Idén nyáron is több millióan vonatoztak a Balatonhoz

Idén nyáron is több millióan vonatoztak a Balatonhoz

A 2022-es nyári szezon után idén is rengetegen választották balatoni útjukhoz a vasúti közlekedést. Több mint kétmillióan utaztak ezen a módon.

A június közepétől számított elstartolt két és fél hónapos nyári főszezon adatai azt mutatják, hogy továbbra is népszerű a Balaton partja a magyarok körében, ugyanis a tavalyi év után ismét rekordközeli utasforgalom realizálódott a MÁV balatoni járatain. A vasúttársaság közleménye szerint a május közepétől június közepéig tartó előszezoni 450 ezres utazásszámmal együtt a főszezon végéig, augusztus 27-ig 2,3 millió menetjeggyel történő, úgynevezett viszonylati utazást regisztrált a MÁV-START a magyar tengerhez tartó vagy onnan elindított járatain.

Csupán a főszezont figyelembe véve a déli part továbbra is kiemelkedően népszerű, oda 1,3 millió, az északira pedig 580 ezer menetjegyes utazás történt. A legtöbben a tanítás előtti utolsó hétvégét használták ki, augusztus 25-26-án 38-40 ezer napi viszonylati jegyvásárlást rögzített a MÁV, amit az augusztus 18-19. és július 14-16. közötti napok eredményei követték. A közlekedési vállalat kiemelte, hogy ezen felül többek között díjmentesen (például a 6 év alattiak, és 65 év felettiek), illetve vármegye- és országbérletekkel is igénybe lehet venni a balatoni járataikat, ezen utazások nem szerepelnek a fenti statisztikában.

Sokan kihasználták a vármegye- és országbérlet nyújtotta lehetőségeket is, ezek közül a legolcsóbb a 90 százalékos kedvezményű országbérlet. Az ezt megvásárló diákok 3-4 gombóc fagyi áráért, 1890 forintért egy hónapon át – minden egyéb díjfizetés nélkül – bármikor leugorhattak a Balatonhoz helyközi buszjáratokkal vagy helyjegykötelezettség nélküli vonatokkal, helyjegyet váltva pedig a még szélesebb távolsági és regionális járatkínálatot is igénybe vehették. 

A balatoni helyjegyköteles vonatok átlagos kihasználtsága az előző évi 58-ról 60 százalékra nőtt. A legsikeresebb helyjegyes járat a Záhonyból – Debrecenen, Szolnokon át – Fonyódra közlekedő Aranypart expressz volt, másodosztályon átlagosan 92 százalékos kihasználtságot mértek. A Szegedet és Kecskemétet Balatonszentgyörggyel összekötő Aranyhíd expresszvonaton is kiemelkedő, 84 százalékos volt az ülőhelyfoglaltság. Fontos fejlesztés volt a keleti országrészből közlekedő expresszvonatok esetén, hogy idén már elsőosztályú kocsiban is lehetett utazni a legnagyobb tavunkhoz.

Az InterCity vonatokra korlátozott számban, kedvezményes, interneten és MÁV appon vásárolható, a balatoni vonalakra érvényes Okosjegyből az elő- és főszezonban 40 ezret adott el a MÁV-START. A legtöbben Siófok, Zamárdi, Balatonfüred, Keszthely és Balatonföldvár felé vették az irányt ezzel a jegytermékkel.

Az utasok többsége továbbra is főleg önkiszolgáló csatornán vette meg a jegyét, MÁV applikációval 26, az ELVIRA menetrendi tervező segítségével 14, míg automatából 17 százalékuk. Az automaták közül a Déli pályaudvariak, a kelenföldiek és a siófokiak állnak az élen a nyári forgalmuk tekintetében, ezeket követik Székesfehérvár, Balatonlelle és Balatonfüred állomás jegyértékesítő berendezései.

Összességében a nyári termékekből (Balaton24/72 napijegy, Balaton kerékpárjegy) előző évihez képest nagyságrendileg ugyanannyit értékesített a MÁV-START: a Balaton24/72 termékcsaládot csaknem 25 ezren váltották meg. A megtett távolságtól függetlenül 400 forintba kerülő Balaton kerékpárjegyből a tavalyi 58 ezer után idén már csaknem 62 ezret értékesítettek. A néhány kora reggeli és késő esti személyvonat, valamint az éjszakai Bagolyvonatok kivételével minden balatoni vonatra kötelezően megváltandó kerékpárhelyjegyből pedig 90 ezer fogyott idén. Ez azt jelenti, hogy hetente 4500-5500 közötti bringás választotta a vonattal történő utazást a magyar tengerhez.

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe történelmi csúcsot ért el, majd zuhanórepülésbe kezdett. A BUX eséséhez a vezető részvények is hozzájárultak, egyedül a Mol zárta pluszban a hetet.