A közösségi közlekedés utasaival szállíttatnák házhoz a csomagokat Bécsben

A közösségi közlekedés utasaival szállíttatnák házhoz a csomagokat Bécsben

Bécs közlekedési vállalata, a Wiener Linien és a Fraunhofer Austria azt vizsgálja, nem lehetne-e az utasokkal házhoz szállíttatni az interneten megrendelt csomagokat. A megvalósíthatósági tanulmány 2022 márciusára készül el. Egyelőre vállalkozó kedvű tömegközlekedők jelentkezését várják, akik szívesen futárkodnának munkába menet vagy onnan jövet.

A bécsiek jelenleg évente 96 millió csomagot rendelnek az interneten, ez a szám azonban egyre emelkedik. Becslések szerint a házhoz szállítás miatt keletkező üvegházhatású gázok mintegy 20 százalékát meg lehetne spórolni, ha ezeket a csomagokat közösségi közlekedéssel szállítanák ki. A Wiener Linien és a Fraunhofer Austria most azt vizsgálja, be lehet-e vonni futárnak azokat az utasokat, akik amúgy is rendszeresen utaznak A-ból B-be.

Az elképzelés szerint egy alkalmazás elemezné, hogy a futárnak jelentkezők milyen útvonalon mozognak nap mint nap, majd „kidobná”, hogy mely csomagok várnak ezen a vonalon kiszállításra. Az alkalmi futárok a megállóknál lévő csomagpontoknál vehetnék fel a szállítandó árut és oda is kézbesítenék. A bécsi villamoshálózat vonalain például naponta mintegy félmillióan közlekednek, így optimálisan lehetne kombinálni ezt a fajta mobilitást az áruszállítással.

Mielőtt az ötletből valóság lehet, természetesen számos tényezőt meg kell vizsgálni: hova érdemes telepíteni a csomagpontokat, mekkora legyen a csomagok maximális mérete, milyen tényezők (például csúcsidő) korlátozzák a szállítást. Az ilyen és hasonló kérdésekre is választ adó megvalósíthatósági tanulmány 2022 márciusára készül el, utána indulhat a tesztidőszak. Addig persze azt is fel kell mérni, hogy a bécsi közösségi közlekedést használók egyáltalán vállalnák-e – és milyen feltételekkel – a feladatot. A jelentkezéseket két hónapig várják az alábbi linken: https://de.research.net/r/kep-train-umfrage

Napjainkban egyre szélesebb vállalati körökben téma a dolgok internete (Internet of Things, azaz IoT). Ez nem csupán egy felkapott trend, a segítségével egy gyártóvállalat ma már lényegesen célirányosabban, olcsóbban, csökkentett állásidővel és kevesebb meghibásodással termelni.

A világon elsőként teljesítette vegyespáros az egyik legkeményebb sarkvidéki kihívást. Vámos Nóra Rakonczay Gáborral 30 nap alatt, 560 kilométeren át, hóban, viharos szélben, átlagosan mínusz 20 fokban, szánjukat maguk után húzva, hihetetlen akaraterőről és kitartásról tanúbizonyságot téve valósította meg az Eisberg Grönland síexpedíciót.