Felgyorsulhatnak a budapesti kerékpáros fejlesztések

Felgyorsulhatnak a budapesti kerékpáros fejlesztések

Bár néhány évvel ezelőtt megrekedtek, most végre új lendületet kapnak a kerékpáros fejlesztések Budapesten. A BKK elkötelezett híve a fejlesztések megvalósításának, ennek meglett az eredménye. A VEKOP-projekteket 2020-ban újragondolták, 2023 közepéig 8,39 milliárd forintos európai uniós támogatás használható fel.

Lassan véget érnek az évekkel ezelőtt megakadt tervezési munkák. Ennek első, jelentős eredménye, hogy gyors és biztonságos kerékpáros kapcsolatok jöhetnek létre Kőbányán. A X. kerületi kivitelezési munkákra vonatkozó ajánlati felhívás augusztus 2-án, hétfőn jelent meg az Európai Unió Hivatalos Lapjában (Tenders Electronic Daily, röviden TED). Eredményes közbeszerzési eljárás esetén a BKK – tartalékkerettel együtt – bruttó 1,02 milliárd forint támogatást használhat fel arra, hogy kiépítse a kerület kerékpárút-hálózatának hiányzó szakaszait.

A kőbányai beruházás egy nagyobb fejlesztési program része. A fenntartható városi mobilitás eléréséért Magyarország kormánya 2016-ban közzétette a „Fenntartható közlekedés fejlesztése Budapesten” elnevezésű pályázati felhívást a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) részeként. A támogatást teljes mértékben az Európai Unió biztosítja. Célja, hogy Budapesten növekedjen a gyalogos, a kerékpáros, illetve a közösségi közlekedést igénybe vevők aránya. Ez hozzájárul az élhetőbb és fenntarthatóbb városi környezet kialakulásához, valamint az alacsonyabb károsanyag-kibocsátási szint eléréséhez.

A Fővárosi Önkormányzat és a BKK tizenhat kerületi önkormányzat bevonásával tizenkét konzorciumot hozott létre, és összesen bruttó 8,39 milliárd forint támogatást nyert. 2017-ben elkészültek a projektterületekre vonatkozó Kerékpárforgalmi hálózati tervek (KHT), amelyeket a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezette tervzsűri elfogadott, s kezdetét vehette az engedélyezési és a kiviteli tervek készítése.

Azonban a projektek elvárt műszaki tartalmára a rendelkezésre álló források kevésnek bizonyultak. A megvalósíthatóság érdekében a konzorciumi tagok 2020-ban „újragombolták” a projekteket. A BKK elemzéseket végzett, ezek során figyelembe vette az egyes projektek és projektelemek készültségi fokát, forrásigényét, kockázatait, társadalmi hasznát, s ehhez társította a pénzügyi lehetőségeket. A projektek rangsorolását és támogatásának mértékét a Fővárosi Önkormányzat határozta meg, ez alapján az újrapályázás során két projektet visszaadtak, ezek forrásait a fennmaradók között osztották szét.

Az újrapályázás eredményeként már folyamatban van az új Támogatási szerződések aláírása, ezzel párhuzamosan a 2018-ban és 2019-ben megrekedt tervezési munkák is befejeződnek. A megoldásnak köszönhetően a 8,39 milliárd forintos támogatási összegből továbbra is lehetőség van összetett kerékpározás-barát fejlesztések és szemléletformálási tevékénység megvalósítására 2023 közepéig.

A BKK a Fővárosi Önkormányzattal szorosan együttműködve igyekszik megteremteni annak a feltételét, hogy a közlekedők a leginkább megfelelő közlekedési eszközt választhassák. Az autót felváltó alternatív lehetőségeknek nemcsak társadalmi, hanem környezeti hasznuk is van, csökkenhet a zaj- és légszennyezettség, javulhat a levegő minősége, élhetőbbé válnak a zsúfolt fővárosi útszakaszok. A fővárosi kerékpározással ismerkedők azon túl, hogy új útvonalakat fedezhetnek fel, valamint újszerű közlekedési élménnyel gazdagodnak, fontos lépést tesznek az egészségük megőrzése felé is.

A főváros közlekedési fejlesztéseit összefoglaló Budapesti Mobilitási Terv 2030 a közösségi, kerékpáros és gyalogos közlekedés előtérbe helyezését tűzi ki célul, hogy fővárosunk a jelenleginél élhetőbb, és még inkább ember- és környezetbarát város legyen.

A borítókép forrása: Nyirő Simon / BKK

Egy év alatt 17 százalékkal drágult a garázsok átlagára Magyarországon, ezzel elérve a 9 millió forintot. Bérelni sem feltétlenül olcsó, a drágább fedett autóbeállók áráért akár már egy garzont is lehetne bérelni.