Újabb nagyszabású kerékpárút-fejlesztés indulhat a fővárosban

Újabb nagyszabású kerékpárút-fejlesztés indulhat a fővárosban

Újabb fontos kerékpárútvonal-kapcsolatok jöhetnek létre Budapest XI. és a XXII. kerületében a balatoni kerékpárút fővároson belüli szakaszával. A projekt célja, hogy megkönnyítse az agglomerációból a fővárosba kerékpárral ingázók napi közlekedését.

A főváros XI. és a XXII. kerületét érintő kiemelt jelentőségű kérékpárút-fejlesztési projekt fő célja, hogy a Budapest városhatáráig elkészült EuroVelo 14 (Budapest–Balaton-kerékpárút) útvonal folytatása mihamarabb megvalósuljon a fővároson belül is. Az EuroVelo-útvonalak véglegesítését hosszas egyeztetések előzték meg a partnerszervezetekkel. A tervek elkészültek, az engedélyeztetés alatt lévő új EuroVelo 14 kerékpárútvonal két ponton is csatlakozik majd a Duna menti EuroVelo 6 dél-budai szakaszához.

A tervezéskor szempont volt az is, hogy kerékpárral könnyen elérhető legyen a XXII. kerületi Leányka utcai lakótelep, illetve Budafok történelmi belvárosa, továbbá a XI. kerületi kelenvölgyi és kőérberki szakasz megfelelő csatlakozási pontja, és folytatása legyen az EuroVelo 14 fővároson kívüli szakaszának.

A tervezett beruházás következtében:

  • a Duna menti kerékpárútról közvetlen kapcsolat jön létre a Budapest–Balaton-útvonalhoz;
  • tovább javulhat Kelenvölgy kerékpáros elérhetősége, valamint a környéken élők könnyebben megközelíthetik a lakóövezetek közelében lévő közintézményeket, boltokat, főbb közösségi közlekedési megállókat és szabadidős helyszíneket;
  • a Honfoglalás utca autós forgalomcsillapítását a kijelölt kerékpárútvonal is elősegíti, a csomóponti fejlesztésekkel csökkenthetők a közlekedési veszélyek;
  • a Hosszúréti-patak felett – a Leányka utcában és a Horogszegi határsoron – két új, a környezetbe illeszkedő kerékpároshíd biztosítaná az átjutást;
  • új kerékpáros-pihenőhely létesül a Honfoglalás utca–Horogszegi határsor csomópontnál és a Kamaraerdőnél;
  • a kamaraerdei tanösvény túraútvonalait is meg lehet közelíteni kerékpárral;
  • a Leányka utcai lakótelep mögötti kerékpárút mellett gyalogossétány is létesül a kutyafuttató irányába;
  • a Kána-tó déli partján, a villamossínpálya mellett elválasztott kerékpárút és sétány jöhet létre, ezek összehangoltan valósulhatnak meg a XI. kerület egyéb rekreációs célú fejlesztéseivel.

Az EuroVelo-kerékpárútvonalak egész Európát átszövik azzal a nem titkolt céllal, hogy megteremtsék a magas színvonalú kerékpáros turizmus feltételeit. Emellett azonban több helyen – így Budapesten is – olyan gerincutakként működnek, amelyeket nemcsak a turisták és a kikapcsolódni vágyók, hanem a munkába vagy iskolába kerékpározók is biztonságosan használhatnak.

A 7,6 kilométer hosszú kerékpáros-útvonal terveinek engedélyeztetése a napokban elindult. A tervezési feladatok 50-50 százalékban kormányzati és fővárosi forrásból valósulnak meg, a kiviteli tervek várhatóan 2023 őszére állnak rendelkezésre. Ezt követően a kivitelezést európai uniós forrás bevonásával tervezi Budapest megvalósítani. Sikeres pályázat esetén 2024-ben kezdődhetnek az építési munkák.

Egy év alatt 17 százalékkal drágult a garázsok átlagára Magyarországon, ezzel elérve a 9 millió forintot. Bérelni sem feltétlenül olcsó, a drágább fedett autóbeállók áráért akár már egy garzont is lehetne bérelni.

A Budapesti Értéktőzsde idén is folytatta a hagyományt, és ismét összegyűjtött ötven magyar sikertörténetet. A sorozatban kilencedik kiadvánnyal immár 450 cégre nőtt a BÉT50-esek klubja.

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe ismét felülteljesítő volt a héten. A BUX csütörtöki a történelmi csúcsát is megdöntötte. A vezető részvények felemás eredményeket értek el.