automatizált működésre. Az üzemeltető vasúttársaság személyzete szükséges esetén az irányítóközpontban távvezérléssel avatkozhat be a vonatok működésébe.

Teljesen automatizált vasúti rendszerek alagutakban vagy zárt pályarendszerekben már jó ideje léteznek. Az ilyen vonalakon a pályát a lehetséges akadályok észlelése, és az ezzel összefüggő biztonsági kockázatok kizárása miatt folyamatosan ellenőrizni kell. A Rheineck-Walzenhausen vonal azonban egy olyan, teljesen automatizált rendszer lesz, ahol a jármű nem zárt területen, hanem szabad pályán közlekedik. A CBTC-megoldásnak ezért a pálya felügyeletét és az akadályok észlelését is át kell vennie.

A Rheineck-Walzenhausen vonalon közlekedő új vonat lesz tehát a világ első, teljesen automatizált, szárazföldi adhéziós/fogaskerekű vasúti járműve, amelynek az forgalomba helyezését az üzemeltető vasúttársaság 2026-ra tervezi.

A tartós hőség megterheli a szervezetet, különösen veszélyeztetettek a kisgyermekek, az idősek, a várandósok, valamint a szív- és érrendszeri betegséggel élők. A legmagasabb szintű hőségriasztást július 18-ig hosszabbította meg az NNGYK és a Katasztrófavédelem.

Az angol labdarúgó-válogatott utolsó pillanatban szerzett góllal hátrányból fordítva 2-1-re legyőzte a holland csapatot a németországi Európa-bajnokság Dortmundban játszott szerdai elődöntőjében. Kifejezetten nagy iramban kezdődött a mérkőzés, a várakozásoknak megfelelően valamelyest a hollandok voltak aktívabbak. Ugyan nagy helyzet nem volt a meccs elején, az Oranje mégis vezetést szerzett Simons egyéni villanásának köszönhetően, ugyanis labdaszerzése után egy pontos lövéssel maga is fejezte be az akciót. Hátrányban nagyobb sebességi fokozatba kapcsoltak az angolok, akik 11-esből hamar egy...