Egyre nagyobb az igény a jogosítvány megszerzésére

Egyre nagyobb az igény a jogosítvány megszerzésére

2019-ben megfordult az a 2012 óta tartó folyamat, ami a hazai autósiskolák számának csökkenését jelentette. Azon társas vállalkozások melyeknek fő tevékenysége járművezető oktatás volt, a járvány ellenére is nőtt.

Ha csak az elmúlt 3 évet vizsgáljuk, megállapítható, hogy bár a koronavírus járvány bevételkiesést okozott az autósiskoláknak, egyre többen láttak fantáziát ilyen profilú vállalkozás indításában. Különösen érdekes az előző évekhez képest kiemelkedő 2021 cégalapítási szám a járvány közepén. Ezzel párhuzamosan a cégmegszűnések száma stagnált a vizsgált időszakban. Felszámolási eljárás alig-alig indult a szektor szereplői ellen, de nem sokkal nagyobb értékeket mutatnak a végelszámolások, illetve a kényszertörlések éves értékei sem. Ehhez tegyük hozzá, hogy a veszélyhelyzet miatt a járvány alatt új kényszertörlési eljárás nem indíthattak.

A járvány hatása kizárólag az árbevétel és a dolgozói létszám alakulás��ban érhető tetten. 2019-2020 viszonylatában majdnem másfél milliárd forinttal kevesebb árbevételt értek el a piac szereplői, ezzel párhuzamosan pedig a létszámuk 2020 óta csökkenő tendenciát mutat. Árnyalja a képet, hogy eközben a jogosítvány megszerzésének ára folyamatosan emelkedik.

A teljes képhez az egyéni vállalkozókat is vizsgálnunk kell, hiszen az autósiskolák jó része nem munkaviszonyban, hanem vállalkozási szerződés keretében dolgozik a szakoktatókkal, akik zömmel egyéni vállalkozásként működnek. A szakoktatói engedéllyel a Magyar Közlekedési Hatóság nyilvántartása szerint 5522 fő rendelkezik Magyarországon.

Ugyan az engedéllyel rendelkező szakoktató lészámhoz képest a kiváltott vállalkozói engedélyek száma elmarad, de a vizsgált időszakban számuk a társas vállalkozásokhoz hasonlóan növekedett.

A járvány bár jelentős árbevételkiesést okozott az autósiskoláknak, felértékelte a gépkocsihasználatot és ezzel együtt, a jogosítvány megszerzését is, hiszen sokan váltottak a tömegközlekedésről az autózásra a koronavírus terjedése miatt. A növekvő kereslet növekvő árakkal járt együtt. 2020-2021 viszonylatában 10 százalékkal drágultak a tanfolyamok díjai a KSH adatai szerint, ehhez még hozzátehetjük, hogy a dráguló üzemanyag, a megugró infláció további áremelésre ösztönzi a hazai autósiskolákat, amit még a piaci szereplők növekvő száma sem fog tudni mérsékelni. A szektor szereplőinek emellett a szakoktatói kar elöregedésével, képzésük nehézkességével és a kisvállalkozásokat érintő adóváltozásokkal is meg kell küzdeniük – összegezte az elemzést Hantos Zoltán, az Opten céginformációs szolgáltató projektmenedzsere.

A Budapesti Közlekedési Központ igyekszik mindent megtenni annak érdekében, hogy kiszolgálja az utasok igényeit és megfelelő számú Mol Bubi kerékpárt biztosítson az egyes gyűjtőállomásokon. Azonban ehhez arra is szükség van, hogy a közlekedők mindig csak a kijelölt gyűjtőállomásokon rakják le a kerékpárokat. A szétszórva hagyott biciklik hiányoznak a rendszerből, ami felhasználói, üzemeltetési és városképi szempontból is gondot okoz. A BKK bevezette korábban az 5000 forint elszállítási díjról szóló intézkedést, most pedig nyereményjátékot hirdetett meg, hogy minden bicikli a helyére kerüljö...

Visszatér Budapestre a Gyulai István Memorial Atlétikai Magyar Nagydíj. A Nemzetközi Atlétikai Szövetség (WA) kontinentális sorozatának arany besorolású versenyére idén augusztus 12-én kerül sor a Nemzeti Atlétikai Központban. Gyulai Miklós, a Magyar Atlétikai Szövetség (MASZ) elnöke a hétfői sajtótájékoztatóján elmondta, hogy amikor 2011-ben a régi Puskás Stadionban először megrendezték a versenyt, azt a célt tűzték ki, hogy eljussanak oda, ahol most tartanak: a Gyulai Memorialt a világ egyik legjobb egynapos versenyeként jegyzik. Számomra emocionálisan sokat jelent, hogy édesapánk emlékér...