Különleges elektromos buszokat tesztel a BKV, ingyen utazhatunk velük

Különleges elektromos buszokat tesztel a BKV, ingyen utazhatunk velük

Három napon keresztül tesztel kétféle magyar gyártmányú elektromos buszt a BKK és a BKV. A budapesti tesztek során a menetrenden felül közlekedő járatokon ingyenes lesz az utazás.

Budapesten három napon át három vonalon teszteli a BKV a Credobus Electronell buszcsalád szóló és csuklós változatát is. A főváros járműflottájának korszerűsítésében fontos szerepet kapnak az elektromos buszok. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szolgáltatói hasznos tapasztalatokat szerezhetnek a tesztek során, miközben az ú járműveken a tesztidőszak alatt ingyenes lesz – jelentette be pénteken a közlekedési vállalat.

A tervek szerint a szóló Credobus Electronell 12 a 210/210B vonalán, a csuklós Electronell 18 pedig a 8E vonalán közlekedik majd, menetrenden felüli járatokként. Ennek részletei már a BudapestGO-ban is elérhetőek, a tesztüzem három napon át tart majd.

A két Credobus Electronell a Kravtex Kft. felajánlásából gurulhat Budapesten. A Kravtex Szombath Imre főkonstruktőr tervei alapján gyártott kísérleti elektromos buszai Mosonmagyaróváron készülnek, gazdaságosságuk kulcsa pedig a 19,5" kerékméret és a vázszerkezet minden pontjára kiterjedő optimalizálás a szintén mosonmagyaróvári Kühne technológiájával.

A gyártó szerint a szóló Electronell 12 legalább 1,5 tonnával, a csuklós Electronell 18 pedig akár 3 tonnával is könnyebb lehet, mint a hasonló kapacitású elektromos autóbuszok. Így a Credobus modelljeinek megközelítőleg 25 százalékkal kevesebb akkumulátorra van szükségük a megfelelő hatótáv biztosításához. A gazdaságos üzemeltetést és a megnövelt utaskapacitást az újgenerációs trakciós inverter és a hatékony vontatómotor is segítik.

A BKV fontos stratégiai célkitűzése, hogy egy biztonságos, megbízható, fenntartható és versenyképes közösségi közlekedési szolgáltatást nyújtó társaság legyen. Emiatt figyelemmel kíséri az autóbuszgyártás XXI. századi fejlesztéseit, és folyamatosan újítja meg gumikerekes járműflottáját. A tervek szerint 2025-ben 65 vadonatúj autóbusszal bővül a járműpark. Az alacsony padlós, klimatizált, korszerű kényelmi és biztonsági felszereltségű, maximidi méretű buszokkal a flotta mintegy nyolc százaléka újul meg, a közeljövőben pedig újabb szóló és csuklós autóbuszokra tervez eljárásokat meghirdetni a BKV.

A BKK közleményében kiemelte, hogy elkötelezett a hatékonyabb és tisztább közösségi közlekedés irányában. Épp ezért 2025-től a BKV 65 darab bérelt maximidi autóbusza mellett 240 darab új szóló és csuklós autóbusz is érkezik majd Budapestre, ezek közül 90 elektromos lesz.

Ezen felül a 51 új CAF villamos mellett 48 darab önjárásra is alkalmas trolibusz szállítását is szervezi a BKK, miközben folyamatban van egy feltételes közbeszerzés is, melynek 160 darabos keretéből 40 trolibuszra kell majd kötelezettséget vállalni.

Az Electronell buszok tesztelésével és a mobil FUTÁR fedélzeti egység használatával mind az utasok, mind a BKV és a BKK hasznos tapasztalatokat szerezhet az új technológiákról. Azt azonban fontos kiemelni, hogy a tesztüzem során a szakemberek gyakran kiállíthatják a prototípusokat a forgalomból. Gyakran egyszerűen csak amiatt, hogy speciális szituációkat vizsgálhassanak, akár a járművön, akár kontrollált környezetben, a műhelyben.

A Budapesten feltűnő elektromos 210/210B és 8E járatokon ingyenes lesz az utazás.

A japán hagyományos tánc, a kabuki és a mesterséges intelligencia szolgáltatta a fő témát az 2025-ös világkiállítás megnyitóján, amelyet Oszakában rendeznek meg. Az Expo április 13-án nyitotta meg kapuit, és október 13-ig látogatható.