Az élet számos területét forradalmasíthatja a mesterséges intelligencia, így többek között a HR és toborzási folyamatokban is segítséget nyújthat, hatékonyabbá, gyorsabbá és eredményesebbé téve azt. Habár sokan aggódnak amiatt, hogy az AI használatával elveszik az emberi tudás és érték a munkaerő-kiválasztás folyamatából, a valóság ezzel szemben az, hogy a mesterséges intelligencia hasznos támogatója lehet a szakembereknek az üzleti élet több területén, anélkül, hogy munkahelyeket szüntetne meg.
A JobGroup HR-szakértői összegyűjtöttek öt olyan területet a HR szakmán belül, ahol hasznos eszközt jelenthet a mesterséges intelligencia. Azt ugyanakkor kiemelték, hogy az olyan szoftverek, mint a ChatGPT akkor tudják érdemben támogatni a munkát, ha elsajátítjuk a használatuk trükkjeit és jó kérdéseket tudunk feltenni.
Időigényes adminisztratív feladatok automatizálása
A mesterséges intelligencia átveheti a szerepet az adminisztratív jellegű feladatok automatizálásában, például repetitív jellegű emailek megválaszolásában és dokumentumok bekérésében. Az AI által támogatott üzleti folyamatok során egyedi esetekre megoldást kínáló üzeneteket lehet generálni (például értesítő levelek különböző személyeknek), így a HR szakember több időt tud szánni a fontosabb, prioritást élvező vagy szakértelmet és tapasztalatot igénylő feladatokra.
Támogatás a teljes toborzási folyamat során
A toborzási stratégia felállításától egészen az új munkatárs felvételéig segítségül hívhatjuk a mesterséges intelligencia adta előnyöket. Ezek a szoftverek biztos támaszt tudnak nyújtani többek között olyan témákban, mint a kulcsszavak gyűjtése, az álláshirdetés megírása, a közösségi médiás hirdetés megírása, a potenciális vagy épp kerülendő vállalatok gyűjtése, az előszűrő kérdések megírása, vagy épp a munkáltatói értékek megfogalmazása.
A munkaerő hatékonyabb felkutatása és szűrése
A HR szakemberek egyik legidőigényesebb feladata a jelöltek felkutatása és szűrése. Azonban napjainkban már a mesterséges intelligencia alapú szoftverek támogatást nyújthatnak ebben is. Egy-egy pozícióra akár többszáz önéletrajz is összegy��lhet jelentkezések és keresések alapján.
Ezeket egy mesterséges intelligencia szoftver rövid idő alatt át tudja nézni. Egyre hatékonyabban képes elemezni a jelöltek készségeit és össze tudja azt hasonlítani a meglévő munkavállalók tudásával. Emellett a mesterséges intelligenciának köszönhetően az emberi elfogultság okozta hibák minimálisra csökkenthetők a toborzásban.
Ugyanakkor az AI használata kétségeket is felvethet, hiszen egyes formázásokat nem tud vagy nem tökéletesen olvas még el a mesterséges intelligencia. Ezen kívül az AI szűrésből kimarad az emberi tudás, empátia, mondatok mögé látás, amik a kiválasztást végző szakemberek egyik legfontosabb tulajdonsága, hiszen így tudnak nehéz keresésekre is megfelelő jelölteket kiválasztani. Éppen emiatt nem kétséges, hogy a mesterséges intelligencia és az emberi előszűrés csak egymást támogatva tud ténylegesen jó eredményeket elérni.
Gyorsabb és személyre szabott munkavállalói beilleszkedés
Az onboarding során is segítségül hívhatjuk a mesterséges intelligencia adta lehetőségeket. Az új belépőket elláthatjuk személyre szabott információkkal, ezzel segítve a zökkenőmentes csatlakozást. Olyan kapcsolódási pontokat és tevékenységeket biztosíthatunk, amin keresztül az új munkatárs gyorsan beilleszkedhet. Minemellett az onboarding ideális időbeosztásában, az egyes részlegek, kollégák kapacitásának elosztásában is segíthet egy támogató mesterséges intelligencia rendszer.
A munkavállalói képzés hatékonyabbá tétele
A belső és külső képzések során a mesterséges intelligencia segítségével felmérhetjük, hogy melyik kollégákat milyen területeken szükséges képezni, így a HR szakemberek készséghiány esetén gyorsan cselekedhetnek. Személyre szabott tanulási és továbbképzési rendszert biztosíthatunk minden dolgozónak. Olyan egyszerű támogatást is nyújthat egy okos rendszer, mint például egy chatbot, ami a képzési szoftverbe integrálva folyamatosan elérhető a munkatársak számára.
A bemutatott öt területen felül további más területen és formában támogathatja egy mesterséges intelligencián alapuló rendszer a HR folyamatokat és a toborzás-kiválasztást. Ennek ellenére az emberi szakértelme, készségek és tulajdonságok továbbra is elsődleges helyet foglalnak el a HR folyamatokban.
Összességében a mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségek csupán időt és energiát spórolnak meg a monoton vagy gépekkel helyettesíthető lépések során, ezáltal több erőforrásunk marad az értékteremtő munkára.