Egyre nagyobb az igény a jogosítvány megszerzésére

Egyre nagyobb az igény a jogosítvány megszerzésére

2019-ben megfordult az a 2012 óta tartó folyamat, ami a hazai autósiskolák számának csökkenését jelentette. Azon társas vállalkozások melyeknek fő tevékenysége járművezető oktatás volt, a járvány ellenére is nőtt.

Ha csak az elmúlt 3 évet vizsgáljuk, megállapítható, hogy bár a koronavírus járvány bevételkiesést okozott az autósiskoláknak, egyre többen láttak fantáziát ilyen profilú vállalkozás indításában. Különösen érdekes az előző évekhez képest kiemelkedő 2021 cégalapítási szám a járvány közepén. Ezzel párhuzamosan a cégmegszűnések száma stagnált a vizsgált időszakban. Felszámolási eljárás alig-alig indult a szektor szereplői ellen, de nem sokkal nagyobb értékeket mutatnak a végelszámolások, illetve a kényszertörlések éves értékei sem. Ehhez tegyük hozzá, hogy a veszélyhelyzet miatt a járvány alatt új kényszertörlési eljárás nem indíthattak.

A járvány hatása kizárólag az árbevétel és a dolgozói létszám alakulásában érhető tetten. 2019-2020 viszonylatában majdnem másfél milliárd forinttal kevesebb árbevételt értek el a piac szereplői, ezzel párhuzamosan pedig a létszámuk 2020 óta csökkenő tendenciát mutat. Árnyalja a képet, hogy eközben a jogosítvány megszerzésének ára folyamatosan emelkedik.

A teljes képhez az egyéni vállalkozókat is vizsgálnunk kell, hiszen az autósiskolák jó része nem munkaviszonyban, hanem vállalkozási szerződés keretében dolgozik a szakoktatókkal, akik zömmel egyéni vállalkozásként működnek. A szakoktatói engedéllyel a Magyar Közlekedési Hatóság nyilvántartása szerint 5522 fő rendelkezik Magyarországon.

Ugyan az engedéllyel rendelkező szakoktató lészámhoz képest a kiváltott vállalkozói engedélyek száma elmarad, de a vizsgált időszakban számuk a társas vállalkozásokhoz hasonlóan növekedett.

A járvány bár jelentős árbevételkiesést okozott az autósiskoláknak, felértékelte a gépkocsihasználatot és ezzel együtt, a jogosítvány megszerzését is, hiszen sokan váltottak a tömegközlekedésről az autózásra a koronavírus terjedése miatt. A növekvő kereslet növekvő árakkal járt együtt. 2020-2021 viszonylatában 10 százalékkal drágultak a tanfolyamok díjai a KSH adatai szerint, ehhez még hozzátehetjük, hogy a dráguló üzemanyag, a megugró infláció további áremelésre ösztönzi a hazai autósiskolákat, amit még a piaci szereplők növekvő száma sem fog tudni mérsékelni. A szektor szereplőinek emellett a szakoktatói kar elöregedésével, képzésük nehézkességével és a kisvállalkozásokat érintő adóváltozásokkal is meg kell küzdeniük – összegezte az elemzést Hantos Zoltán, az Opten céginformációs szolgáltató projektmenedzsere.

Egy év alatt 17 százalékkal drágult a garázsok átlagára Magyarországon, ezzel elérve a 9 millió forintot. Bérelni sem feltétlenül olcsó, a drágább fedett autóbeállók áráért akár már egy garzont is lehetne bérelni.

A Budapesti Értéktőzsde idén is folytatta a hagyományt, és ismét összegyűjtött ötven magyar sikertörténetet. A sorozatban kilencedik kiadvánnyal immár 450 cégre nőtt a BÉT50-esek klubja.

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe ismét felülteljesítő volt a héten. A BUX csütörtöki a történelmi csúcsát is megdöntötte. A vezető részvények felemás eredményeket értek el.