A minőség már fontosabb a sebességnél az internetszolgáltatásoknál

A minőség már fontosabb a sebességnél az internetszolgáltatásoknál

Új életszakaszba lépett az internet-hozzáférési szolgáltatások piaca Magyarországon. Jelenleg már nem a sebesség a meghatározó tényező egy ajánlatnál, hanem a megbízhatóság.

A Deloitte 2022-es Broadband Consumer Survey fogyasztói felmérésének magyar részében több mint 2000 fogyasztó vett részt. A publikált tanulmányban a hazai piacra vonatkozó adatok a 18-65 év közötti fogyasztók országos reprezentatív mintáján alapulnak. Magyarország mellett Csehország, Lengyelország, és Németország fogyasztói piacát vizsgálta a Deloitte.

A koronavírus-járvány alatt a szélessávú, stabil internetkapcsolathoz való hozzáférés határozta meg a munkavégzésben és a távoktatásban való részvétel lehetőségét. Ez volt az a fordulópont, amikor a kommunikáció biztonsága és a kapcsolat minősége elsődleges szemponttá vált a fogyasztók nagy részének – ismertette a piaci trendeket Hosszu Gábor, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának igazgatója.

Ezeket a tendenciákat több, egymástól független adat is megerősíti, azaz a válaszadók több mint fele kész többet fizetni az internet-hozzáférésért a magasabb minőség érdekében, és minden ötödik fogyasztó hajlandó fizetni egy alternatív csatornáért az elsődleges kapcsolat esetleges meghibásodása esetén. Ezzel együtt ötből négy fogyasztó tapasztalt valamilyen problémát internetelérésével. Mindazok ellenére, hogy a válaszadók kevesebb mint kétharmada elégedett csak jelenlegi internetszolgáltatójával, a többi vizsgált piaccal összehasonlítva meglepően kevesen készek szolgáltatót váltani.

Magyarországon jelenleg is vannak még olyan földrajzi területek, ahol az alapvető paraméterekkel rendelkező szélessávú hálózat kialakítása szükséges, ez az arány azonban elenyésző: minden negyedik fogyasztó minimum 50 megabit/szekundum átviteli sebességgel rendelkezik. Mindazonáltal, a válaszadók közel kétharmada az 500 megabit/szekundum sebesség feletti kapcsolatokat jelölte meg optimálisnak, az 1 gigabit/szekundumos internet pedig valódi értéket jelent a felhasználók számára. Ennek megfelelően a modern optikai üvegszálas hálózat már a második legnépszerűbb technológiának számít hazánkban; a legtöbb válaszadónak nem okoznak kellemetlenséget a kiépítésével járó munkálatok sem. Néhány kulcs adat a felmérésből:

  • A többi vizsgált piaccal összehasonlítva hazánkban a legnagyobb az 1 Gbit/s sebességet elérő fogyasztók aránya.
  • Az internetkapcsolat megbízhatósága és stabilitása kulcsfontosságú a válaszadók 94 százalékának, akik egyre inkább hajlandóak többet fizetni az internet-hozzáférésért, ha ez a kapcsolat jobb minőségét eredményezi.
  • A válaszadók közel 57 százaléka nyilatkozott úgy, hogy hajlandó magasabb díjat fizetni a jobb minőségű internetkapcsolatért, a válaszadók 20 százaléka pedig hajlandó fizetni az elsődleges internet meghibásodása esetén egy automatikusan elérhető tartalék szolgáltatásért.

A fogyasztói attitűd megváltozása a távközlési szolgáltatók számára azt jelenti, hogy újra kell gondolniuk a kínálatot, árpolitikát és beruházási terveket a kapcsolat minősége és a felhasználói élmény növelése érdekében. A jelenleg megfigyelhető piaci változások sok fogyasztó számára lehetőséget jelenthetnek egy megbízhatóbb és stabilabb kapcsolat megszerzésére, valamint a távközlési szolgáltatások tudatosabb megválasztására – mutatta be a lehetséges forgatókönyvet Gercsák Csilla, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

Egy év alatt 17 százalékkal drágult a garázsok átlagára Magyarországon, ezzel elérve a 9 millió forintot. Bérelni sem feltétlenül olcsó, a drágább fedett autóbeállók áráért akár már egy garzont is lehetne bérelni.