Sikeres évet zárt, és 90 milliárdból fejlesztett a budapesti repülőtér

Sikeres évet zárt, és 90 milliárdból fejlesztett a budapesti repülőtér

A 2022-es év viszontagságai ellenére nagyon sikeres évet zárt tavaly a Budapest Airport. A repülőtér visszacsábította a koronavírus-járvány előtti utasforgalmának 75 százalékát.

2022 sem volt eseménytelennek mondható a Budapest Airport életében. Nem csupán a koronavírus-járványból való felépülésben tett újabb nagy lépéseket a repülőtér-üzemeltető, hanem olyan váratlan, előre nem látott szituációkkal is meg kellett küzdenie, mint az ukrajnai orosz invázió okozta menekültáradat, a gazdasági lassulás következményei, az energiaválság, továbbá az európai repülőterek többségénél tapasztalt nyári fennakadások begyűrűző hatásai. Mindemellett az elszálló infláció, valamint a légitársaságokra kivetett extraprofitadó is befolyásolta a Budapest Airport életét, leginkább 2022 utolsó negyedévében és 2023-ban.

A tavalyi év első két hónapja a megszokott ütemben és az előrejelzések szerint alakult a budapesti légikikötőben, azonban a február végén kezdődött ukrajnai háború miatt kialakult menekültválság márciusban nem mindennapi feladatokat jelentett a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren is. A Budapest Airport az evakuációs járatok problémamentes kezelése érdekében átmenetileg újranyitotta az 1. Terminált, ahonnan összesen több mint 8000, főként indiai, nigériai, ecuadori és marokkói diák utazott el és ahová 3200 ukrán állampolgár érkezett. A repülőtér üzemeltető a hatóságokkal, a nagykövetségekkel, a minisztériumokkal és a segélyszervezetekkel közösen biztosította az összes menekült megfelelő ellátását, miközben a 2. Terminál forgalma zavartalanul üzemelt.

A nyári hónapokban az utasforgalom elérte a pandémia előtti szint 80 százalékát, ismételten átlépve az 1 millió főt.

Ugyanakkor a hazai és a nemzetközi gazdasági helyzet eredményeképpen az őszi hónapokban ismét csökkenésnek indult az utasforgalom, a magas euróárfolyam hatására elkezdett megváltozni a repülőtéri utasösszetétel a külföldi turisták javára, az előrejelzések pedig azt mutatták, hogy a járvány előtti utasforgalom teljes visszaépülése e hatások eredményeképpen egy évvel, 2024-re tolódik.

Utasforgalom és új úticélok

2022-ben 12 205 070 utas fordult meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, 216 százalékkal több, mint a pandémia első (2020), és 164 százalékkal több, mint a második évében (2021). Az utasforgalom így az év végére a 2019-es rekordév 75 százalékát érte el. Az év legforgalmasabb hónapja az augusztus volt, 1 299 814 utassal.

Budapestről összesen 140 célállomásra lehetett repülni 2022-ben, ami gyakorlatilag megegyezik a 2019-ben elérhető desztinációk számával. A hosszú távú járatok közül az észak-amerikai célállomásokat kivéve minden desztináció visszaépült a járvány alatt is meglévők mellé, így 2022 végétől újra lehet utazni közvetlen járattal Kínába is. A menetrendben tavaly 11 új úti cél jelent meg, és 4 új légitársaság gazdagította a budapesti repülőtér kínálatát. A legnépszerűbb úticélok London, Tel Aviv és Párizs voltak.

Minden korábbi rekordot felülmúlt a légiáru volumene

A légiáru mennyisége minden eddigi rekordot megdöntve év végére elérte a 194 000 tonnát. A 2021-es évvel összevetésben ez 5,8 százalékos, 2019-hez viszonyítva pedig 44 százalékos növekedést jelent, amely kivételesnek számít más európai repülőterek cargo mennyiségével összehasonlítva, hiszen a globális gazdasági lassulás a légiáru szállításban is visszaesést okozott.

A Budapest Airport légi áru elosztó központ szerepe viszont a kelet-közép-európai régióban tovább erősödött. Ráadásul a rekord árumennyiséget kevesebb gépmozgással sikerült elérni, 2021-hez képest 11,5 százalékkal csökkent a cargo járatok száma.

90 milliárdnál tartanak a fejlesztések

A Budapest Airport által az elmúlt 4 évben végzett fejlesztések értéke 2022 év végére elérte a 90 milliárd forintot, 2023 tavaszára pedig ez a szám a 100 milliárdot is meghaladja majd. Tavaly megnyílt a Kálvin téri Universal Airport Hub, bővült az önkiszolgáló poggyászfeladó rendszer, kilátó- és dohányzóterasz nyílt a 2B Terminál tranzitterületén, korszerűsítették a repülőtéren található felvonókat és 100 új poggyászkocsit bocsátottak az utasok rendelkezésére. A repülőtéren már 5 baba-mama szoba és 12 babakocsi is elérhető az utasok számára.

Tarolt a retro, a 2022-es év slágere lett a Reptér

A Budapest Airport 2021-ben újraforgatta Korda Györggyel az akkor 40 éves Reptér című dal videóklipjét, és ezzel a repülőtér himnusza új lendületet kapott.

A modern verzió a YouTube-on február elején már 8,2 millió megtekintésnél járt, ami többek között a művészházaspárral közösen indított év végi kampánynak és exkluzív koncertnek is köszönhető.

Egy év alatt 17 százalékkal drágult a garázsok átlagára Magyarországon, ezzel elérve a 9 millió forintot. Bérelni sem feltétlenül olcsó, a drágább fedett autóbeállók áráért akár már egy garzont is lehetne bérelni.

A Budapesti Értéktőzsde idén is folytatta a hagyományt, és ismét összegyűjtött ötven magyar sikertörténetet. A sorozatban kilencedik kiadvánnyal immár 450 cégre nőtt a BÉT50-esek klubja.

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe ismét felülteljesítő volt a héten. A BUX csütörtöki a történelmi csúcsát is megdöntötte. A vezető részvények felemás eredményeket értek el.