Járatkésések esetén is hatalmas segítség lehet az utasbiztosítás

Járatkésések esetén is hatalmas segítség lehet az utasbiztosítás

A nyár első felében rendszeresek voltak a járatkésésekről, járattörlésekről szóló hírek. Bár az emiatt elvesztett időt nem kaphatjuk vissza, pénzünk egy részét igen.

Az elmúlt hetekben a gyakori járatkésésekről szóltak a hírek. Ilyen esetben az is előfordulhat, hogy utasként akár órákig bent rekedünk a repülőtér várótermében. Az utasbiztosítás ilyenkor számla ellenében fedezheti az alapvető szükségletek ellátását, mint például az élelem és a tisztálkodási szerek beszerzését, amennyiben indokolt, a ruhanemű vásárlás és a taxi költségeit is. Vannak olyan biztosítók is, ahol a járatkésés alatt felmerülő egészségügyi problémák esetében is számíthatunk segítségre, például ha valaki rosszul lesz a hosszú várakozás közepette, és sürgős orvosi ellátásra vagy gyógyszerekre van szüksége. – gyűjtötte össze a legfontosabb információkat a Grantis elemzése.

Nem minden alap utasbiztosítás tartalmaz a járatkésésre szolgáltatást, ezért célszerű idén nagyobb csomagot választani, mint általában. Ha repülővel utazunk, érdemes kifejezetten olyan utasbiztosítást kötni, amely a légi járatokkal kapcsolatban felmerülő problémák esetén is térít – emelte ki Kovácsik Tamás, a Grantis vezető tanácsadója.

Mekkora késés esetén jár a pénz?

Bár gyakran már a félórás, egyórás késés is kellemetlen lehet, az utasbiztosítások jellemzően 4-6 órás járatkésések esetén térítenek. A kártérítési limitek eltérőek lehetnek, általában 20 ezer és 100 ezer forint körül alakulnak. Ráadásul kifejezetten járattörlésre kevesen térítenek, és van, ahol a 24 órát meghaladó késés is járattörlésnek minősül. Azok a biztosítók, amelyek fedezik a törlést, jellemzően a késéssel megegyező összegben fizetnek. 

Fontos tudni azt is, hogy a járatkésés-, illetve törlés esetén jogszabály szerint a légitársaság köteles megtéríteni az utasok kárát, amely az út hosszától függően 250 eurótól 600 euróig is terjedhet. Ez a kártérítés akkor jár, ha a repülőjárat legalább 180 percet késett, a járatot törölték, és erről az utazást megelőző 14 napon belül nem küldött értesítést a légitársaság, vagy visszautasították a beszállást, és készült róla írásos jegyzőkönyv. 1500 kilométeres vagy annál rövidebb útvonal esetén 250 eurót, 1500 kilométer felett 400 eurót térítenek az Európai Unión belül, az EU-n kívüli összekötő járat esetén 3500 kilométer felett pedig akár 600 eurót is fizethetnek.

 

Ki téríti meg a károkat, plusz költségeket?

Azonban ez a kártérítés nem automatikus, az utasnak kell külön benyújtania az igényt a légitársaság felé. Ez nem mindig egyszerű folyamat, főleg, ha a légitársaság például arra hivatkozik, hogy a repülőtér hibájából történt a késés vagy a törlés. Az utasbiztosításhoz tartozó asszisztencia szolgáltatásoknál van arra lehetőség, hogy a biztosító partnercégén keresztül történjen az ügyintézés és fedezzék az ezzel járó adminisztrációs költségeket, így az utas a légitársaságtól behajtott teljes kártérítési összeget hiánytalanul megkaphatja.

A járatkéséssel kapcsolatos kárt tehát elsősorban a légitársaságnak kell megtérítenie. Az utasbiztosítások a késés miatti sürgősségi vásárlásokat és szolgáltatásokat fedezik. A kárbejelentéshez fontos, hogy csatoljuk a vásárlásról szóló blokkot vagy számlát.

Az olimpia alatt is előfordulhat gubanc

Az Európai Utazási Biztosító (EUB) adatai alapján 2024 első félévében 25 százalékkal emelkedett a légi járattal kapcsolatos kárbejelentések száma a múlt év hasonló időszakához képest. A járatkésések évről évre egyre gyakoribbak, ami többek között a túlzsúfolt légtér, az időjárási viszontagságok és a reptéri sztrájkok következménye is.

Ráadásul lehetnek olyan nagyszabású rendezvények, amelyek emelkedett forgalmat jelentenek a légi közlekedésnek is. A Spanyolország győzelmével záruló labdarúgó-Európa-bajnokság ugyan július 14-én véget ért, azonban július 26. és augusztus 11. között zajlik majd a párizsi olimpia, amely várhatólag ismét meg fogja terhelni a légtereket, a megszokottnál többen akarnak majd a francia fővárosban utazni, majd onnan haza.

Egy év alatt 17 százalékkal drágult a garázsok átlagára Magyarországon, ezzel elérve a 9 millió forintot. Bérelni sem feltétlenül olcsó, a drágább fedett autóbeállók áráért akár már egy garzont is lehetne bérelni.

A Budapesti Értéktőzsde idén is folytatta a hagyományt, és ismét összegyűjtött ötven magyar sikertörténetet. A sorozatban kilencedik kiadvánnyal immár 450 cégre nőtt a BÉT50-esek klubja.

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe ismét felülteljesítő volt a héten. A BUX csütörtöki a történelmi csúcsát is megdöntötte. A vezető részvények felemás eredményeket értek el.