Rejtett, föld alatti munkák zajlanak a Lánchídnál

Rejtett, föld alatti munkák zajlanak a Lánchídnál

A Lánchídnak is vannak titkai: a dunai átkelő utolsó láncszemei olyan föld alatti kamrában futnak össze, amely teljesen rejtve van a fővárosban közlekedők elől. Éppen ezért avatatlan szemek észre sem vehették, hogy az elmúlt időszakban milyen fontos munkák folynak a felszín alatt.

Hónapokig dolgoztak a szakemberek a Lánchíd pesti oldalán lévő szűk lánccsatornában és a 14 méter mélyen lévő horgonykamrában, hogy felvigyék a szükséges korrózióvédelmi rétegeket a föld alatti láncszakaszra, valamint a lehorgonyzó öntvényre. A láncok végét a híd 1914–1915-ös átépítésekor a pesti és a budai horgonykamrákban is az eredeti hídfőtömbhöz képest további mintegy ötezer köbméter betonnal súlyozták le.

A munkák során a tucatnyi lemezből álló láncszemeket és a lehorgonyzó öntvényt is először szemcseszórással megtisztították, majd több lépésben felvitték rá az alapozó, a közbenső, végül pedig – a Lánchíd végleges, kékesszürke színét adó – fedő festékréteget. A föld alatti láncrészek korrózióvédelme már a budai oldalon is elkezdődött.

A medernyílásban a két pillér között a pályaszint alatti acélszerkezetek – vagyis a kijavított tartószerkezetek és a beépített új, ortotróp acél pályatáblák – rozsdásodás elleni védelme heteken belül kezdetét veszi. A láncok fennmaradó része a híd közepéről indulva már ezekkel a szerkezetekkel együtt újul meg.

Zajlik a küzdelem a fokozott vízszivárgás ellen is

A történelmi lánckamrákban mindig is gondot okozott a beszivárgó talajvíz, ezért a felújítás során mindkét hídfőben igyekeznek megakadályozni az intenzív vizesedést. A lánccsatornákat, a lejáró aknákat és a horgonykamrákat negatív víznyomás elleni szigeteléssel látják el a szakemberek. Ahol az előzetes vizsgálatok szerint különösen erős lehet a vízbeszivárgás, injektálással töltik ki a régi tégla- és betonszerkezetben lévő üregeket, illetve repedéseket. A befecskendezett anyag megakadályozza, hogy nagyobb mennyiségű víz szivárogjon a területre.

A Budapesti Közlekedési Központ igyekszik mindent megtenni annak érdekében, hogy kiszolgálja az utasok igényeit és megfelelő számú Mol Bubi kerékpárt biztosítson az egyes gyűjtőállomásokon. Azonban ehhez arra is szükség van, hogy a közlekedők mindig csak a kijelölt gyűjtőállomásokon rakják le a kerékpárokat. A szétszórva hagyott biciklik hiányoznak a rendszerből, ami felhasználói, üzemeltetési és városképi szempontból is gondot okoz. A BKK bevezette korábban az 5000 forint elszállítási díjról szóló intézkedést, most pedig nyereményjátékot hirdetett meg, hogy minden bicikli a helyére kerüljö...

Visszatér Budapestre a Gyulai István Memorial Atlétikai Magyar Nagydíj. A Nemzetközi Atlétikai Szövetség (WA) kontinentális sorozatának arany besorolású versenyére idén augusztus 12-én kerül sor a Nemzeti Atlétikai Központban. Gyulai Miklós, a Magyar Atlétikai Szövetség (MASZ) elnöke a hétfői sajtótájékoztatóján elmondta, hogy amikor 2011-ben a régi Puskás Stadionban először megrendezték a versenyt, azt a célt tűzték ki, hogy eljussanak oda, ahol most tartanak: a Gyulai Memorialt a világ egyik legjobb egynapos versenyeként jegyzik. Számomra emocionálisan sokat jelent, hogy édesapánk emlékér...