A győri SZEnergy csapat bemutatta új energiahatékony járművét

Magyarországról három, Európából és a környező országokból pedig több mint 150 diákcsapat készül, hogy nemzetközi mezőnyben tegyék próbára külön��sen energiatakarékos járműveiket a Shell Eco-marathon Europe 2019 versenyen, amit július 1-5. között Londonban tartanak. A Széchenyi István Egyetem SZEnergy csapata teljesen új, különleges autót épített, amellyel most szerepelnek majd először a versenyen.

A Shell Eco-marathon célja, hogy kihívás elé állítsa a mérnöktudomány iránt érdeklődő fiatalokat, akiknek olyan energiahatékony járművet kell tervezniük és építeniük, amely 1 kWh energiából vagy 1 liter üzemanyagból a legtávolabb tud jutni. Idén teljesen új helyszínen, a Mercedes-Benz World pályáján 11 kört, vagyis 16 kilométert kell teljesíteniük a csapatoknak a legkevesebb energiafelhasználással. Magyarországról, a SZEnergy csapat mellett idén még két csapat, a kecskeméti KSZC Kandó Kálmán Szakgimnáziumának és Szakiskolájának, valamint a Szegedi Tudományegyetem csapata is részt vesz a versenyen. A magyar csapatok idén az Innovációs és Technológiai Minisztérium védnöksége alatt mérettetik meg magukat a londoni eseményen.

A Széchenyi István Egyetem csapata, a SZEnergy évek óta a mezőny élvonalában végez elektromos kisautójukkal, amit az évek során folyamatosan tökéletesítettek, mígnem azzal elérték a lehetséges fejlesztések határát. Ekkor fogalmazódott meg az új autó gondolata a csapatban, amivel még nagyobb energiahatékonyságot tudnának elérni.

A győri csapat az elmúlt másfél évet az új autó tervezésének és építésének szentelte. Mind külsőben mind belsőben jövőbe mutató megoldásokat alkalmaztak. A karosszériát úgy tervezték, hogy az a lehető legkisebb légellenállású legyen. Erre a legoptimálisabb megoldás a hosszúkás, áramvonalas, csepp alakú forma, amit önhordó, szénszálas borítással alakítottak ki. Ezzel a megoldással 15 kilogramm súlyt tudtak megspórolni, és az egész autó így nem több mint 90 kilogramm. A légellenállás csökkentéséhez a kerekeket is beburkolták, ami különleges megoldásnak számít a mezőnyben, és a visszapillantó tükrök is az autó belsejében kaptak helyet. Az ergonomikus kialakítású utastérben akár 185 cm magas pilóta is elférhet. A jármű különlegessége még az új kormánymű, ami adatok gyűjtését is lehetővé teszi a verseny alatt. A diákok akár azt is figyelemmel kísérhetik, hogy milyen kormányszögeket használ a pilóta a verseny közben. Az autón számos fémes alkatrészt lézer szinterezéssel, a kormánymű egyes elemeit pedig speciális 3D nyomtatással készítették el a diákok.

Az utolsó napokat teszteléssel és a beállítások optimalizálásával töltjük, és már alig várjuk, hogy a versenyen, élesben is kipróbáljuk az új autót. Reményeink szerint az új konstrukcióval képesek leszünk megdönteni a saját rekordunkat” – mondta Pusztai Zoltán, a SZEnergy csapat vezetője.  

A Shell Eco-marathon versennyel szeretnénk motiválni a fiatalokat, hogy egy jármű megtervezése és megépítése során megvalósítsák saját ötleteiket, miközben ösztönözzük őket, hogy olyan megoldásokban gondolkodjanak, amelyek energiahatékonyak, és amelyek inspirációt adhatnak a jövő kihívásainak megoldásához a mobilitásban. A magyar csapatok idén megpróbálják még lejjebb faragni autójuk energiafelhasználását – kívánunk nekik ehhez sok sikert és reméljük, jól érzik majd magukat a versenyen” – mondta Bujdosó Andrea, a Shell Hungary Igazgatóságának elnöke.

A magyar csapatok járművei idén a Supernova Intertrans Kft. segítségével jutnak el a verseny helyszínére.

További információért a SZEnergy csapatról látogasson el a weboldalukra, vagy a Facebook oldalukra: https://www.facebook.com/szenergyteamhungary

Még több információ a Shell Eco-marathonról a weboldalon, a Facebook és Twitter oldalon érhető el. 

Egy év alatt 17 százalékkal drágult a garázsok átlagára Magyarországon, ezzel elérve a 9 millió forintot. Bérelni sem feltétlenül olcsó, a drágább fedett autóbeállók áráért akár már egy garzont is lehetne bérelni.