Jövő ősztől futárokká válhatnak a tömegközlekedés utasai Bécsben

Jövő ősztől futárokká válhatnak a tömegközlekedés utasai Bécsben

A következő fázisába lépett a bécsi tömegközlekedési vállalat ötlete, hogy az utasokkal szállíttatná az interneten rendelt csomagokat. A Wiener Linien szakemberei azt vizsgálják, ki, mikor, miért és mekkora csomagokat vinne magával, illetve milyen ellentételezést vár a futárkodásért.

Mivel az évek óta tartó trend szerint egyre több terméket rendelnek az emberek interneten, így egyre nagyobb környezeti terhelést és forgalmat jelent a kiszállításuk. Ennek csökkentésére a bécsi tömegközlekedési vállalat, a Wiener Linien tavaly azzal az ötlettel állt elő, hogy mi lenne, ha például munkába jövet-menet az utasok vinnének magukkal egy-egy csomagot. A küldeményt az indulási megállóban lévő csomagboxból vennék fel és az érkezési megállóban lévő boxba kézbesítenék.

Ennek érdekében a Wiener Linien és a Frauenhofer Austria kutatóintézet közösen készített  egy megvalósíthatósági tanulmányt arról, hogy egyáltalán hajlandóak lennének-e futárkodni az utasok. Az online megkérdezésből kiderült, hogy szívesen partnerek lennének a csomagszállításban. A legtöbben reggel hat és kilenc, illetve délután öt és este nyolc óra között vállalnák a futárkodást, és nyolcvan százalékukat nem érdekli, hogy mit szállítanak. Az is kiderült, hogy a megkérdezettek háromnegyede elvárna valamiféle ellentételezést a szolgálataiért.

Mivel a küldeményeket nem csupán Bécsben, hanem az osztrák fővároson kívül, más tartományokban is szállítani kellene, az Osztrák Posta is beszállt a projektbe. Szeptember közepéig egy online kérdőív segítségével mérik fel azt, hogy a speciális futárok miért, mikor vinnének magukkal csomagokat, maximum mekkorát és milyen ellentételezést várnak érte.

A felméréssel párhuzamosan már el is kezdődött az új szolgáltatáshoz szükséges alkalmazás és a csomagboxok fejlesztése is.

Mivel utóbbiak napelemesek lennének, nem lenne szükség elektromos áramra a működésükhöz, ennek köszönhetően bárhol fel lehetne állítani őket. Amennyiben minden a tervek szerint halad, 2024 őszén kezdhetik meg az új csomagszállítási rendszer tesztelését.

A magyar futóközösség számára talán kevésbé ismert, Csehország-szerte azonban népszerűnek számít a Brno Félmaraton. Az idei versenyre április 14-én vasárnap, nyárias melegben került sor a Brnoi Nemzetközi Vásár területén. A rendezvényen több mint ezer futó gyűjtögette a kilométereket.

Összesen mintegy hatvan busz és teherautó feltöltéséhez elegendő üzemanyagot termel naponta az osztrák főváros első zöldhidrogén-üzeme. A hidrogén előállításához kizárólag megújuló energiát használó üzem április elején kezdte meg működését Bécs Simmering városrészében.