A sütemények sem ússzák meg a brutális áremelkedést

A sütemények sem ússzák meg a brutális áremelkedést

Milyen süteménytrendek jellemezhetik a 2022-es évet? És vajon merre halad a cukrászipar? A cukrászmesterek szerint a koronavírus-járvány arra is kihatással van, milyen édességek kerülnek a pult mögé.

Ahogyan számos szektorban, a cukrászatban is elmondható, hogy egyre fontosabb a minőség. Fokozatosan terelődünk az egyre természetesebb alapanyagok felé. Sajnos azonban ezt a folyamatot is lassítja a Covid-helyzet: brutális áremelések várhatóak az idei évben, ami korlátot szabhat az egyes alapanyagok beszerzésének – írta le a helyzetet Fazekas Attila, aki testvérével, Ádámmal közösen viszi a boltot.

De mi áll az ugrásszerűen növekvő árak mögött? Lelassult a szállítás, így megnövekedett a szállítási költség is. A forgalmazócégek sem mernek akkora tételben bevásárolni, mint korábban. Ráadásul sokszor nem is készletről kapnak árut, hanem külön kell megrendelniük. Emellett az euro árfolyamának ingadozása is nagyban befolyásolja a beszerzési árakra.

Fazekas Ádám, a nemzetközi világversenyt is megnyert pisztáciafagyit készítő cukrászmester szerint a kínálatra a gyümölcsök drágulása is kihat. Viszonyításképpen csaknem 30 százalékkal kellene megemelni 2022-ben a málnás sütemény és fagylalt árát, mivel 25-30 százalékkal növekednek az alapanyagárak is. Elmondta, hogy nem fognak tudni annyit elkérni ezekért a termékekért, mint amennyibe az előállítása kerül.

Elképzelhető, hogy a desszert jellegű sütemények háttérbe szorulnak a beszerzési árak miatt, és egy időre visszatérnek a hagyományosabb sütemények, amelyeknek olcsóbb az előállítása. Kevesebb csokoládés, gyümölcsös sütit találhatunk majd a kínálatban, inkább a túrós, mákos, fahéjas sütikre helyeződhet a hangsúly – ismertette Fazekas Attila.

Fotó: Fazekas Cukrászda

A mi cukrászatunk egy francia vonalat képviselt, sokféle drága, de minőségi alapanyaggal, mint az olajos magvak, a pisztácia, a pekándió, a mogyoró. Az ilyen sütemények és fagyik most várhatóan ritkulni fognak, bár azt nem gondolom, hogy teljesen kikopnának a kínálatból – egészítette ki Fazekas Ádám.

A cukrászok szerint jó megoldás lehet kissé újragondolt formában tálalni a hagyományos süteményeket. Éppen ezért több francia vagy épp réteges krémest találunk majd a kínálatban, olyan jól bevált klasszikusokat, amelyek előállítása nem jár komoly költségekkel. A világbajnok pisztáciafagyit azonban még jó ideig megkóstolhatjuk a Fazekas Cukrászda budapesti és rétsági üzleteiben.

Ez a kínálatváltoztatás egyfajta átmeneti megoldás. Még meglátjuk, az év során hogy alaul a helyzet – zárta a gondolatmenetet Fazekas Attila.

Napjainkban egyre szélesebb vállalati körökben téma a dolgok internete (Internet of Things, azaz IoT). Ez nem csupán egy felkapott trend, a segítségével egy gyártóvállalat ma már lényegesen célirányosabban, olcsóbban, csökkentett állásidővel és kevesebb meghibásodással termelni.

A világon elsőként teljesítette vegyespáros az egyik legkeményebb sarkvidéki kihívást. Vámos Nóra Rakonczay Gáborral 30 nap alatt, 560 kilométeren át, hóban, viharos szélben, átlagosan mínusz 20 fokban, szánjukat maguk után húzva, hihetetlen akaraterőről és kitartásról tanúbizonyságot téve valósította meg az Eisberg Grönland síexpedíciót.