Az amerikai háztartások 37 százaléknak pénzügyi helyzete rosszabb, mint tavaly, azonban úgy tűnik, hogy mindez nem árnyékolja be az ünnepi készülődést, mindössze azt eredményezi, hogy a vásárlók az inflációra reagálva módosítják kiadási stratégiájukat – derült ki a Deloitte friss felméréséből. Ennek eredményeképpen az Amerikai Egyesült Államokban élő vásárlók 38 százaléka már a tavalyinál korábban megkezdte az ajándékok beszerzését.
Hasonlóan alakulnak az idei vásárlási szokások Magyarországon is, a vásárlók 55 százaléka idén már szeptember eleje és november vége között be is szerezte a karácsonyi ajándékokat.
Az amerikai vásárlók felkészültek az ünnepi hajrára is, sőt, az infláció nyomán emelkedett árak ellenére a tengerentúlon a vásárlók 77 százaléka készlethiányra is számít az ünnepi időszakban az ajándékok beszerzése során. A felmérés eredményei szerint a 60 százaléka hajlandó lenne lecserélni a megszokott és kedvelt márkáját, amennyiben egy termék jobb áron elérhető egy másik márka kínálatából.
Nem meglepőek az idei ajándéktrendek
Idén karácsonykor a legnépszerűbb ajándéktípus – a tavalyi évekhez hasonlóan – a ruházati cikk, ugyanakkor a könyv, a játékok és az élelmiszer is nagy népszerűségnek örvend. Az infláció hatását mutatja, hogy jellemzően a kisebb értékű termékeket keresik a fogyasztók, illetve minden kategória esetén érezhetően nagyobb a kereslet az olcsóbb, saját márkás termékek iránt.
Az Egyesült Államokban is hasonlóan a ruházati cikkek és kiegészítő szerepelnek a dobogó első fokán, azonban különbség, hogy a vásárlási utalványok ajándékozása szerepel a dobogó második helyén, és népszerű ajándéknak számítanak még a különböző műszaki cikkek és műszaki kiegészítők is.
Így vásárolnak a magyarok
Az online vásárlás idén is kedvelt a vásárlók körében. Ennek ékes bizonyítéka, hogy a magyarországi vásárlók 76 százaléka tervez hazai online áruházban karácsonyi ajándékot rendelni, külföldi webáruházból ugyanakkor csupán 8 százalékuk tervez vásárolni – míg a plázák, bevásárlóközpontok (43 százalék) és a hagyományos üzletek és szupermarketek (33 százalék) továbbra is népszerűek – világított rá az eMAG megbízásából a GKID által készített felmérésből. Ezzel szemben az amerikai Deloitte felmérése azt mutatja, hogy a fogyasztók üzletben történő vásárlása folyamatos növekedést mutat az elmúlt 2 évben, azonban tagadhatatlan, hogy a fogyasztók nem mondanak le az online vásárlás kényelméről.
A fogyasztók legszívesebben az online boltokban és a nagykereskedőknél vásárolnak az ünnepi időszak alatt. Ez a két vásárlási mód a meghatározó az utóbbi 5 évben. A Deloitte kutatása alapján a vásárlók több, mint fele tervez okostelefont használni az ünnepi bevásárlás során
– emelte ki Fábry Borbála, a Deloitte FMCG&Retail iparági csoportjának szenior tanácsadója.
A social média is töretlenül népszerű, az amerikai vásárlók egyharmada már nemcsak a termékbemutatók és vásárlói visszajelzésekre használ social médiát, hanem annak segítségével szerzi be az ajándékokat és bonyolítja le a vásárlásait. Ez a jelenség nem meglepő, hiszen a digitális bennszülött generációk egyre nagyobb vásárlóerőt képviselnek, így a közösségi média egyre inkább a vásárlók eszközévé válik
– foglalta össze hozzá Aracsi Bernadett, a Deloitte FMCG&Retail iparági csoportjának vezetője.