A magyarországi vállalkozások többségében továbbra is a férfi tulajdonosok és ügyvezetők dominálnak, ugyanakkor egyre több a női menedzsmenttel működő sikeres vállalkozás is. Jelenleg csaknem 265 ezer hölgy tulajdonos és 166 ezer cégjegyzésre jogosult járul hozzá a hazai társas vállalkozások működéséhez, és ez a szám évről évre emelkedik.
A vállalkozások oldaláról tekintve, jelenleg már 81 ezer társas vállalkozás áll tisztán női cégvezetőkből, ami a cégbázis 17 százalékát jelenti. Ez az arány enyhén növekedett ugyan az elmúlt években, de még mindig nagyon messze van a tisztán férfi vállalkozások mennyiségétől. Érdekes módon azonban a tisztán női vállalkozások aránya a vegyes vállalkozások rovására növekedett, a tisztán férfi vállalkozások aránya tartja stabilan vezető helyét.
Munka vagy magánélet
A férfi dominancia részben érthető is, hiszen a hölgyek családfenntartásra fordított energiái ritkábban engednek meg olyan mélységű elköteleződést, mint amit egy cégvezetői szerepkör igényel. A családban elfoglalt férfi-női szerepkörök alapvetően kihatnak a vállalkozások nemi összetételére is, ugyanakkor egyre több sikertörténet figyelhető meg a hazai gazdaságban, ahol a nők vannak a főszerepben. A sikerek ráadásul sokszor az anyai szerepkörrel párhuzamosan jelentkeznek.
Már a cégen belüli családi kapcsolatokat vizsgálva is elmondható, hogy a hazai női vállalkozók közül mintegy 24 ezer fő gyermekeivel közösen terelgeti vállalkozását, és az anya-gyermek kapcsolatok száma folyamatosan növekszik. Abban is élesen megmutatkozik a hölgyek családban eltöltött szerepének súlya, hogy a hölgyek sokkal ritkábban vállalnak tisztséget egynél több vállalkozásban, azaz ha idejük engedi is hogy vállalkozást vezessenek, azt már kevesebben tudják megtenni, hogy párhuzamosan több vállalkozást is irányítsanak.
Egyre több a milliárdos nő
A sikertörténetek természetesen nem állnak meg az anyai szerepkör és a vállalkozásvezetés tényénél, sok olyan női menedzsmenttel rendelkező vállalkozás működik ma Magyarországon, amely kiemelkedik a férfiak dominálta sokaságból is. Ennek talán leglátványosabb példája, hogy meredeken emelkedik az egy milliárd Ft éves árbevételt meghalad�� női vállalkozások száma. Két évvel ezelőtt még csupán 300, egy évvel ezelőtt már 500 ilyen vállalkozásról számolhattunk be, de mára a milliárdos női vállalkozók száma már a 700-at közelíti.
Ezzel együtt a tisztán női menedzsment inkább a közepes és kisebb vállalkozásokra jellemző, ami valahol természetes is, hiszen a nagyobb vállalkozások általában összetettebb tulajdonosi szerkezettel és aláírói körrel rendelkeznek, így a felső szegmensben a vegyes vállalkozások aránya a magasabb. Ugyanakkor nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a teljes cégbázist nézve az igazán sikeres és stabil vállalkozások a vegyes vállalkozások köréből kerülnek ki. Általánosságban azon vállalkozások várható élettartama és stabilitása magasabb, ahol hölgyek és férfiak vegyesen alkotják a társaság menedzsmentjét.
A nőknél is jelen van a generációs szakadák
A női-férfi szerepkörök még erősebben megmutatkoznak, ha a tulajdonosok életkorát és nemét egyszerre vizsgáljuk. A fiatal vállalkozók körében ugyanis a férfiak dominanciája még erősebb, de az idősebb korosztályok felé haladva folyamatosan növekszik a hölgyek aránya. Ennek okai is részben a vállalkozásokon kívül keresendők. Egyrészt a fiatalabb generációk körében az anyai szerepkör jelenléte még erősebb, másrészt az idősebb korosztályokban már a férfiak alacsonyabb átlagéletkora érezteti hatását.
Jelenleg a legfiatalabb vállalkozói réteg a Z generáció tagjaiból kerül ki, és ebben a szegmensben csupán 35 százalék a női cégtulajdonosok aránya, míg a legidősebb veterán generációban ugyanez az arány már 52 százalék. A cégjegyzésre jogosultakat vizsgálva is hasonló generációs tendenciát figyelhetünk meg, annyi eltéréssel, hogy ebben a szerepkörben általánosságban valamelyest alacsonyabb a hölgyek aránya, mint a tulajdonosok körében.