A futball értelmezésének egy új verziója

A futball értelmezésének egy új verziója

2019. november 14-én Győrben, a Széchenyi István Egyetemen tartott előadást az FC Barcelona egykori módszertani igazgatója, Joan Vilá Bosch. Egy másfajta módszer koncepciója és alapjai – ezzel a címmel osztotta meg gondolatait a népes hallgatósággal, melynek soraiban az egyetemisták mellett a győri sportélet korábbi kiváló labdarúgói közül Preszeller Tamás és Korsós György is részt vett.

Xavi Hernandez, Lionel Messi és Victor Valdez egykori nevelőedzője az FC Barcelonát sikerre vivő filozófia mögé adott betekintést az érdeklődőknek. A klubformálás és a klubbal való azonosulás folyamatának legfontosabb eleme a képzés. Ez az edzésen zajlik, az elvek és kritériumok mentén, a fiatalok képzésének során valósul meg. A játék stílusa, a modellje és a filozófiája együtt vezetnek el a klub identitásához, és a hiteles identitás sokkal fontosabb a klub számára, mint az összes többi  elem. Az identitás megtartásának fontossága  több dologra vezethető vissza: felelősség a labdarúgás fejlesztésére, a kiválóság elérése, tudás létrehozása , a tény, hogy a labdarúgás eszköz a fiatalok elérésére, és természetesen a sikeresség.

A játék ötletének  pillérei a játékos, a csapat, az edzések, a gondolatok, és mindezek középpontjában az edző áll. A legendás holland labdarúgó és edző Johann Cryuff gondolata az volt, hogy „nálunk legyen a labda, játszani és élvezni kell a játékot. Hiszen úgy lehet a játkos teljesítményét javítani, ha élvezi a játékot, és ezt a társaknak is továbbadja.”

Az egyik legfontosabb elem a játékos képzése. Ez egy hosszú folyamat. Példaként Xavit hozta fel, aki kisgyerekként került a csapathoz – ekkor még épp Joan Vilá Bosch edzette –, később pedig a világ egyik legjobbja lett. (Nem utolsó sorban pedig a következő edzőgeneráció egyik nagy reménységeként tekint rá egykori tanára.) A játékosokat folyamatosan nyilvántartják, elemzik, személyesen képzik őket. A vizsgált paraméterek: bioenergetikai struktúra – élethez való energia, kondíciós struktúra – fizikai képességek, koordinációs struktúra – technika, kognitív struktúra – a játék teljes ismerete, társas-érzelmi struktúra – egymás közötti kapcsolatok, érzelmi-akarat  struktúra – mi a célom? mi motivál?, kifejező-kreatív – interkommunikáció csapaton belül, mentális – megérteni és meghatározni az létezésünket. Ezek a képességek mindegyike fejleszthető, és mindegyiket erősíteni is kell a labdarúgók esetében. A képzés folyamata: játékos akarsz lenni – megérted, mit jelent játékosnak lenni – játékossá válhatsz. Nagy jelentősége van annak is, hogy a futballista érezze, bíznak benne, és tisztában legyen a képességeivel és a hiányosságaival egyaránt. A klubnak felelőssége van a labdarúgóival szemben, ahogy minden tanárnak felelőssége van a diákjaival szemben. A jó edző ezeket figyelembe veszi, a rossz edző csak győzni akar.

A másik jelentős pillér a Barcelona esetében a csapat felépítése. Minden játékos egységes együttműködése mint csapat – labdával az egész csapat játszik és élvezi, labda nélkül az egész csapat fut. Mindenkinek ismernie kell a játékuk elveit: TEAM: Together – Everybody – Achieve – More (Azaz a csapat angol neve, a „team” mozaikszóként annyit jelent: együtt mindenki többet érhet el). A csapat működésének és működtetésének egyik legfontosabb összetevője a megfelelő és pontos kommunikáció. Különbség van a játék olvasása és a játék értelmezése között. Különbség van a megoldások és a követelmények között.

A játék nem egy térkép, hanem terület: minden pillanatban zajlik, ahogyan az élet is. Nem beszélnek adatpációról, de beszélnek anticipációról és személyiségről. Nem beszélnek rizikóról, bizonytalanságról, félelemről, de beszélnek valószínűségről és önbizalomról. Nem beszélnek rendszerről vagy játékmodellezésről, de beszélnek folyamatos fejlődésről és a felépítés dinamikájáról. Nem azért szervezik a csapatot, hogy a kapujukat védjék, hanem a labdához igazítva szervezik a játékot, hogy megvédjék azt. Nem akarnak önző és egoista játékosokat, csapatembereket szeretnének. Ott akarnak játszani, ahol a többi csapat csak átmenetileg akar lenni (a középpályán). Meg akarják adni a játék folyamatosságát és összetettségét minden pillanatban.

