Május 10-én a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről szállt fel először olyan kereskedelmi Wizz Air repülőjárat, amely a Mol által szállított Neste MY Sustainable Aviation Fuel üzemanyagkeverékét használta. A fenntartható repülőgép-üzemagyag tesztje során a légitársaság három legújabb Airbus A321neo típusú repülőgépébe összesen 23,5 tonna, 37 százalék tiszta SAF és 63 százalék Jet A1 üzemanyagot tartalmazó keveréket tankoltak.
A járatok Budapestről Párizsba és további nagyvárosokba szállították utasaikat a fenntartható üzemanyagkeverékkel üzemeltetett, a korábbi repülőgép modellekhez képest 20 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztó, modern hajtóművekkel meghajtott repülőgépekkel.
Az új fejlesztésnek köszönhetően a Mol, mint a Budapest Airport üzemanyag-beszállítója és a Wizz Air is újabb lépést tett a közlekedési üzemanyagok környezeti lábnyomának csökkentése irányába. A finn Neste által gyártott üzemanyag használt sütőolajból és elhullott állati zsiradékból készül, azaz hulladékot hasznosít. A SAF használata az üzemanyag életciklusa során akár 80 százalékkal is mérsékelheti a szén-dioxid-kibocsátást a fosszilis repülőgép-üzemanyag használatához képest.
Eddig elsősorban a közúti közlekedési üzemanyagok terén tettünk lépéseket: a Dunai Finomítóban például 2021 óta együtt dolgozzuk fel a növényi olajokat, a használt étolajokat és az állati zsírokat a fosszilis komponensekkel, hogy fenntarthatóbb dízelt állítsunk elő. Most egy új területre léptünk, hogy partnereinkkel együttműködve tapasztalatot szerezzünk a légi üzemanyagok területén, és fenntarthatóbbá tegyük a légi közlekedést is. Bízom benne, hogy a most kereskedelmi teszt jelleggel indított első SAF-szállítmányt még sokkal több fogja követni
– nyilatkozta Zsótér Csaba, a Mol-csoport Üzemanyag Üzletág ügyvezető igazgatója.
Hozzátette, hogy kiemelt céljuk, hogy 2050-re karbonsemlegessé tegyék a működésüket
Jövőbe mutató, nagyon innovatív és egyben régóta várt pillanat, hogy itt, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren fenntartható repülőgép-üzemanyagot töltenek egy repülőgépbe. Naponta több százezer liter kerozin fogy a budapesti légikikötőben, és nagyon szeretnénk mihamarabb látni, hogy egyre nagyobb arányban fenntartható repülőgép-üzemanyagot tankolunk a járatok kiszolgálásakor
– nyilatkozta Chris Dinsdale, a Budapest Airport leköszönő vezérigazgatója.