Minden magyar munkavállaló számára kiemelten fontos dátum közeledik, május 22-én éjfélig van lehetőségük a magánszemélyeknek a tavalyi személyi jövedelemadó bevallásuk elkészítésére. Az elkészítés már nem feltétlenül helyes megfogalmazás, ugyanis 2017-től kezdődően az adóhatóság átvállalja ezt a feladatot, és az adófizetők nagy része helyett elkészíti az szja-bevallásuk tervezetét, amit Ügyfélkapu regisztrációval érhetnek el, ellenőrizhetnek, majd egy kattintással beadhatják.
Ezzel a változtatással a adóbevallás folyamata egyszerűbb, gyorsabb és kényelmesebb lett. A portál sikerességét a számok is igazolják, hiszen
tavaly már hetekkel a benyújtási határidő előtt 812 ezren mindenféle változtatás nélkül, 385 ezren pedig csupán csak némi módosítással hagyták jóvá a dokumentumot, és összesen csaknem kétmilliószor keresték fel az ügyfelek az eSZJA-portált.
Az eSZJA portál legnagyobb előnye, hogy komoly terhet vesz le az adózók válláról azzal, hogy az adóhatóság előtölti számukra a bevallások tervezetét. Így csökken az állampolgárok adóbevallás során tapasztalt kognitív leterheltsége (angolul cognitive load), ami egy feladat elvégzéséhez szükséges mentális erőfeszítést jelent
– nyilatkozta Kész Ákos Tamás a Königsberg Consulting szakértője.
Hozzátette, hogy az adózók korábban sokáig halogatták, hogy bevallásukat elkészítsék. A kognitív teher csökkentésével azonban sikerült elérni, hogy minimális erőfeszítéssel elvégezzék feladatukat, ez arra ösztönzi őket, hogy a halogatás helyett lépéseket tegyenek (spark effect).
A szakértő szerint a felület kialakításában több további viselkedéstudományi elem azonosítható, ami segíti az adózok könnyebb végigvezetését a folyamaton. Egy felületet ugyanis könnyebb használni, ha az összetett funkciók fokozatosan kerülnek feltárásra. Nincs ez másként az eSZJA esetében sem.
Az adóbevallás kapcsán a legtöbbeket foglalkoztató kérdés vélhetően az, hogy az adott adóévet követően esetleg jogosultak-e valamiféle adójóváírásra vagy éppen ellenkezőleg, további adófizetési kötelezettségük van. Az eSZJA felületén hatásos, hogy már belépéskor ez az információ jelenik meg elsőként, ezáltal ez az egyik legszembetűnőbb.
Ugyanakkor sok felhasználó továbbra is előszeretettel választja a személyes ügyintézést az elektronikus helyett, mivel tartanak a hibák elkövetésétől, és a személyes ügyintézésnél alacsonyabb a hibázás kockázata az azonnali személyes támogatás jelenlétének köszönhetően.
Az eSZJA felület több megoldást is alkalmaz, hogy csökkentse a hibázás valószínűségét, és hatékonyan segítse a felhasználót. Az egyik ilyen a felülethez tartozó kiváló felhasználói kézikönyv, amely a Segítő információk menüpont alatt érhető el. Érdemes még kiemelni a bevallási űrlapon található Ellenőrzés funkciót is; a CTA gomb megnyomása átnézi az űrlapot, és azonnali visszajelzést ad a kitöltés helyességéről, hiba esetén pedig segít a felhasználónak közvetlenül a hibásan kitöltött mezőhöz navigálni.
Az eSZJA példája jól mutatja, hogy egy jól kialakított elektronikus ügyintézési felület miként képes támogatni az ügyfeleket a hatékony és kényelmes ügyintézési folyamatban és hozzájárulni az adott e-ügyintézési csatorna elterjedéséhez. Az eSZJA sikerére építve a viselkedéstudomány további lehetőségeket is rejt: “általa akár az adómorál is javítható, ha például ez a kényelmes ügyintézési csatorna csak korlátozott ideig, például az adóbevallást megelőző 10. napig lenne elérhető, utána pedig már csak a korábbi módon lenne lehetőség az elkészítésre és benyújtásra
– foglalta össze Kész Ákos Tamás.