A Budapesti Közlekedési Központ a Fővárossal és a kerületekkel együttműködve olyan ponthálózat kialakításába kezdett, amely segíti a biztonságos közlekedést, emellett hozzájárul a rollerkáosz megszűntetéséhez, azaz a rendezettebb városképhez is. Ennek első lépéseként több mint 300 olyan pontot jelöltek ki az V., a VI., a VII., a VIII., és a IX. kerületben, ahol a megosztott közlekedési eszközökön kívül saját kerékpárral, vagy rollerrel is lehet parkolni.
A Mobi-pontokat zöld felfestés és/vagy tábla jelöli, emellett a közlekedési eszközök számára kialakított támaszokról is felismerhetők – a három elem közül legalább az egyik mindegyik helyszínen megtalálható. A helyszínek 1-2 perc sétára találhatók egymástól a belvárosban, azaz bárhonnan gyorsan elérhetők. Jelenleg ott lehet felvenni, vagy leadni megosztott rollereket, ahol az adott szolgáltató applikációja azt jelöli. A VI., a VII., és a VIII. kerületek belső részein már teljesen elkészült a hálózat.
A fővárosiak a Mobira szavaztak
A hivatalos átadóval együtt egy keresztelő is történt: a szakemberek által mikromobilitási pontokként emlegetett helyszíneket a jövőben Mobi-pontoknak fogják nevezni. A BKK az új név kiválasztásában a fővárosiak segítségét kérte.
A társasághoz mintegy 500 különböző névjavaslat érkezett, amelyekből zsűri választotta ki a 3 legjobbat. A végső döntést pedig Budapest lakosai hozták meg, akik a bringás reggelin, számos helyszíni szavazóponton, illetve a Facebookon mondhatták el a véleményüket. Az online és offline szavazatok összesítése után a legtöbb szavazatot végül a Mobi elnevezés kapta.
Hogyan működnek a Mobi-pontok?
Bár a 300 új Mobi-pontot már átadták, azonban a használatra vonatkozó szabályozás csak ütemezetten lép életbe. A megosztott közlekedési eszközöket és járműveket (pl.: a Donkey Republic kerékpárjait, vagy a BIRD, a TIER és a Lime rollerjeit) a jövőben csak a kijelölt pontokon szabad majd elhelyezni. A Mobi-pontokat magánhasználatú kerékpárok, rollerek parkolására is lehet használni, kivéve az I. és II. kerületben.
Az új szabályozás első lépésként 2022. június 1-től, szerdától csak a pesti oldalon a Nagykörúton belüli részeken, illetve a VIII. kerület Orczy úton belüli részén lesz kötelező, június 30-ig tartó türelmi időszakkal. A szabályozás további kiterjesztéséről a BKK később ad tájékoztatást.
Mit jelent az, hogy mikromobilitás és miért fontos?
Mikromobilitásnak nevezzük azoknak a közlekedési eszközöknek a használatát, amelyek a hagyományos városi közlekedési rendszereket kiegészítik. Közös jellemzőjük, hogy csendesek, kis helyet foglalnak, kicsi a súlyuk, maximális sebességük – amely jellemzően 25 kilométer/óra – pedig illeszkedik a városi közlekedéshez. Ilyen jármű például a kerékpár és a roller, illetve ezek elektromos rásegítésű változatai.
Egy sűrűn beépített, jelentős lakosságszámmal rendelkező nagyvárosban különösen fontos, hogy elterjedjenek a mikormobilitási eszközök. Ezek a járműtípusok megfelelő közlekedési alternatívát kínálnak a városban közlekedők számára az utazás utolsó kilométereinek megtételéhez, vagy akár önállóan is helyettesíthetik a személyautó-használatot egyes utazások esetén. Ennek köszönhetően csökkenhet a forgalom és a károsanyagkibocsátás, nem mellesleg ezek az eszközök gyors eljutást is biztosítanak.
A Budapesti Közlekedési Központ olyan újszerű megoldások meghonosításán dolgozik, amelyek kiszolgálják a legújabb mobilitási igényeket. A társaság kiemelt célja, hogy a mobilitás tervezése és szervezése során a lehető legjobban érvényesüljenek a fenntarthatóság szempontjai.