A bécsiek jelenleg évente 96 millió csomagot rendelnek az interneten, ez a szám azonban egyre emelkedik. Becslések szerint a házhoz szállítás miatt keletkező üvegházhatású gázok mintegy 20 százalékát meg lehetne spórolni, ha ezeket a csomagokat közösségi közlekedéssel szállítanák ki. A Wiener Linien és a Fraunhofer Austria most azt vizsgálja, be lehet-e vonni futárnak azokat az utasokat, akik amúgy is rendszeresen utaznak A-ból B-be.
Az elképzelés szerint egy alkalmazás elemezné, hogy a futárnak jelentkezők milyen útvonalon mozognak nap mint nap, majd „kidobná”, hogy mely csomagok várnak ezen a vonalon kiszállításra. Az alkalmi futárok a megállóknál lévő csomagpontoknál vehetnék fel a szállítandó árut és oda is kézbesítenék. A bécsi villamoshálózat vonalain például naponta mintegy félmillióan közlekednek, így optimálisan lehetne kombinálni ezt a fajta mobilitást az áruszállítással.
Mielőtt az ötletből valóság lehet, természetesen számos tényezőt meg kell vizsgálni: hova érdemes telepíteni a csomagpontokat, mekkora legyen a csomagok maximális mérete, milyen tényezők (például csúcsidő) korlátozzák a szállítást. Az ilyen és hasonló kérdésekre is választ adó megvalósíthatósági tanulmány 2022 márciusára készül el, utána indulhat a tesztidőszak. Addig persze azt is fel kell mérni, hogy a bécsi közösségi közlekedést használók egyáltalán vállalnák-e – és milyen feltételekkel – a feladatot. A jelentkezéseket két hónapig várják az alábbi linken: https://de.research.net/r/kep-train-umfrage