Egyedi ökológiai lábnyom kalkulátor készült a klímavédelem ösztönzésére

Egyedi ökológiai lábnyom kalkulátor készült a klímavédelem ösztönzésére

A svéd impact-tech startup, a Doconomy célja, hogy lehetővé tegye a termékek közötti választást azok ökológiai lábnyoma alapján. Ebben volt segítségére a Vacuumlabs, a pozsonyi székhelyű technológiai vállalkozás, amely világszerte fejleszt fintech megoldásokat vállalatok számára. A 2030 Kalkulátor egy a vállalatok és a fogyasztók számára is szabadon elérhető digitális eszköz az ökológiai lábnyomuk kiszámításához.

A pozsonyi székhelyű Vacuumlabs fejlesztette a svéd Doconomy vállalat 2030 Kalkulátor névre hallgató szoftverét. A Doconomy cég az úgynevezett DO Black hitelkártyájáról vált ismertté. A DO Black a világon az első olyan hitelkártya, ami nem a rendelkezésre álló hitelkeretet figyeli, hanem a tulajdonos által vásárolt termékek szén-dioxid-kibocsátását számon tartva korlátozza a költéseket. A svéd vállalat szerint az ökológiai lábnyomhoz kapcsolódó átláthatóság újfajta hűségprogramokat és márkapreferenciákat hoz majd létre. A vásárlók így már nemcsak az ár és a minőség alapján hasonlíthatják össze a termékeket, hanem azok ökológiai lábnyomát is figyelembe vehetik a választáskor. Ez a megoldás régóta várt elmozdulást okozhat a fogyasztói viselkedésben.

A 2030 Kalkulátor egy online eszköz, amelyet bármely márka vagy gyártó használhat termékei ökológiai lábnyomának gyors kiszámításához. A kalkulátor minden információt megjelenít az adott termék vagy szolgáltatás előállításától a szállításon át az értékesítés pillanatáig, teljesen ingyenesen. Az ökolábnyom kiszámítása során valóban minden összetevőt figyelembe vesz a felhasznált alapanyagoktól, a csomagoláson és a szállításon át a gyártási folyamat során felhasznált energiamennyiségig bezárólag.

Hiszem, hogy a projekt, amin a csapatunk dolgozik, jobbá teheti a világot. Ugyanakkor megmutathatjuk, hogy bár a pénz még mindig világunk egyik mozgatóereje, változtathatunk annak felhasználási módján. Ezért sem volt kérdéses számunkra a Doconomy-val való partnerség. Három fejlesztőnk három hónap alatt elkészítette a 2030 Kalkulátort, és jelenleg is dolgozunk a Doconomy-val további projekteken. Úgy gondoljuk, hogy az ilyen világos jövőképű és a világunk jobbá tételére törekvő vállalatok megérdemlik a legkiemelkedőbb fejlesztő csapatok támogatását” – mondta el Matej Ftáčnik, a Vacuumlabs társalapítója.

A Doconomy, az UNFCCC (az ENSZ éghajlatváltozási keretegyezménye) partnereként a saját globális oktatási programja és a Planet Loyalty ernyőkoncepció részeként mutatja be ezt az eszközt, amelynek célja, hogy bevezessék a termékek ökológiai lábnyomának címkézését a tudatos fogyasztói magatartás megalapozásához. A Doconomy-t nemcsak olyan nagy márkák támogatják ezen az úton, mint a Mastercard, de kormányzati szervezetek is a kezdeményezés mellé álltak.

Patricia Espinosa, az Egyesült Nemzetek Éghajlatváltozásról Szóló Keretmegállapodásának ügyvezető titkára a következőképpen nyilatkozott a projektről: „Szeretettel üdvözlöm a 2030 Kalkulátor alkalmazást. Örülök, hogy az innováció válaszokat ad a klímaváltozásra. Ez hitet ad, hogy van esélyünk megnyerni ezt a harcot.

Termékeivel a Doconomy az ENSZ által 2018-ban közzétett Emission Gap Reportban foglaltakra válaszol, amely jelentés a szén-dioxid-termelés 50 százalékos csökkentését javasolta a fenntarthatóság elősegítése és a klímánk megvédése érdekében. Tekintettel arra, hogy az üvegházhatású gázok keletkezésének több mint 60 százaléka az emberi fogyasztáshoz köthető, a Doconomy úgy döntött: olyan eszközöket hoz létre, amelyek segítenek az egyéneknek abban, hogy megértsék az ökológiai lábnyomra gyakorolt hatásukat, és csökkentsék azt, tudatos és felelősségteljes vásárlási döntéseik révén.

A 2030 Kalkulátor elindításával a Doconomy arra ösztönzi és kéri az összes vállalatot és más szervezetet, hogy számolják ki ökológiai lábnyomukat, osszák meg az adataikat, és működjenek együtt a vállalkozással a legpontosabb, mindenki számára ingyenesen elérhető szén-dioxid-kibocsátási kalkulátor létrehozásában.

A 2030 Kalkulátor működését bemutató 1 perces videó itt érhető el, három svéd márka egy-egy terméke ökológiai lábnyomának kiszámításáról szóló kisfilm pedig itt nézhető meg.

A termékek, márkák ökológiai lábnyomának kiszámítása nem új keletű, de egyelőre még nem elterjedt dolog. Bár több cég és szervezet is végez ilyen felméréseket – a GazMag például minden évben kiszámítja saját ökolábnyomát – a mérés népszerűbbé válásához szükség van az olyan projektekre, mint a 2030 Kalkulátor.