Svájcban lesz a világ első vezető nélküli fogaskerekű vasútja

Svájcban lesz a világ első vezető nélküli fogaskerekű vasútja

A svájci Appenzeller Bahnen és a Stadler szerződést írt alá egy, a svájci Rheineck-Walzenhausen vasútvonalra szánt fogaskerekű vonat gyártásáról és szállításáról, amely a már több mint 64 éve üzemelő járművet váltja le.

A saját fejlesztésű vonatvezérlő rendszerrel ellátott jármű az első olyan fogaskerekű vonat lesz a világon, amely teljesen automatizált, azaz vezető nélküli közlekedésre képes.

Ez az első alkalom, hogy a Stadler hegyi vasúti járművet szerel fel saját fejlesztésű CBTC (Kommunikáció alapú Vonatvezérlő Rendszer) megoldásával. Ez lehetővé teszi az automatizált és vezető nélküli működést a pályamenti rendszer szintjétől függően, a Stadler a legmagasabb, 4-es automatizálási szintet (GoA4) valósítja meg az AB számára. Ez azt jelenti, hogy a jármű képes a személyzet nélküli, teljesen automatizált működésre. Az üzemeltető vasúttársaság személyzete szükséges esetén az irányítóközpontban távvezérléssel avatkozhat be a vonatok működésébe.

Teljesen automatizált vasúti rendszerek alagutakban vagy zárt pályarendszerekben már jó ideje léteznek. Az ilyen vonalakon a pályát a lehetséges akadályok észlelése, és az ezzel összefüggő biztonsági kockázatok kizárása miatt folyamatosan ellenőrizni kell. A Rheineck-Walzenhausen vonal azonban egy olyan, teljesen automatizált rendszer lesz, ahol a jármű nem zárt területen, hanem szabad pályán közlekedik. A CBTC-megoldásnak ezért a pálya felügyeletét és az akadályok észlelését is át kell vennie.

A Rheineck-Walzenhausen vonalon közlekedő új vonat lesz tehát a világ első, teljesen automatizált, szárazföldi adhéziós/fogaskerekű vasúti járműve, amelynek az forgalomba helyezését az üzemeltető vasúttársaság 2026-ra tervezi.

Egy év alatt 17 százalékkal drágult a garázsok átlagára Magyarországon, ezzel elérve a 9 millió forintot. Bérelni sem feltétlenül olcsó, a drágább fedett autóbeállók áráért akár már egy garzont is lehetne bérelni.