Joan Vilá Bosch elmondta azt is, hogy az egyik fő gondolat, hogy a legjobb barátunk a labda. A gyerekeknek kiskoruk óta (példa erre Xavi vagy Messi). És ha a legjobb barátunk, akkor ne veszítsük el, tartsuk meg! A passz lényege, hogy a legjobb pozícióba kerüljön a játékszer ahhoz, hogy ne veszítsük el. A jó játékos nemcsak a közvetlen közelébe, hanem messzebbre is néz, folyamatosan figyeli a társakat. Labdával mindig egy lépést hátra, labda nélkül mindig egy lépést előre kell tenni (a hátrálás a félelem jele, és annak a jele, hogy a saját kapunkat akarjuk védeni). Szintén nagy jelentősége van a folyamatos koncentrációnak. A játékosnak nem néznie, hanem átélnie kell a játékot. Az alapelvet 4P-ként írhatjuk fel (perception, pozícion, possession, pression, azaz: kogníció, helyezkedés, labdabirtoklás, visszaszerzés érdekében történő nyomásgyakorlás).

Az edzés célja a kapcsolat kialakítása a játékos és a Barcelona játéka között. Több részből áll: az első rész a kondicionáló edzés, a második cicajáték és labdatartás, a harmadik a mérkőzések lejátszása kis területen. A pozíciós játék egy remek eszköz a különböző játékhelyzetek létrehozására, valamint a készségek és képességek fejlesztésére, erősítésére az alapelvek mentén. Ugyanezeket az elveket az edzések során kisebb és nagyobb területen is gyakorolják, hol több, hol kevesebb játékossal. Szintén az edzések során kell megtalálni azokat a játékosokat, akik majd vezérek lesznek a pályán. A jó játékos szerezhet gólt, a jó kapus háríthatja a lövést, de a jó csapat fogja uralni a játékot. Az edzés utolsó része nagypályás mérkőzés azokkal az alapelvekkel, melyeket a kisebb pályán megtanultak és begyakoroltak. Ezt a koncepciót 7 éves kortól minden korosztályban lehet alkalmazni, egészen a felnőtt csapatig.

Egykori módszertani igazgatóként a spanyol szakember természetesen kitért a szakmai stábbal kapcsolatos igényekre. Tehetséges játékosok mindig is voltak és mindig is lesznek. A legnagyobb kihívás a megfelelő edzői gárda, és ebből kifolyólag az edzők megfelelő felkészítése, képzése. Az edzőképzés az egyik legnagyobb nehézség a labdarúgásban. Ennek oka, hogy mindenki mindig győzni akar. A legtöbben nem arra gondolnak, hogy tanuljanak és jobbá váljanak, hanem azzal, hogy győzni fantasztikus, veszíteni pedig nagyon rossz. Ilyen hozzáállással nem lehet megfelelően tanulni.

Fontos a győzni akarás is, de a vereségből is lehet és kell is tanulni.
A Barcelona játéka nem egyszerű, hiszen mindig nehezebb alkotni valamit, mint rombolni. A klubnál tudják, hogy nem fognak mindig nyerni, de hűek lesznek az elképzeléseikhez. Azokhoz az elképzelésekhez, melyeket 30 éve építenek, és ami mellett kitartanak. És aminek a létrejöttét Joan Vilá Bosch is teljes egészében látta . Ezek mellett akkor is kitartanak, amikor veszítenek, hiszen a klubfilozófia szerves része az, hogy megőrizzék ezt az identitásukat.

A prezentáció végén megnézhettünk egy videót Xaviról, melyet a spanyol TV készített. Ebből kiderült, hogy a meccs alatt 804 alkalommal nézett fel, pásztázva a pályán zajló eseményeket, folyamatosan kontroll alatt tartva, olvasva és értelmezve a játékot . Az előadást követően a szakember bemutató edzést is tartott az érdeklődő edzőknek, játékosoknak, hogy ezáltal kis betekintést nyerhessenek a Barcelonánál zajló munkába.