Több száz magyar cég életét nehezítik az Oroszország elleni szankciók

Több száz magyar cég életét nehezítik az Oroszország elleni szankciók

A háború miatt Oroszországra kivetett EU-s és egyéb szankciók miatt körülbelül 200-300, több milliárd forintos éves forgalommal rendelkező hazai cégnek kell új vevőket és beszerzési forrásokat keresniük.

A kapcsolatépítés most azért is hatványozottan bonyolult feladat, mert nem csak a magyar piacot érinti a válság, egész Európában új lehetőségeket keresnek a cégek – vélekedett Marozsák Szabolcs, a Clientfactory elnök-vezérigazgatója. Hozzáfűzte, hogy a folyamatot a szigorú nyugat-európai vállalati struktúra és a személyes találkozók hiánya tovább megnehezíti.

Az Ukrajna elleni invázióval február 24-én kirobbant háború miatt sorozatban vetik ki a durvábbnál durvább gazdasági szankciókat Oroszországra az egyes országok és a nagyvállalatok egyaránt, ennek eredményeként pedig gyakorlatilag egyik napról a másikra szűnt meg a hétköznapi kereskedelem Moszkvával az Európai Unióban.

Magyarországon 200 és 300 közé tehető azoknak a cégeknek a száma, amelyek több milliárdos éves forgalmat bonyolítanak le és export vagy import tevékenységet folytatnak az oroszokkal.

Hazánk exportja és importja nagyságrendileg kétezer milliárd dollárra tehető éves szinten orosz viszonylatban. Az import döntő többsége az olaj és a gáz, de a gépalkatrészek, a nukleáris technológiával kapcsolatos termékek, a gyógyszerek, a kemikáliák, az elektromos eszközök valamint a fém, a vas és az acél is jelentős részét adja ennek, sorolta. Megjegyezte, az export összetétele is rendkívül hasonló, de Magyarország járműveket, vonatalkatrészeket, optikai rendszereket és egészségügyi rendszereket is szállított mostanáig az oroszoknak.

A krími válságot követően, 2014 óta nagyjából felére csökkent már a forgalom Oroszország és Magyarország között, és csak a legerősebb cégek tudtak az orosz piacon életben maradni. Most őket éri ez a csapás, ami közvetve 100 ezer család megélhetését veszélyezteti. Az embargó miatt ezeknek a cégeknek új lehetséges vevőket és beszerzési forrásokat kell találniuk, ami időbe telik – ismertette Marozsák Szabolcs.

A Clientfactory import-export bevétel növelési szakértője rámutatott, hogy az érintett magyar cégek azonnali lépéskényszerbe kerültek. Ehhez első körben szét kell nézni Európában és tudatos módszerekkel kell keresni azokat a potenciális partnereket, akik akár vevőként, akár eladóként szóba jöhetnek.

A szakember kifejtette, hogy a koronavírus-járvány előtt kiállításokon, expókon próbálták a kapcsolataikat építeni a vállalkozók, de a pandémia miatt ez még mindig akadozik, az interneten pedig rendkívül komoly idő- és energiabefektetés pótolni a lemaradást.

Külön szakma, hogyan találjuk meg egyáltalán a lehetséges partnercégeket, azokkal hogyan vegyük fel a kapcsolatot, hogyan kerítsük elő a döntéshozókat. A Clientfactory több mint 10 éves tapasztalattal rendelkezik abban a kérdésben, hogyan lehet addig ismeretlen vállalatokkal felvenni a kapcsolatot – tette hozzá.

Mivel a legtöbb vállalkozás több éves fennállása során beleszokott a meglévő ügyfelek nyújtotta biztonságos kényelembe, sokan nem fektettek elegendő hangsúlyt az új területek, kapcsolatok feltérképezésére, megszerzésére.

A jelenlegi helyzetben ez fontosabbá vált, mint korábban bármikor. Nem késlekedhetnek a cégek, kutatással, folyamatos kiáramlással (legyen az hirdetés, email, telefonos kapcsolatfelvétel, egyéb megjelenések) és akár szakértők bevonásával meg kell találniuk azokat az új lehetséges partnerkapcsolatokat, forrásokat amik segítségével nemcsak “túlélhető” ez a válságos időszak, hanem a későbbi növekedésüket, piaci pozíciójuk megerősítését is előhívhatja.