Továbbra sincs megállapodás a globális minimumadó uniós bevezetéséről

Továbbra sincs megállapodás a globális minimumadó uniós bevezetéséről

Legközelebb május végén ül újra tárgyalóasztalhoz a 27 uniós tagállam pénzügyminisztere az OECD globális minimumadó szabályainak uniós bevezetésével kapcsolatban.

Az egyeztetések tárgya az az irányelv-tervezet volt, amely a globális minimumadó EU-n belüli egységes implementálását biztosítaná. A tervezetet első ízben az Európai Bizottság még tavaly decemberben publikálta az OECD modell szabályaira alapozva. A tervezet azóta több alkalommal is módosult, annak érdekében, hogy a 27 tagállam mindegyike támogatni tudja a szabályok bevezetését.

Ezen módosítások közül talán a legjelentősebb a szabályok alkalmazásának egy évvel való elhalasztása, ugyanis míg az eredeti tervezet 2023. január 1-től rendelte volna alkalmazni a globális minimumadó rendszerének fő szabályát, ez az időpont a módosított tervezetekben gyakorlatilag egy évvel elhalasztásra került, és a tervezet fő szabálya 2023. december 31-től lenne alkalmazandó – mutatta be Póczak Ferenc, a Deloitte adóosztályának partnere.

Az alkalmazás halasztása mellett több technikai módosítás is megjelent a legfrissebb tervezetben, amelyek hatására a legutóbbi egyeztetéseken még vonakodó Málta, Észtország és Svédország az irányelv-tervezet támogatása mellett döntött.

Az április 5-i ülésen már csak egyedül Lengyelország vétózta meg az irányelv-tervezet elfogadását. Lengyelország azzal indokolta döntését, hogy a globális adóreformról szóló nemzetközi egyezségnek két pillére volt, amelyek koordinált és egyidejű bevezetése a globális megállapodás alapját képezte. Az első pillér a legnagyobb és legjövedelmezőbb vállalatcsoportok jövedelmeinek adózási célú újraosztását célozza azon országok közt, ahonnan a vállalatcsoportok bevételt szereznek, míg a második pillér a globális társasági minimumadó bevezetését írja elő.

A globális adóreform első pillérének bevezetése azonban lassan halad, főleg az Amerikai Egyesült Államok oldaláról, Lengyelország álláspontja szerint pedig ragaszkodni kellene a két pillér egyidejű bevezetéséhez – egészítette ki Reich András, a Deloitte adóosztályának szenior menedzsere.

Tekintettel arra, hogy az EU-nak nincs érdemi ráhatása az első pillér bevezetésére olyan országokban, amelyek nem tagállamai, kérdés, hogy Lengyelország támogatni tudja-e majd az irányelv-tervezet elfogadását az EU pénzügyminisztereinek következő, május 24-re tervezett ülésén.

Összesen mintegy hatvan busz és teherautó feltöltéséhez elegendő üzemanyagot termel naponta az osztrák főváros első zöldhidrogén-üzeme. A hidrogén előállításához kizárólag megújuló energiát használó üzem április elején kezdte meg működését Bécs Simmering városrészében.

Magyarország második legnagyobb tava a kerékpárosok körében népszerű kirándulóhely. A két kerékpáros komp átadásával új attrakcióval, és könnyebben bejárható útvonallal bővül a Tisza-tó turizmusa.

A múlt heti rekord után visszafelé korrigált a Budapesti Értéktőzsde részvényindexe. A BUX gyengélkedéséből a Magyar Telekom kivételével a vezető részvények is kivették részüket.