Modernizálta a FUTÁR-t a BKK

Modernizálta a FUTÁR-t a BKK

A Budapesti Közlekedési Központ folytatja a digitális fejlesztéseit, melynek keretében ezúttal a FUTÁR rendszer vált modernebbé. Decembertől minden közösségi közlekedési jármű és kijelz�� átállt a 4G kommunikációra.

A FUTÁR – azaz a Forgalomirányítási és UtasTÁjékoztatási Rendszer – egy műholdas járműkövetésen alapuló hálózat, amely lehetővé teszi a budapesti forgalom valós idejű, 24 órás felügyeletét, rendkívüli helyzetben pedig a gyors és hatékony közbeavatkozást.

A FUTÁR bevezetésével forradalmi változáson ment keresztül a közösségi közlekedés irányítása és az utastájékoztatás, azonban a rendszer folyamatos megújítást igényel. Ezért a BKK 2022 elején továbbfejlesztette a régi FUTÁR applikációt, amelynek átvette helyét az új funkciókkal ellátott, és azóta rendkívül népszerű BudapestGO. Ugyanakkor a FUTÁR-ban nem csupán az ügyfelek által használt eszközöket, felületeket kell modernizálni. A BKK-nak az a célja, hogy a rendszer teljes egészében megújuljon, ezért egy újabb lépésként az év második felében folytatta az elkezdett munkát, amelynek mára látható eredményei lettek.

Átállt a 4G mobilhálózatra a rendszer

A magyarországi telekommunikációs szolgáltatók 2022 során kivezetik a jól ismert, de egyre elavultabb 3G szolgáltatást. Helyette már a 4G képezi a szolgáltatásuk alapját. Ez a változás alapjaiban befolyásolta volna a FUTÁR-t, hiszen a forgalomirányítási rendszer működése a – tíz éve még modernnek számító – 3G adatkapcsolaton alapult. A régi eszközök nem lettek volna képesek a 3G szerepét átvevő 4G hálózaton üzemelni.

A BKK emiatt döntött úgy, hogy a további színvonalas szolgáltatás érdekében átáll a 4G kommunikációra.

A projekt keretében napjaink technológiai elvárásainak megfelelő, 4G technológián alapuló eszközöket építettek be a járművekbe, a megállóhelyi kijelzőkbe és a hangos utastájékoztatást szolgáló berendezésekbe. Összesen csaknem 2400 jármű (villamosok, trolibuszok és autóbuszok) eszközeit, valamint 478 közterületi kijelzőt modernizáltak.

A beszédkommunikációs rendszer is megújul

A FUTÁR tízéves rádiórendszere is fejlesztéseket tett szükségessé. A rádiókommunikációs csatornának kiemelt szerepe van a közösségi közlekedés lebonyolításában. A forgalmat irányító diszpécserek ezen a hálózaton keresztül tartják a kapcsolatot a járművezetőkkel. A rádiórendszer által biztosított csoporthívási funkciók egyedülállóan gyors információcserét tesznek lehetővé forgalmi zavarok esetén.

A rendszer működőképességének fenntartása érdekében a BKK meg fogja újítani a beszédkommunikációs hálózatot is, hogy egy-egy váratlan forgalmi helyzet a jövőben is csak a lehető legrövidebb ideig okozzon fennakadást az utasoknak. A közlekedési vállalat tájékoztatása szerint a beszédkommunikációs rendszer felújítása utolsó szakaszába ért, hamarosan elkezdődhet az új hálózat próbaüzeme.

Összesen mintegy hatvan busz és teherautó feltöltéséhez elegendő üzemanyagot termel naponta az osztrák főváros első zöldhidrogén-üzeme. A hidrogén előállításához kizárólag megújuló energiát használó üzem április elején kezdte meg működését Bécs Simmering városrészében.

Magyarország második legnagyobb tava a kerékpárosok körében népszerű kirándulóhely. A két kerékpáros komp átadásával új attrakcióval, és könnyebben bejárható útvonallal bővül a Tisza-tó turizmusa.

A múlt heti rekord után visszafelé korrigált a Budapesti Értéktőzsde részvényindexe. A BUX gyengélkedéséből a Magyar Telekom kivételével a vezető részvények is kivették részüket.