A back office  munkavégzést is forradalmasítja a digitalizáció

A back office munkavégzést is forradalmasítja a digitalizáció

A digitális transzformáció, a fenntarthatóság felértékelődése, valamint a szervezetek fokozódó igénye a szolgáltató központok üzleti eredményhez való hozzájárulására egyre elavultabbá teszi a hagyományos back office szolgáltatási modelleket

A digitális eszközök fejlődése és terjedése, a fenntarthatósági célkitűzések, valamint a vállalatok igénye az adatalapú döntéshozatal iránt új kihívások elé állítja a szolgáltató központokat és minden korábbinál nagyobb alkalmazkodóképességet és agilitást vár el ezektől a szervezetektől. Ezzel párhuzamosan fokozódó elvárás, hogy a háttérterületek ne csak a költségek csökkentésével járuljanak hozzá a teljes cég eredményességéhez, hanem a birtokukban lévő adatok és információk szofisztikált kezelése, elemzése és értelmezése révén is. Mindehhez a szolgáltató központoknak újra kell gondolniuk szolgáltatási tevékenységük struktúráját és új működési modell felé szükséges elmozdulniuk – fejtette ki Lukács Eszter, a Deloitte szolgáltatóközpontokra szakosodott tanácsadási részlegének igazgatója.

A hagyományos szolgáltatási modell már a múlté

Azzal, hogy a digitalizáció egyre nagyobb teret nyer nem csupán a munkavégzés alakul át teljesen, hanem a hagyományos back office szolgáltatási modellek is elavulttá válnak: a feladatok végrehajtásáról a hangsúly az üzleti eredményekre és az ügyfelek igényeinek előrejelzésére helyeződik. A költségcsökkentésre irányuló szemlélet helyét egyre inkább az innováció, az adatalapú döntéshozatal támogatása és az üzleti partnerség veszi át.

A munkavégzés radikális átalakulásának másik aspektusa a fenntarthatósághoz köthető, amely jelenleg kiemelt választási szempont a vállaltok ügyfelei és munkavállalói számára egyaránt. A fenntarthatóság elveinek térnyerése nem pusztán új elemként hozza be a működésbe a vállalatirányítási, környezeti és társadalmi szempontokat, hanem azok az üzleti szempontokkal válnak egyenrangúvá.

Lukács Eszter szerint mindez a szolgáltatóközpontok működésében is tetten érhető, ahol a következő állomás az úgynevezett Center Office modell, amelyben a teljes munkafolyamatot gondolják újra az átalakulás előmozdítása érdekében. A szolgáltató területek ebben a működési modellben a szervezet innovációs partnereként lépnek fel adatokon alapuló, a valós igényekre reflektáló beavatkozásokkal.

A back office-ról a center office-ra való áttérés szemléletváltást és kompetencia fejlesztést igényel: a tranzakcionális feladatok helyett egyre inkább az értékteremtésre helyeződik a hangsúly. Mivel nincs egy jó recept, így az egyes szervezetek esetében a megfelelő modell kiválasztása sok tényezőtől függ – a vezetők ambícióitól kezdve, a jelenlegi munkamegosztáson és szervezeti struktúrán keresztül, egészen a vállalati kultúráig és érettségi szintig szükséges a szempontokat mérlegelni.

A szolgáltatóközpontok és az ESG

Bár elsőre nem feltétlenül egyértelmű az összefüggés, de a back office-ról a center office-ra történő átállásban az is szerepet kaphat, hogy mennyire kezeli integráltan az adott cég a fenntarthatóságot. Ebben főszerep juthat a globális szolgáltatóközpontoknak, egyfelől azáltal, hogy maguk is ennek a szemléletnek megfelelve működnek, azonban ennél is fontosabb, hogy az ESG-hez kapcsolódó szolgáltatásokkal tudják támogatni a cég céljainak elérését.

Ezek közé tartoznak a vállalat érettségi szintjének megfelelően a jelentési kötelezettségek végrehajtásának támogatása vagy akár az ellátási értéklánchoz köthető fenntarthatósági feladatok ellátása, a Center Office keretrendszere lehetővé teszi egy integrált fenntarthatósági megközelítés kialakítását is – foglalra össze Szücs Réka, a Deloitte Fenntarthatóság és klímaváltozási üzletágának vezetője.

A Budapesti Közlekedési Központ igyekszik mindent megtenni annak érdekében, hogy kiszolgálja az utasok igényeit és megfelelő számú Mol Bubi kerékpárt biztosítson az egyes gyűjtőállomásokon. Azonban ehhez arra is szükség van, hogy a közlekedők mindig csak a kijelölt gyűjtőállomásokon rakják le a kerékpárokat. A szétszórva hagyott biciklik hiányoznak a rendszerből, ami felhasználói, üzemeltetési és városképi szempontból is gondot okoz. A BKK bevezette korábban az 5000 forint elszállítási díjról szóló intézkedést, most pedig nyereményjátékot hirdetett meg, hogy minden bicikli a helyére kerüljö...

Visszatér Budapestre a Gyulai István Memorial Atlétikai Magyar Nagydíj. A Nemzetközi Atlétikai Szövetség (WA) kontinentális sorozatának arany besorolású versenyére idén augusztus 12-én kerül sor a Nemzeti Atlétikai Központban. Gyulai Miklós, a Magyar Atlétikai Szövetség (MASZ) elnöke a hétfői sajtótájékoztatóján elmondta, hogy amikor 2011-ben a régi Puskás Stadionban először megrendezték a versenyt, azt a célt tűzték ki, hogy eljussanak oda, ahol most tartanak: a Gyulai Memorialt a világ egyik legjobb egynapos versenyeként jegyzik. Számomra emocionálisan sokat jelent, hogy édesapánk emlékér...