Elárulták a cégek, mire használják a mesterséges intelligenciát

Elárulták a cégek, mire használják a mesterséges intelligenciát

A magyar vállalkozók körében elvégzett nagy mesterséges intelligencia kutatás eredményei alapján a többség ugyan még szkeptikus az AI kapcsán, azonban egyre többen építik be napi folyamataikba a technológiát.

Szinte már alig akad olyan területe mindennapi életünknek, ahova a mesterséges intelligencia nem tette volna be a lábát, elég csak a ChatGPT-re, a mesterséges intelligencia alapú chatbotokra, vagy épp a robotokra gondolni. Ráadásul az AI felhasználási területe is rendkívül széles, ugyanis a marketingügynökségeken kívül az autógyártásban, az oktatásban, egészségügyben és a gyártásban is vannak olyan területek, ahol az mesterséges intelligencia pótolhatja a kieső munkaerőt vagy épp a folyamatok automatizálásában, hatékonyságnövelésében játszik fontos szerepet.

Ennek ellenére a többség számára továbbra is egy viszonylag ismeretlen területről van szó, amivel még csak ismerkedünk és ami folyamatosan, rohamléptékben fejlődik. Valószínűleg ez is hozzájárul ahhoz, hogy a valódi előnyök és lehetőségek mellett komoly aggodalmak és tévhitek is keringenek az MI-vel kapcsolatban. A Billingo nemrég átfogó kutatást végzett a vállalkozók körében, hogy felmérje a hazai vállalkozók AI-ismereteit, hogy kiderüljön, mit tudnak és mit gondolnak a mesterséges intelligencia jelenéről és jövőjéről.

A mintegy 1000 vállalkozó válaszadásával készült kutatásnak kettős célja volt. Egyrészt a hazai vállalkozók mesterséges intelligenciával kapcsolatos ismereteit szerették volna felmérni, másrészt arra keresték a választ, hogy mire használták már az a technológiát, és milyen további területeken hasznosítanák szívesen a jövőben.

Eltérően állnak a mesterséges intelligenciához a vállalkozók

A kutatás egy 5 szekcióra osztott, anonim módon elkészíthető online kérdőív kitöltésével zajlott, amit a kvantatív kutatási módszertan szempontjai szerint állítottak össze a Billingo szakemberei. A cég kutatásának alapvető hipotézise egy alapvetően pozitív hozzáállást feltételezett a vállalkozók részéről a mesterséges intelligencia használatával és a vállalkozásuk számára is hasznosítható előnyökkel kapcsolatban. Ezt összességében alátámasztják a kapott válaszok is, hiszen a válaszadók 50 százaléka kifejezetten pozitívnak tartja a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségeket. Ezzel szemben a kitöltők 27 százaléka negatívan nyilatkozott az AI-ról.

A válaszadók közel fele (46 százalék) egyetértett azzal az állítással, hogy az MI idővel új munkahelyeket is teremthet. Ez kifejezetten abból a szempontból érdekes, hogy a mesterséges intelligenciával szemben az egyik legtöbbször megfogalmazott aggodalom vagy ellenérv, hogy elveszi az emberek munkáját. Azzal az állítással, hogy az MI alkalmazása veszélyezteti a munkahelyeket és növeli a munkanélküliséget, a válaszadók 52,86 százaléka értett egyet.

Szintén az MI széles körű felhasználását vetíti előre, hogy a kérdőívet kitöltő vállalkozók 68 százaléka úgy gondolja, hogy a mesterséges intelligencia időt és energiát spórol meg a vállalkozások számára, ennek ellenkezőjét mindössze a kitöltők 15 százaléka gondolta. Ami a költségmegtakarítást illeti, ezen a téren is toronymagasan vezetnek a pozitív válaszok, a vállalkozók 66 százaléka gondolta úgy, hogy az MI pénzt spórolhat a cégének.

Sok területen bevetik már az AI-t

A pozitív tendencia mellett nem meglepő módon voltak negatív felvetések is. Három területen is rendkívül negatív volt a kitöltők véleménye a mesterséges intelligenciáról. A kitöltők háromnegyede szerint a mesterséges intelligencia megtévesztheti az embereket és visszaélésekre is lehetőséget biztosít. A válaszadók 73 százaléka úgy gondolja, hogy az AI a fake news-ok és a társadalom félrevezetését befolyásoló tartalmak terjedéséhez is hozzájárul, 71 százalékuk szerint pedig az állampolgárok megfigyelésének kockázata is növekszik a mesterséges intelligencia elterjedésével.

Azzal az állítással már kevesebben értettek egyet, hogy az MI működés közben átláthatatlan, nehezen értelmezhető vagy kontrollálhatatlan lenne, ezt csupán a hazai vállalkozók 43 százaléka gondolta így. Bár többségük még negatívan viszonyul az mesterséges intelligencia használatához, a vállalkozások szép lassan elkezdték beépíteni a napi munkavégzésbe az MI kínálta eszközöket.

A válaszok alapján a magyar vállalkozók többségében az információkeresés (66 százalék), a fordítás (58 százalék), az adatelemzés és adatkeresés (34 százalék), képalkotás és grafikakésztés (27 százalék), reklámszövegírás (23 százalék) során használják a mesterséges intelligenciát.

Legnagyobb mértékben jelenleg a marketing, a reklám és a média profitál a mesterséges intelligencia eszközeinek használatából. A válaszok alapján is főként az információgyűjtés került ki győztesen a versenyből, a válaszadók leginkább a könyveléssel és adózással kapcsolatos kérdések megválaszolásában, valamint az általános adatelemzésben látták az MI legnagyobb előnyét.

A magyar vállalkozók válaszai alapján főleg a pénzügyi területen és a döntéshozatali folyamatokban értékelnék a hatékonyságnövelést. Ezen kívül a kutatásban résztvevők 66 százaléka úgy vélekedett, hogy a mesterséges intelligencia az egészségügy, az oktatás, valamint a gazdasági és társadalmi folyamatok terén is új lehetőségeket fog teremteni.

Mit hoz a közeli jövő?

A kutatás eredményei alapján összességében elmondható, hogy az MI megítélése hétről-hétre, hónapról hónapra változik azzal párhuzamosan, ahogy egyre jobban megismerjük a benne rejlő lehetőségeket. Alapvetően az emberek kíváncsiak a mesterséges intelligencia által generált változásokra, ráadásul látva azt, hogy egyre több lehetőség és szolgáltatás épül rá, amik egyre jobban szolgálják ki az embereket, komoly kockázatcsökkentő értékkel is bírnak.

Összességében az AI fogadtatásának már most is vannak pozitív hatásai. A gyártóiparban például kiemelt szerepet játszik az adatok gyűjtésében és elemzésében, majd ennek függvényében a folyamatok optimalizálásában is, és idővel hasznos döntéstámogató eszköz lehet. Elmondható az is, hogy a szoftveralapú szolgáltatásoknál egyre több lehetőség tárul fel a mesterséges intelligenciának köszönhetően, ami nem csupán a versenyképességet növeli, hanem a várakozásokkal ellentétben akár új munkahelyeket is teremthet.

A tavalyi magas infláció miatt idén a biztosítók jellemzően 3 és 19 százalék közötti indexálást javasoltak ügyfeleiknek. Az indexálás célja, hogy a megtakarítás értéke ne csökkenjen. Nem minden szolgáltató ajánl választási lehetőséget.

A már meglévő drosztok harmadát még idén felújítaná a Budapesti Közlekedési Központ. A taxiügyintézéssel kapcsolatos feladatok 2024 elején kerültek a BKK-hoz.