A körforgásos gazdaság jegyében építik az új sportcsarnokot Bécsben

A körforgásos gazdaság jegyében építik az új sportcsarnokot Bécsben

2023 végére, a Ferry-Dusika-Stadion helyén épül meg az osztrák főváros új sportcsarnoka, a Sport Arena Wien. Az 1977-es épületet úgy bontják el, hogy a lehető legtöbb részét újra lehessen hasznosítani. Ráadásul a bontási munkát tartós munkanélküliek bevonásával végzik.

A körforgásos gazdaság és a social urban mining jegyében bontják el Bécsben a Ferry-Dusika-Stadiont, hogy egy háromezer fő befogadására alkalmas modern, multifunkcionális sportcsarnoknak adhassa át a helyét 2023-végére. A módszer lényege, hogy az 1977-ben elkészült épület elemeiből amit csak tudnak megmentenek és újrahasznosítanak, továbbá eltávolítják a berendezés azon részeit, amelyek a gépi bontást akadályozzák – ilyen például a pvc-padló –, illetve a veszélyes anyagokat. Így nemcsak a következő fázis, a gépi bontás lesz könnyebb, de a stadion számos eleme új életre kelhet más környezetben.

Így például valóságos roham alakult ki 1100 lelátószékért, amelyekből múzeumi darabok, előszobai és balkonszékek, illetve bárhol felállítható szabadtéri „repülő osztályterem” ülőalkalmatosságai lettek. Großenzersdorf hetven kőtömbre csapott le, amelyeket egy park kialakításánál szeretne felhasználni, a hangszórók pedig az Impulstanz kortárs táncfesztiválon jutnak újra szerephez.

A munkát Ausztria első social urban mining-szolgáltatója, a BauKarussell végezte 2021 júniusa és szeptembere között. Huszonöt munkás – egy részük korábban tartós munkanélküli – mintegy nyolcvanezer kilónyi anyagot bontott ki összesen 3300 óra alatt. Ennek mintegy negyedét sikerült újrahasznosítani. A kibontott elemek értékesítéséből származó bevételt a BauKarussell a szociogazdasági tevékenység folytatására fordítja.

Ezzel a projekttel megmutatjuk, hogy Bécs számára az újrahasznosítás, a klímavédelem és a társadalmi felelősségvállalás nem üres lózung, hanem mindennapos gyakorlat. Egyszerre védjük a környezetet és adunk munkát hátrányos helyzetű embereknek – nyilatkozta a projekt kapcsán Sigrid Oblak, az építés kivitelezésével megbízott Wien Holding ügyvezető igazgatója.

Egy év alatt 17 százalékkal drágult a garázsok átlagára Magyarországon, ezzel elérve a 9 millió forintot. Bérelni sem feltétlenül olcsó, a drágább fedett autóbeállók áráért akár már egy garzont is lehetne bérelni.

A Budapesti Értéktőzsde idén is folytatta a hagyományt, és ismét összegyűjtött ötven magyar sikertörténetet. A sorozatban kilencedik kiadvánnyal immár 450 cégre nőtt a BÉT50-esek klubja.

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe ismét felülteljesítő volt a héten. A BUX csütörtöki a történelmi csúcsát is megdöntötte. A vezető részvények felemás eredményeket értek el.