Elektromos légitaxival forradalmasítaná a légimentést a magyar startup

Elektromos légitaxival forradalmasítaná a légimentést a magyar startup

Egy újabb izgalmas magyar légiipari innováció kopogtat a nemzetközi piacok kapuján: az Orca nevű cég eVTOL repülőgépet fejleszt, mely a légimentő szervezeteket támogatná egy költséghatékony és zöld, a helikoptereknél olcsóbb, gyorsabb és egyben biztonságosabb megoldással.

A nagyvárosi közlekedés világszerte egyre nagyobb kihívásokba ütközik a népesség és a forgalomban lévő személygépjárművek meredeken emelkedő száma miatt. A szinte elviselhetetlen közlekedési dugók és a városi környezetszennyezés visszaszorításának egyik lehetséges megoldása az elektromos légitaxik előretörése.

Világszerte számos fejlesztés zajlik jelenleg ezen a területen. Az iparág becsült mérete pedig 2020-ban elérhette a 45 milliárd dollárt, míg szakértői előrejelzések szerint 2027-re a 97 milliárd dollárt is meghaladhatja a globális piac mérete.

A magyar Orca saját fejlesztéssel szállt be a nemzetközi versenybe, a startup cég úgynevezett eVTOL (elektromos, helyből felszállni képes) repülőgépet fejleszt, mellyel elsősorban a légimentést kívánják forradalmasítani. Az általuk tervezett légi-jármű ugyanis könnyű, gyors és elektromos-hajtású, azaz nincs károsanyag kibocsátása. Mindennek köszönhetően mind a beszerzése, mind a fenntartása jóval olcsóbb, mint a légimentésben jelenleg elterjedt gázturbinás helikoptereké.

Az eVTOL iparág szakértők szerint hatalmas növekedésnek indul majd a 2030-as évek elejétől. Szakértői becslések szerint Kínában például mintegy tízezer helyből felszállni képes, elektromos repülőgép bevetésére lenne igény a légimentés területén. Abban mindenesetre biztosak vagyunk, hogy a légitaxik a városi mobilitás egyik jelentős pillérét adhatják majd. Ehhez a technológia fejlődése mellett, a kapcsolódó szabályozások kidolgozására is szükség van és mindkettő jó ütemben halad – nyilatkozta figyelmet Varga Soma, az ORCA Aerospace társalapító-ügyvezetője.

Az Orca többszörösen díjnyertes eVTOL repülőgép koncepcióját többek között a brit Királyi Repüléstudományi Társaság (Royal Aeronautical Society) tervezői versenyén és az Airbus Fenntartható Mobilitás Kihívásán is elismerték. A csapat néhány éven belül egy működőképes prototípussal szeretne előrukkolni: első lépésként egy 1:5 méretarányú változatot épít meg és hamarosan tesztel, hogy kipróbálják a kontrollt, a felületek egymásra hatását és tesztrepülést hajthassanak végre.

Fotó: Orca

A pécsi csapat által tervezett gép járműkabinjában a pilótán kívül két orvos, valamint egy fekvőbeteg férne el, a repülőgépet pedig hét elektromos rotor hajtaná, amelyek közül az első kettő forgatható, így ezek az emelésbe és a gép előrehaladásába is besegítenének. A kéttonnás gép összességében több mint 600 kilogrammnyi hasznos teher szállítására volna alkalmas, az eddigi szimulációk szerint pedig közel 100 kilométert tud megtenni akkumulátorának feltöltésével

Az Orca alapvető stratégiája, hogy a repülőgépet Magyarországon kifejlesztve, a projektet magyar találmányként és termékként vigye a nemzetközi piacra. A cég célja, hogy a nemzetközi piacon is vonzó munkahelyek teremtése mellet erősítsék a fejlődő magyar repülőgépipart és gazdaságot. Éppen ezért a fejlesztéshez szükséges partneri körüket a kezdetektől fogva úgy alakították, hogy lehetőleg minden olyan képesség, ami ehhez szükséges az ország határain belül maradjon.

Ennek szellemében kötött együttműködési megállapodást az Orca és az AerinX, melynek keretében a két cég a VTOL légijárművek hi-tech karbantartási folyamatait tervezi közösen vizsgálni és kialakítani.

Hisszük, hogy a légiipar olyan terület, ahol a magyar mérnöki tudás és innovációs képesség világszintű megoldások megalkotására képes. Éppen ezért nagy öröm számunkra, ha olyan hazai céggel működhetünk együtt, melynek hozzánk hasonlóan célja, hogy saját fejlesztésű technológiával jelentős értéket teremtsen és nemzetközi szinten is versenyképes megoldást vigyen piacra. Az AerinX számára a VTOL és az eVTOL iparág fontos, hiszen ezek a jövő meghatározó mobilitási technológiáit jelentik majd, mi pedig szeretnénk karbantartás terén nemzetközi szinten is meghatározó technológiai szereplővé, éllovassá válni a légi közlekedésnek ebben a szegmensében is – egész��tette ki Kiss Antal Bence, az AerinX társalapító-ügyvezetője.

A Budapesti Közlekedési Központ igyekszik mindent megtenni annak érdekében, hogy kiszolgálja az utasok igényeit és megfelelő számú Mol Bubi kerékpárt biztosítson az egyes gyűjtőállomásokon. Azonban ehhez arra is szükség van, hogy a közlekedők mindig csak a kijelölt gyűjtőállomásokon rakják le a kerékpárokat. A szétszórva hagyott biciklik hiányoznak a rendszerből, ami felhasználói, üzemeltetési és városképi szempontból is gondot okoz. A BKK bevezette korábban az 5000 forint elszállítási díjról szóló intézkedést, most pedig nyereményjátékot hirdetett meg, hogy minden bicikli a helyére kerüljö...

Visszatér Budapestre a Gyulai István Memorial Atlétikai Magyar Nagydíj. A Nemzetközi Atlétikai Szövetség (WA) kontinentális sorozatának arany besorolású versenyére idén augusztus 12-én kerül sor a Nemzeti Atlétikai Központban. Gyulai Miklós, a Magyar Atlétikai Szövetség (MASZ) elnöke a hétfői sajtótájékoztatóján elmondta, hogy amikor 2011-ben a régi Puskás Stadionban először megrendezték a versenyt, azt a célt tűzték ki, hogy eljussanak oda, ahol most tartanak: a Gyulai Memorialt a világ egyik legjobb egynapos versenyeként jegyzik. Számomra emocionálisan sokat jelent, hogy édesapánk emlékér...