Március 29-én mutatja be a budapesti Centrál Színház az Oscar- és kétszeres Golden Globe-díjas ír-angol drámaíró filmrendező, az Erőszakik (In Bruges) forgatókönyvírója és a Három óriásplakát Ebbing határában rendezője, Martin McDonagh fekete komédiáját, A kriplit.
A kripli cselekménye az írországi Inishmaan parányi szigetén játszódik 1934-ben. Itt él a tizenhét éves, kacskakezű-lábú gyerek, Billy, aki a történet szerint tizenhét évvel korábban, egy viharos éjjelen maradt árván, és akit két nagynénje nevel. Mikor a fiú megtudja, hogy a szomszéd szigeten hollywoodi filmforgatás készül, ő is felkerekedik, hogy meneküljön a szegénységtől és a falubeliek gúnyolódásától. Ő is filmsztár szeretne lenni.
Puskás Dávid bemutatkozó rendezésében édesanyja, Básti Juli és Mucsi Zoltán először szerepelnek együtt. A címszerepet Szécsi Bence alakítja, a további szerepekben olyan nagyszerű színészeket láthatunk majd, mint Magyar Attila, Hermányi Mariann, Pálfi Kata, Mészáros András, Stefanovics Angéla és Szabó-Kimmel Tamás. A díszlettervező Bagossy Levente, a jelmeztervező Kovács Andrea, az előadás zenéjét pedig a rendező, Puskás Dávid komponálja.
Martin McDonagh a kortárs dráma egyik legelismertebb szerzője. 1970-ben Londonban látta meg a napvilágot, és a mai napit a brit fővárosban énl. 16 éves korában abbahagyta az iskolát és tévénézéssel valamint rádiójátékok írásával foglalatoskodott, amelyekből huszonkettőt visszautasított a BBC. Első darabját, a Leenane szépét 1996-ban nyolc nap alatt írta. A kripli szintén ebben az évben született. Korában csak William Shakespeare-nek sikerült elérnie azt, ami Martin McDonaghnak: 1997-ben egyszerre négy darabja futott Londonban.
Rengeteg empátiát és figyelmet igényel egy ilyen karakter a színésztől, a külső jegyeken túl pontosan és mélyen kell ábrázolni a bonyolult lelki folyamatokat is. Kivételes helyzetben érzem magam, hogy ilyen nagyszerű színészekkel játszhatok ilyen fiatalon együtt. Másfél méterről figyelhetem, hogy mennyit tudnak ezek az emberek színészetről, színházról, az életről. És másfél méterről belenézni Básti Juli szemébe, nem akármi
– nyilatkozta a főszereplőt alakító Szécsi Bence.
Színházi munkái mellett talán még többen ismerik filmes pályafutását. 2009-ben Oscar- és BAFTA díjra is jelölték első egész estés mozifilmje, az Erőszakik eredeti forgatókönyvéért. 2017-es rendezése, a Három óriásplakát Ebbing határában a Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon debütált, és jelölték a fesztivál nagydíjára, az Arany Oroszlánra. Öt BAFTA-díjat és négy Golden Globe-díjat nyert el, köztük a legjobb film, forgatókönyv, női főszereplő és a legjobb férfi mellékszereplő kategóriában. A 90. Oscar-gálán hét Oscar-díjra jelölték, ebből Frances McDormand a legjobb női főszereplő díjat, Sam Rockwell pedig a legjobb férfi mellékszereplő díjat kapta meg. Legutóbbi filmjét, a Sziget szellemét tíz BAFTA-díjra, nyolc Golden Globe-díjra, öt Screen Actors Guild-díjra és kilenc Oscar-díjra jelölték.
A kripli világa borús, az életre kevéssé alkalmas szigeti világ, ahol minden nehézség dacára, emberek élnek, és mint minden ember, ők is a boldogságot keresik. Ez az ellentét valamint Martin McDonagh sötét és brilliáns humora, a számkivetettség témája fogott meg leginkább a darabban, melynek színpadra viteléhez elképesztő csapat verbuválódott. Ajánlom az előadást mindenkinek, aki szeret nevetni, aki érezte már magát egyedül, vagy akár csak szeretné látni Básti Julit és Mucsi Zoltánt együtt a színpadon
– ismertette a darab rendezője, Puskás Dávid.
A most bemutatkozó rendező 2018-ban kezdte meg a tanulmányait a New York Film Akadémián bátyjával, Puskás Samuval. 2019-ben transzferált a Los Angeles-i kampuszra, ahol a program hátralévő három évét töltötte. Az egyetem nagy előnye volt, hogy szorosan együtt tartotta a párhuzamos osztályba járó filmkészítőket és minket, színészeket, így egyszerű volt az átjárás és gyakoriak a közös munkák. Elég gyorsan felálltak a “csapatok”, akikkel együtt dolgoztunk, és nagy örömömre engem pont az a három filmes szemelt ki a negyvenből, akikkel én is akartam dolgozni. Jók voltak a szakórák reggeltől estig, utána pedig már rohantam is forgatni akár reggelig, csak hogy másnap kezdődjön minden elölről
– mesélte a rendező.