Rengeteg egészségtelen ételt reklámoznak az influenszerek

Rengeteg egészségtelen ételt reklámoznak az influenszerek

A Bécsi Orvosi Egyetem új kutatásának eredményei alapján 75 százalékban egészségtelen élelmiszereket reklámoznak az influenszerek. Ez főként a magas só-, cukor- és zsírtartalmuk miatt nem felelnek meg a WHO gyerekeknek szóló reklámokat szabályozó előírásainak.

Az Európai Elhízástudományi Konferencián, Maastrichtban mutatták be a Bécsi Orvosi Egyetem Közegészségügyi Központjának legújabb tanulmányát, amely azt vizsgálta, német influenszerek milyen gyakran és milyen élelmiszereket reklámoznak a fiataloknak. Eva Winzer és csapata kutatásából kiderült, hogy az influenszerek posztjaiban, videóiban megjelenő ételek és italok háromnegyed része egészségtelen és olyan magas a só-, cukor- és zsírtartalmuk, hogy nem felelnek meg a WHO gyerekeknek szóló reklámokat szabályozó előírásainak. Ráadásul a legtöbb posztnál nem jelölték meg egyértelműen, hogy hirdetést tartalmaz.

A kutatás során a hat legnépszerűbb német influenszer TikTok, YouTube és Instagram posztjait és videóit vizsgálták. A három férfi és három nő több mint 35 millió 13-17 év közötti fiatalt ér el. A vizsgálatok során az is kiderült, hogy a fiatalok óránként 18 hirdetéssel találkoznak ezeken a csatornákon – anélkül, hogy tudatosulna bennük.

A tanulmánynak azért van nagy jelentősége, mert világszerte a gyerekek 20 százaléka túlsúlyos vagy elhízott, ugyanakkor a gyerekkori elhízásnál kulcsszerepet játszik az egészségtelen termékek reklámozása, mivel hosszútávon befolyásolják az étkezési szokásokat és az előnyben részesített élelmiszereket.

Kutatása eredményeinek tükrében Eva Winzer arra hívja fel a figyelmet, hogy ebben a tekintetben a politikának szigorúbban kell eljárnia a közösségi médiával szemben. A legtöbb országban nincs korlátozva az egészségtelen élelmiszerek hirdetése a honlapokon, közösségi médiában és okostelefonos alkalmazásokban. A kormányoknak olyan intézkedéseket kell hozniuk, amelyek a gyerekeket az egészséges életmódra ösztönzi.

Napjainkban egyre szélesebb vállalati körökben téma a dolgok internete (Internet of Things, azaz IoT). Ez nem csupán egy felkapott trend, a segítségével egy gyártóvállalat ma már lényegesen célirányosabban, olcsóbban, csökkentett állásidővel és kevesebb meghibásodással termelni.

A világon elsőként teljesítette vegyespáros az egyik legkeményebb sarkvidéki kihívást. Vámos Nóra Rakonczay Gáborral 30 nap alatt, 560 kilométeren át, hóban, viharos szélben, átlagosan mínusz 20 fokban, szánjukat maguk után húzva, hihetetlen akaraterőről és kitartásról tanúbizonyságot téve valósította meg az Eisberg Grönland síexpedíciót.