Már repülőjegy-vásárláskor sem vagyunk biztonságban

Már repülőjegy-vásárláskor sem vagyunk biztonságban

A Gazdasági Versenyhivatal gyorselemzése alapján a légitársaságok honlapjainak többsége észrevétlen módszerekkel torzítja el a fogyasztók döntéseit.

A Gazdasági Versenyhivatal 2022 októberében átfogó gyorselemzés keretében vizsgálta meg, hogy a Magyarországon elérhető légitársaságok – ideértve a fapados szolgáltatókat – honlapjai, illetve a hazánkban népszerű jegyár-összehasonlító weboldalak alkalmaznak-e úgynevezett sötét mintázatokat a jegyeladási- és reklámgyakorlatuk során. A sötét mintázatok olyan digitális üzenetek és felhasználói felületek, amelyek észrevétlenül késztetik a fogyasztókat a nem kívánt döntések meghozatalára.

A GVH gyorselemzése számos problémát tárt fel a Magyarországon elérhető  légitársaságok gyakorlatában. A platformok többségén jellemző az ajánlatok korlátozottságára utaló pszichés nyomásgyakorlás (például: „már csak 2 jegy elérhető ezen az áron”), amelyhez gyakran érzékmanipuláció párosul, vagyis egyes ajánlatokat feltűnő színekkel emelnek ki, míg az olcsóbb, egyszerűbb megoldások nehezebben észrevehetőek.

Szintén gyakoriak a félreérthető szövegezések, a legtöbb esetben pedig megfigyelhető az információkkal való elhalmozás, amely összezavarhatja a fogyasztókat és kizökkentheti figyelmüket. Ezek (különösen a fapados légitársaságok weboldalain) számos esetben kiegészülnek fontos információk és választási lehetőségek elrejtésével – kiváltképp az ülőhelyválasztás során, ahol a tájékoztatás hiánya azt az érzetet keltheti a fogyasztókban, hogy később már nem (vagy csak drágábban) lesz erre lehetőségük. A sötét mintázatok eseti jelleggel felbukkantak a hazai jegyár-összehasonlító oldalakon is – tárták fel a GVH szakemberei.

A GVH azt javasolja az érintett vállalkozásoknak, hogy kerüljék a fogyasztók d��ntését sürgető kereskedelmi gyakorlatokat, egyformán érzékelhetően és egyértelmű megfogalmazással jelenítsék meg az egyes választási lehetőségeket, valamint az információk megfelelő tagolásával biztosítsák, hogy azok átláthatóak és könnyen értelmezhetőek legyenek.

A versenyhatóság a fogyasztóknak azt tanácsolja, hogy igyekezzenek ellenállni az impulzusvásárlásnak és ne hagyják, hogy döntésükben sürgessék őket. Mindig szánjanak megfelelő időt az ajánlatok összevetésére, valamint gondolják alaposan végig saját igényeiket és lehetőségeiket. Emellett érdemes törekedni az információk megszűrésére és megfontolni, hogy azok mennyire relevánsak a döntésük szempontjából.

A Budapesti Közlekedési Központ igyekszik mindent megtenni annak érdekében, hogy kiszolgálja az utasok igényeit és megfelelő számú Mol Bubi kerékpárt biztosítson az egyes gyűjtőállomásokon. Azonban ehhez arra is szükség van, hogy a közlekedők mindig csak a kijelölt gyűjtőállomásokon rakják le a kerékpárokat. A szétszórva hagyott biciklik hiányoznak a rendszerből, ami felhasználói, üzemeltetési és városképi szempontból is gondot okoz. A BKK bevezette korábban az 5000 forint elszállítási díjról szóló intézkedést, most pedig nyereményjátékot hirdetett meg, hogy minden bicikli a helyére kerüljö...

Visszatér Budapestre a Gyulai István Memorial Atlétikai Magyar Nagydíj. A Nemzetközi Atlétikai Szövetség (WA) kontinentális sorozatának arany besorolású versenyére idén augusztus 12-én kerül sor a Nemzeti Atlétikai Központban. Gyulai Miklós, a Magyar Atlétikai Szövetség (MASZ) elnöke a hétfői sajtótájékoztatóján elmondta, hogy amikor 2011-ben a régi Puskás Stadionban először megrendezték a versenyt, azt a célt tűzték ki, hogy eljussanak oda, ahol most tartanak: a Gyulai Memorialt a világ egyik legjobb egynapos versenyeként jegyzik. Számomra emocionálisan sokat jelent, hogy édesapánk emlékér...