Közzétette a pénzügyi digitalizáció aktuális állapotáról, a globális és a magyar fintech-ökoszisztémáról, illetve a hazai banki és biztosítói szektor digitalizációs szintjéről szóló új FinTech és Digitalizációs jelentését a Magyar Nemzeti Bank. A dokumentum szerint a pénzügyi szolgáltatások digitalizációja egyértelműen erősödik, amelyet az Európai Unióban szabályozási környezet is egyre jobban támogat. A magyar fintech szektor folyamatos bővülésének ékes bizonyítéka, hogy már több mint 170 aktív fintech vállalkozás működik hazánkban. A magyarországi bankok és biztosítók egyre jobban elköteleződtek a digitális transzformáció mellett, azonban a koronavírus-járvány alatti időszakot követően a digitalizációs fejlődés lendülete némiképp visszaesett.
Nemzetközi szinten tovább folytatódott a digitális pénzügyi megoldások terjedése, azonban az egyes korosztályok közötti eltérő ügyféligények miatt a pénzügyi szolgáltatóknak a fizikai és online csatornák párhuzamos és egyben kényelmes igénybevételének biztosítására érdemes törekedniük. Az Európai Unió átfogó megközelítésben, a Digitális Pénzügyi Szabályozási Csomag elfogadásával igyekszik utat nyitni a fejlett technológiák pénzügyi szektorba való beépülésének, ami a várakozások szerint hozzájárul majd egy innovatívabb és versenyképesebb uniós közös piac működéséhez.
A magyarországi fintech cégek között meghatározó szerepet töltenek be a mikro- és kisvállalatok, amelyek többsége az elmúlt években nyereségesen tudott működni a pandémia alatti gazdasági bizonytalanságok ellenére, vagy épp pont ennek lehetőségeit megragadva. A hazai innovatív vállalkozások többsége továbbra is pénzügyi szoftverfejlesztéssel és rendszerintegrációval, fizetési szolgáltatásokkal, illetve adatelemzéssel és üzleti intelligenciával foglalkozik.
Szintén erősödött a hazai bankok digitális fejlettsége is. Ehhez hozzájárult az is, hogy a jegybank valamennyi banktól elvárta, hogy digitális transzformációs stratégiát alkosson, az ezek alapján kirajzolódó kép alapján az elkövetkező évekre is további fejlődés várható. A banki fejlesztések következtében bővülnek a teljes körűen digitalizált termékkörök, ahol nem csupán az ügyfelek találkozhatnak digitális felületekkel, de maga a banki belső folyamat is teljesen digitális.
Az MNB jelentése szerint a biztosítók digitalizációs szintjének alakulásában is látható a folyamatos fejlődés. A digitalizáció a biztosítók többségénél kiemelt cél, ami a főbb lakossági biztosítási termékek széleskörű online elérhetőségében is tetten érhető. Ugyanakkor a hosszútávú, stratégiai szintű digitális transzformációs szemléletet még nem sikerült minden intézménynél meghonosítani. A pénzintézetek belső működésében szükséges a folyamatok automatizációját fejleszteni, valamint az intézményeknél meglevő adatvagyon hatékonyabb kiaknázása is elősegítheti a versenyképesebb működést.